Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door wbsmit » za 13 aug, 2022 11:34

Saapie schreef:Als in je polisvoorwaarden staat dat je vervangend vervoer krijgt, dan heb je hier gewoon recht op.

Transport van de auto, hangt inderdaad af van de dagwaarde. Maar dan moet ie al onder de 1000 euro zijn. Want transport vanaf meest Zuid-Europese landen kost tussen 600 en 1000 euro.

Als de verzekering dit niet wil vergoeden, kan je altijd nog zelf de afweging maken, natuurlijk, en transport zelf regelen.
Ik heb vorig jaar voor vertrek geïnformeerd bij de ANWB, zij zeiden toen dat het ca. €2/km is. Dat zal met de huidige brandstofprijzen en inflatie nog veel hoger zijn. Dan kom je op een heel ander bedrag, uit Italië..
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Saapie » za 13 aug, 2022 11:48

Ik heb afgelopen juni offertes laten maken voor transport van een auto uit Noord-Italie. Kwam op 873 euro voor de goedkoopste naar Utrecht, en 940 euro voor de duurste. ANWB is een goede organisatie, maar ook commercieel. Soms loont het om zelf even rond te bellen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door wbsmit » za 13 aug, 2022 11:52

Zou je die keuze hebben, als zij de partij zijn, bij wie je je verzekering hiervoor hebt?
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 13 aug, 2022 12:11

Mrwhoopie schreef:
za 13 aug, 2022 11:33
Wat een verhaal :shock: jammer dat de Saab je in de steek laat wanneer je het verste van huis bent.

Ik herken je liefde en passie voor de wagen, maar hoe ziet je partner dit dan? Ik denk dat menig vrouw zou gezegd hebben:
" dat was de eerste en de laatste keer, die wagen gaat er uit"

Ik ben zelf ook extreem in het onderhouden van mijn wagens en kan me prefect voorstellen hoe teleurgesteld ik zou zijn als 1 van de wagens hier dit zou doen.
De droomauto van de wederhelft is een SAAB Cabrio.... Dus eruit gaat hij ZEKER niet, het is gewoon dikke pech [ze had wel bedenkingen om hem mee te nemen gezien de eerdere problematiek met de radiateur] en niet door SAAB. Het belangrijkste is dat we weer thuis zijn en nu hopen dat de SAAB ook veilig [onbeschadigd] terugkomt bij Peter Mink in Breda.

"Menig vrouw zou zeggen...." Als je auto's in het onderschrift ziet begrijp je dat auto hier een andere beleving heeft dan de gemiddelde autobezitter [en TLC] :-P+
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Robbert_s_
Geregistreerd lid
Berichten: 532
Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Robbert_s_ » za 13 aug, 2022 12:55

wbsmit schreef:Ik heb vorig jaar voor vertrek geïnformeerd bij de ANWB, zij zeiden toen dat het ca. €2/km is. Dat zal met de huidige brandstofprijzen en inflatie nog veel hoger zijn. Dan kom je op een heel ander bedrag, uit Italië..
Mijn 2003 Aero Sportsedan mocht ik een paar jaar geleden achterlaten aldus de ANWB. Dagwaarde te laag, geen overleg mogelijk.

Tip: laat de auto taxeren. Bespaar je een hoop ellende mee. Kanttekening: hier nog geen ervaring of ANWB met de taxatiewaarde mee gaat.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI

Tho6
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 262
Lid geworden op: ma 09 jul, 2018 17:02
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Tho6 » za 13 aug, 2022 13:11

Wat een verhaal zeg! Tijdens het lezen van je posts merkte ik mijn eigen hartslag ook omhoog gaan. Enkele weken terug een vergelijkbare trip met mijn Caab gedaan en dit was toch wel mijn ultieme angst. Hopelijk een niet al te ingrijpende fix en dan maar weer gauw vergeten :wink:
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 13 aug, 2022 13:18

Robbert_s_ schreef:
za 13 aug, 2022 12:55
Mijn 2003 Aero Sportsedan mocht ik een paar jaar geleden achterlaten aldus de ANWB. Dagwaarde te laag, geen overleg mogelijk.

Tip: laat de auto taxeren. Bespaar je een hoop ellende mee. Kanttekening: hier nog geen ervaring of ANWB met de taxatiewaarde mee gaat.
De SAAB is getaxeerd, al bij aankoop en zeer recentelijk nog opnieuw getaxeerd. Deze taxatie dient juist voor de verzekering, sterker nog, het is een taxatie met wettelijke grondslag [deskundige taxatie] die de verzekeraar geaccepteerd heeft. ANWB is op zich geen verzekeraar en ook ANWB is zeker niet de enige partij die hier iets over te zeggen heeft. Het is afhankelijk welke verzekeraar er iets over te zeggen heeft.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Robbert_s_
Geregistreerd lid
Berichten: 532
Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Robbert_s_ » za 13 aug, 2022 13:49

Arthurj schreef:
De SAAB is getaxeerd, al bij aankoop en zeer recentelijk nog opnieuw getaxeerd. Deze taxatie dient juist voor de verzekering, sterker nog, het is een taxatie met wettelijke grondslag [deskundige taxatie] die de verzekeraar geaccepteerd heeft. ANWB is op zich geen verzekeraar en ook ANWB is zeker niet de enige partij die hier iets over te zeggen heeft. Het is afhankelijk welke verzekeraar er iets over te zeggen heeft.
Het was een tip voor iedereen die mee leest. Goed dat je al hebt getaxeerd!

En bedankt voor de tip, aangezien ik ook een taxatie heb voor de vervangingswaarde(naast de wev-taxatie), bel ik dus beter de autoverzekering met SOS dekking wanneer ik met pech sta IPV de ANWB.


SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 13 aug, 2022 15:58

Robbert_s_ schreef:
za 13 aug, 2022 13:49
Het was een tip voor iedereen die mee leest. Goed dat je al hebt getaxeerd!

En bedankt voor de tip, aangezien ik ook een taxatie heb voor de vervangingswaarde(naast de wev-taxatie), bel ik dus beter de autoverzekering met SOS dekking wanneer ik met pech sta IPV de ANWB.
Je belt de alarmcentrale van de verzekeraar van de auto [check welke voorwaarden men heeft] en eventueel de alarmcentrale van je reisverzekering als er dekking voor is. Niet alle verzekeraars hebben dezelfde alarmcentrale. ANWB heeft er één maar het kan ook SOS International zijn of de VHD etc. Het is maar net met welke verzekeraar afspraken heeft gemaakt. Lang geleden belde je één alarmcentrale en die nam de gehele regie op zich [of het nu auto/reis/zorg betrof] en achteraf werd dat onderling geregeld. Blijkbaar kijkt men nu enkel nog naar het eigen belang en verwijst men voor het andere naar de betreffende alarmcentrale? En voor de dekking via de reisverzekering wordt ook nogal eens een bepaling opgenomen dat het voertuig niet ouder mag zijn dan X-jaar. Dan heb je misschien wel die dekking maar is het toch helaas.....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Sandr
Geregistreerd lid
Berichten: 393
Lid geworden op: do 29 mei, 2014 13:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Sandr » za 13 aug, 2022 19:49

Mooi klote dit, deels herkenbaar helaas.
De Anwb heeft mijn cabrio zonder morren op transport gezet.
Enkel omdat er volgens de garage geen dynamo te krijgen was on Frankrijk, daardoor werd de 48uur niet gehaald. Verder geen discussie, u krijgt een vervangende auto en wij brengen de Saab maar Leimuiden.
Saab 9-3 Cabrio 2.0t Vector 2004
Lynk&Co 01 2023 (huur)

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 14 aug, 2022 10:18

Sandr schreef:
za 13 aug, 2022 19:49
Mooi klote dit, deels herkenbaar helaas.
De Anwb heeft mijn cabrio zonder morren op transport gezet.
Enkel omdat er volgens de garage geen dynamo te krijgen was on Frankrijk, daardoor werd de 48uur niet gehaald. Verder geen discussie, u krijgt een vervangende auto en wij brengen de Saab maar Leimuiden.
Dat is juist zoals het had moeten gaan, diagnose dat herstel niet mogelijk was in Italië en repatriëring naar NL. In plaats daarvan lieten ze [dat prutsbedrijfje] me eerst drie dagen bovenop de top in de kou staan om me vervolgens met hetzelfde probleem op pad te sturen en de auto als gerepareerd af te melden bij de alarmcentrale! Geen gedoe met regelen van repatriëring, even factuurtje voor reparatie en we sturen ze het bos in. Dat is gevoel wat ik er bij heb. Maar goed, het is achter de rug en nu maar wachten tot/of de SAAB terugkomt.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
wbsmit
Geregistreerd lid
Berichten: 916
Lid geworden op: zo 14 mar, 2004 13:13
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door wbsmit » zo 14 aug, 2022 10:25

Ik zou wel een klacht indienen. Zij hebben immers dat prutsbedrijf gecontracteerd.
9-3 V6 Aero Cabriolet '08
9-5 2.3t Griffin Biopower' 09
9-3 Aero '03 (verkocht)
9-5 TID '06 (verkocht)
9-3 lpt G3 '01 (verkocht)
NG900 G3 '97 (verkocht)
900T16S Aero '92
900T8 '85 (RIP)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » zo 14 aug, 2022 12:34

Echt heel erg balen dit, Arthur. Hoe de verdere afwikkeling ook gaat verlopen, dit is niet waar je mee bezig wilt zijn. Ik leef met je mee. Zelfs gisteren op de IntSaab kwam je verhaal een aantal keren ter sprake vanuit verschillende mensen.
Allemaal dezelfde laatste woorden; Dit wil je nìet meemaken!!

Tot nu toe maakte ik al m'n vakantiereizen zonder enige andere voorbereiding dan zo goed mogelijk onderhoud. Geen extra verzekeringen, geen reisverzekering, eigenlijk omdat ik denk dat je toch aan de locale goden overgeleverd bent als je in het buitenland iets overkomt.

Ook vorig jaar toen we met de MCY Cabrio strandden op de Stelvio had ik geen impuls om hulp vanuit NL in te roepen, anders dan Sapphire bellen om een diagnose te stellen en te overleggen wat de verstandigste opties waren. Daar kwam toen uit dat we het zelf konden fixen, waarbij we ook al om hulp hadden gevraagd van een lokale garage. Ik kreeg echter totáál niet de indruk dat die erop zitten te wachten om te helpen. Integendeel! Een vriendin van ons locale contactpersoon op de Stelvio hielp ons door wat gereedschap te komen brengen waarmee we 't zelf op konden lossen, geholpen met de "kennis op afstand" van Sapphire, de goed gekozen reserve onderdelen die we mee hadden en de ervaring van Junior om een multiriem te vervangen... Hoe zeer wij daar echt geluk mee hadden toen, doet jouw verhaal ons met terugwerkende kracht extra beseffen!

Dus ben ik gaan uitzoeken hoe je hiervoor een goed werkend vangnet zou kunnen vinden. Ik kom tot nu toe uit bij de KNAC, waarvan ik denk ik maar gewoon lid ga worden. Die maken natuurlijk ook gebruik van 'universele' hulp organisaties, maar kunnen in ieder geval begeleiden bij het vooraf goed in kaart brengen van welke valkuilen je bij verzekeraars en hulpdiensten vóóraf effectief dicht moet gooien en hoe.

Anyway, dat helpt jou allemaal niks nu. Enige dat ik kan bedenken is je van harte uit te nodigen voor 'n kop koffie en een mooie rondrit door De Gooi en Vechtstreek, als je Saab straks weer tip-top is. Het is weliswaar geen Stevio natuurlijk, maar wellicht wel 'n lekker dagje eruit met de cabrio. En it's all i can do...

Ga goed!
David.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op zo 14 aug, 2022 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 14 aug, 2022 14:06

Los van de gebruikelijke verzekeringen die ik heb wist ik natuurlijk al dat het een megaprobleem op kon leveren in het buitenland met pech. Een niet meer bestaand merk, gebrek aan onderdelen, kennis [?] en dan ook nog eens geen bereidheid om te helpen. Dat is ook waarom ik maniakaal die koelvloeistof ben gaan checken na het vervangen van de radiateur. Ik was als de dood dat we daardoor zouden stranden op de Stelviopas. En dat ik me een verwijt kon maken dat ik het vooraf had kunnen voorkomen maar dat nagelaten had. Gelukkig is me zo'n verwijt bespaard gebleven.

Het probleem David, zoals jij aangeeft met inroepen van hulp vanuit NL is dat zij dit natuurlijk weer uitbesteden aan een lokale partij. En dan is het maar net welk land het is en hoe betrouwbaar die partijen zijn [hoe beoordelen die de situatie waar die klant zich in bevindt].

Waar ik verder tegen aanliep was dat alarmcentrales ook overbelast lijken, wachtrij van 15 wachtenden is geen uitzondering [gelukkig zorgden wij voor volle telefoons en had ik een volle powerbank bij] en dan is het ook maar net wie je te woord staat, de ene keer heb je gewoon het gevoel dat je geen steek verder komt, een ander zegt doodleuk dat je doorverbonden wordt [terwijl je net 45 minuten in de wacht hebt gezeten] en als je dan vraagt hoe lang dat gaat duren, deelt men kort en ongeïnteresseerd mede dat het druk is en hoogseizoen. Na enige tijd doorverbonden te zijn beland je in een voicemail en zit je weer op een door spoor. Ook dat is een enorme frustratie, het gevoel dan iedereen je gewoon laat zitten en je niet serieus genomen wordt. Om moedeloos van te worden.

De KNAC ken ik wel, ik zal binnenkort [als de rust in mijn hoofd wedergekeerd is] eens uitzoeken of er een sluitende puzzel te vinden is. Natuurlijk is de menselijke factor de grootste valkuil, als daar geen hulpbereidheid is houdt alles op.

Ik wacht [hoop] nu dat de SAAB onbeschadigd terugkomt. Geen idee wat nu de situatie is, hij vertrekt één dezer dagen op transport, of hij staat nog steeds in dat depot zonder dat er iemand opdracht 'tot' heeft gegeven. Ook dat is zoiets dat als je aan de alarmcentrale vraagt of je nog een terugkoppeling krijgt als de auto op transport gaat men doodleuk aangeeft dat ze dat niet doen.... Met andere woorden, je merkt het vanzelf wel [of niet..... denk ik dan].... Het hele gebeuren maakt je bijna onverschillig, we zijn nu thuis, ik zit buiten op het terras een boek te lezen, pak zo een glas koele wijn, en ik wacht het wel af, op het randje van, het interesseert me ook helemaal niets meer [maar dat is natuurlijk niet zo]...

Over de KNAC nadenkende, zijn er via SCN geen oplossingen voor dit soort vraagstukken voor de leden die met hun liefhebberij naar het buitenland gaan?

Je uitnodiging vind ik zeer attent David en ik ga daar zeker graag op in als de SAAB weer in Klasse 1 staat verkeert. Mogelijk gaat hij eerst nog naar de detailer om de complete motorruimte te reinigen [boven en onder of de hele onderzijde] want dat is ook een doorn in mijn oog bij het idee waar die rotzooi [koelvloeistof, of erger] zich bevindt.

De Stelvio.... ik kan je vertellen dat ik op het plateau inmiddels iedere vierkante centimeter ken, dus erg is het niet als we niet daar rijden, een mooie rondrit door Het Gooi lijkt me een uitstekend alternatief :O:

So Long!
Arthur
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 16 aug, 2022 16:48

Zo, vandaag de machtiging ontvangen voor transport vanuit Italië naar Breda. Ingevuld en ondertekend retour gemaild. Nu maar wachten, kan wel weken duren gaf men aan. Het lijkt erop of iedereen in Italië is gestrand.... Of wellicht worden er geen auto's gemaakt in Italië en moet alles [uiteindelijk] op transport... Hoe dan ook, we zijn weer een pennestreekje verder.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Plaats reactie