Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Luud » wo 09 mar, 2022 12:22

ghulst schreef:
wo 09 mar, 2022 10:47
Het blijft toch ook een prachtig ding hè? ;)
Zekers, zekers, maar als ik zo lees ook een keispannende periode.....(zal voor vele herkenbaar zijn.....)
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 11 mar, 2022 21:11

DEEL 6 De Aflevering

Afspraak op zaterdag 19 september 2020! Het gaat dus echt gebeuren. Vanuit Tilburg naar Uddel. Maar hoe dan? Mijn plan was dat mijn beste vriend ons brengt maar die is verhinderd.... De mooiste oplossing komt van de wederhelft, waarom gaan we niet met het openbaar vervoer heen naar Uddel en dan heerlijk 'open' door de Veluwe terug naar Tilburg? Wat een goed idee, met mondkap op heen [het is immers COVID-19] en dan open weer terug. Ik ga eens kijken hoe dat uitpakt. Lopen vanuit thuis naar de bushalte, met de bus naar het NS-station in de wijk [wat een luxe] en dan richting Arnhem en overstappen en tenslotte met de bus weer naar Uddel. Stevige reis blijkt.... De onderneming maar eens gemaild naar Maarten [Cabrio Maarten] die meteen aangeeft dat het laatste stuk met de bus toch wel een dingetje is. Hij stelt voor ons op te pikken bij station Nunspeet zodat de busreis ons bespaard blijft. Wat een genereus voorstel. Dat lijkt ons een prima plan dus accepteren we het direct! En dus op zaterdag vroeg uit de veren en met mondkap op zak naar de bus en later 'op' het OV in. Waarlijk een beleving. Naarmate de reis vordert loopt de trein vol. Maar in Harderwijk [halte 'Walibi'] loopt de trein weer bijna helemaal leeg.... En op station Nunspeet staat de taxi Cabrio Maarten al op ons te wachten. Op naar Uddel en naar 'ONZE' SAAB. Aangekomen eerst lekker koffie en het hele zoek- en aankooptraject nog eens doorgenomen met Maarten. Een echte liefhebber van cabrio's en hij neemt echt alle tijd. Het valt ons weer op dat er allerlei mooie cabrio's staan in de showroom [waarvan nog een SAAB....]. Maarten geeft aan dat hij alleen die auto's inkoopt die hij zelf mooi vindt. Waar hij niets mee heeft koopt hij gewoon niet in!

Na alle leuke social talk de verdere afhandeling en overschrijving van het kenteken in orde gemaakt. We krijgen een lekkere fles 'bubbels' en een paar prachtige caps met het logo van Cabrio Maarten in de kleur 'Racing Green'. Vervolgens wordt letterlijk het doek gelicht van de SAAB en kan het feest daadwerkelijk beginnen. En het is nog prachtig weer ook. Hoezo vallen we met onze neus in de boter...?
IMG_1773.jpg
IMG_1772.jpg
Instappen en rijden maar en 100% genieten, het gaat een onvergetelijke dag worden :-P+
IMG_1778.jpg
acc801a5-25d9-4446-9006-ef797b9b1842.JPG
WORDT VERVOLGD....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Arthurj op vr 11 mar, 2022 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Dolphin Grey
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 91
Lid geworden op: za 24 aug, 2019 17:01
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Dolphin Grey » vr 11 mar, 2022 21:17

September 2019 al een mondmasker in het OV? Dan waren jullie misschien de eerste patiënten? 😂
Saab 9-3 2003 OG 2.0 SE Turbo Sport Edition automaat stage 3

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 11 mar, 2022 21:21

Dolphin Grey schreef:
vr 11 mar, 2022 21:17
September 2019 al een mondmasker in het OV? Dan waren jullie misschien de eerste patiënten? 😂
Ik zag het net, COVID 19 was de 'valkuil'..... Aangepast dus naar 2020 8)
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
ghulst
Geregistreerd lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: ma 09 jan, 2012 0:55
Regio: NL - Provincie Zeeland
Contacteer:

Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door ghulst » za 12 mar, 2022 10:36

Ik verdeel een aankoopproces eigenlijk altijd in drie stukken. Natuurlijk het hele avontuur om de juiste auto te vinden. Dat heb je bij mij ook meegemaakt, maar bij jou is het al niet anders. :) Daarna komt de voorpret van de reis naar de auto toe. In de meeste gevallen doe ik die ook inderdaad met het openbaar vervoer. Voornamelijk ook, omdat ik meestal zelf verkoop en dan elders weer koop. Dan is er eerst de wandeling van 20 minuten naar het station en dan de reis naar de eindbestemming. Het toenemende enthousiasme bij elke kilometer die ik dichterbij kom.
Het derde deel is natuurlijk het meest glorieuze. Het terugrijden in de nieuwe aankoop. Zeker met de kap neer, is dat een super ervaring. :) Het genieten begint.

En daarna… ;)
Saab 9-3 Viggen - 2000
- Citroën Jumpy XL DC
- Alfa Romeo 33 16V QV (in wording)
- BMW R1200GS / KTM 640 Adventure

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » za 12 mar, 2022 15:04

Wat heerlijk om te lezen dit zeg! Heel benieuwd naar het vervolg...
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 12 mar, 2022 20:48

DEEL 7 Onderhoud|Obsessie begint [dakschakelaar]

19 september 2020, we zijn vertrokken bij Cabrio Maarten voor de lange [het kan niet lang genoeg duren] rit naar huis. De afdekhoes [hadden we 'bedongen'] in de doos ligt op de achterbank, anders kan de kap niet open. Het zij zo, thuis zullen we wel kijken wanneer we de afdekhoes zullen gebruiken. Voor nu is het genieten van het prachtige landschap in onze prachtige SAAB. Uiteraard stoppen we onderweg om ons nog eens goed virtueel te verlekkeren aan de mooie lijnen en kleur. In de zon komt er een soort van aubergine naar boven in het metallic. Je zou er zo een paar campingstoelen en een tafeltje bij wegzetten en dan met een goed glas wijn naar blijven kijken, net zoals het prachtige vlammenspel in het vuur van een houtkachel..... Maar campingstoelen en tafel hebben we niet bij en passen niet in de SAAB dus rijden we weer heerlijk verder. Onderweg valt op dat we veel oude [oldtimers] legervoertuigen tegenkomen, dat heeft natuurlijk alles te maken met de herdenking van de slag om Arnhem. Dat pakt toevallig zo uit, maar bijzonder is het zeker, temeer [?] we de uitlaatgassen [open] goed opsnuiven... Wie wilde er nu een Cabrio? Maar aan de andere kant komt er uit de dubbele 'smokers' van onze 2.8 V6 ook genoeg uitstoot dus klagen doen we niet.... Maar uiteindelijk arriveren we dan toch in Tilburg en de SAAB mag de oprit op. Zijn/haar nieuwe thuisje. Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak.....? Bij heel veel zaken gaat dat op [ook bij mij] maar niet bij SAAB. Sterker nog, het is juist, het bezit van de zaak is het begin van het vermaak!

Onderhoud
En dan staat de SAAB op de oprit [prima uitzicht] en komen de volgende vragen/uitdagingen in mij op. Waar laten we die SAAB nu onderhouden? SAAB dealers bestaan niet meer dus ik ga maar eens zoeken wat de mogelijkheden zijn. Wat ik zoek is een bedrijf waar SAAB nog leeft en de sfeer uitstraalt van SAAB en de kennis en liefde nog aanwezig is. Ik zoek eerst maar eens in de buurt [heel ver rijden lijkt me zonde voor de mooie kilometerstand en reistijd] dus ik kijk naar de voormalige SAAB dealer in Tilburg. Ik zie op de site ook occasions maar er staat geen SAAB bij en de uitstraling van de site doet geen warmte in mij opkomen. Ik kijk dus maar verder. Ik kom vervolgens uit in Breda en die site ademt volledig SAAB, exact waar ik naar op zoek ben. Vrij dichtbij [20 minuten rijden] dus daar maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Een e-mail gezonden over onze aanwinst en of een nulmeting mogelijk is en of men deze SAAB in onderhoud wil hebben. Ik krijg een e-mail terug van Anita dat het allemaal mogelijk is. En dus een afspraak gemaakt, Max Mink, de zoon van Peter Mink gaat onze SAAB eens goed bekijken. Mooi! Dan weten we of een goede keuze hebben gemaakt!

In oktober gaan we naar Autobedrijf Peter Mink in Breda. Vol verwachting [of vrees] komen we aan. Max neemt tijdelijk bezit van de SAAB om een testrit te maken en daarna gaat de auto op de brug voor een nadere inspectie. Wij mogen er niet bij vanwege COVID-19 en wachten buiten op gepaste afstand. Toch maar de Aifoon gepakt om het moment vast te leggen......;

Afbeelding

Afbeelding

Waar we van schrikken is als Max de rubbers van de tonneau aftrekt nadat hij de kap half open heeft gezet.... Bruin spul waar wij [en iedere SAAB liefhebber en/of Petrol Head] allergisch voor zijn. Hebben we dan toch een kat in de zak gekocht van onze dure centen.....???? Maar het valt alles mee, het is nog zeker niet in een terminale fase en Max geeft aan dat het zeker nog goed te behandelen is. ZUCHT van opluchting. Ik geef verder nog aan of de distributieketting niet nog eens vervangen moet worden gezien mijn bevindingen maar daar wil Max niets van weten. Hij heeft het eigenlijk nog niet eerder meegemaakt dus raadt ons af deze preventief te laten vervangen. Via de servicepartner van Cabrio Maarten is al een degelijke check geweest op 134 punten en een afleveringsbeurt uitgevoerd. Maar Max geeft aan om de bougies te vervangen. Dat vinden wij een prima plan. Max zal een en ander uitwerken en ons mailen. We wachten af.

In zijn e-mail stelt Max voor de gedane beurt [Servicepartner Cabrio Maarten] uit te breiden naar een grote beurt en naast de bougies ook de multi-riem te vervangen en een update uit te voeren van de automaat en ook de olie van de automatische transmissie te vervangen. Helemaal goed. Maar dan heb ik nog wat vragen nu we toch bezig zijn..... De knop van de dakschakelaar is licht beschadigd en dat stoort mij al bovenmatig. Net zoals de asbak en de bekerhouder. Of ze dat dan ook maar meteen willen meenemen.... Dat kan, en Max zal kijken bij Orio voor de mogelijkheden en kosten van de asbak en dakschakelaar...

Afbeelding

Een scherp oog ziet de 'beschadiging' op die schakelaar/knop van het dak/dakschakelaar.... HET BEGIN VAN EEN OBSESSIE....?

WORDT VERVOLGD....
Laatst gewijzigd door Arthurj op za 12 mar, 2022 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 12 mar, 2022 22:55

Luud schreef:
wo 09 mar, 2022 12:22
Zekers, zekers, maar als ik zo lees ook een keispannende periode.....(zal voor vele herkenbaar zijn.....)
Verlangen naar en het traject er naar toe... leuk en spannend inderdaad.... 8)
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 12 mar, 2022 22:59

ghulst schreef:
za 12 mar, 2022 10:36
Ik verdeel een aankoopproces eigenlijk altijd in drie stukken. Natuurlijk het hele avontuur om de juiste auto te vinden. Dat heb je bij mij ook meegemaakt, maar bij jou is het al niet anders. :) Daarna komt de voorpret van de reis naar de auto toe. In de meeste gevallen doe ik die ook inderdaad met het openbaar vervoer. Voornamelijk ook, omdat ik meestal zelf verkoop en dan elders weer koop. Dan is er eerst de wandeling van 20 minuten naar het station en dan de reis naar de eindbestemming. Het toenemende enthousiasme bij elke kilometer die ik dichterbij kom.
Het derde deel is natuurlijk het meest glorieuze. Het terugrijden in de nieuwe aankoop. Zeker met de kap neer, is dat een super ervaring. :) Het genieten begint.

En daarna… ;)
Na jouw prachtige zoektocht leek het mij leuk ook eens HET verhaal hier met terugwerkende kracht te vertellen, maar ook na de leuke contacten en tips van Roland [AeroV6].
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 12 mar, 2022 23:01

DV 9-3 schreef:
za 12 mar, 2022 15:04
Wat heerlijk om te lezen dit zeg! Heel benieuwd naar het vervolg...
Jouw verhalen en vertellingen zijn werkelijk geweldig David, en wellicht leuk, mede door jouw verhalen en foto's gaan we ook de Stelvio rijden, maar dat komt later nog aan de orde in dit epistel :mrgreen:
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » za 12 mar, 2022 23:10

Och, De Stelvio.. Wat zullen jullie genieten daar Arthur... Ik stel me die heerlijke V6 roffel voor, bij iedere haarspeldbocht in z'n eerste versnelling de toeren doorjagend, het geluid beurtelings weerkaatst tegen 't muurtje langs de afgrond of de helling... Wat een mooi vooruitzicht!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 12 mar, 2022 23:45

DEEL 8 Taxatie [7:960 BW Deskundigentaxatie]

Even tussendoor het onderhoud/dakschakelaar etc. Voor het ophalen van de SAAB natuurlijk verzekerd, anders mogen we niet rijden.... Dus even snel een online-verzekering geregeld. Maar intussen is de volgende vraag alweer gekomen.... Verzekering/dagwaarde... Dus maar eens aangekaart bij de wederhelft.... Een auto met die leeftijd op basis van dagwaarde levert bij diefstal dus geen drol op..... Eigenlijk moeten we hem/haar laten taxeren [beroepsdeformatie] dus daar moeten we eens over nadenken.... Dus weer iets nieuws als uitdaging en ik ga aan de slag. Partij 1 [huidige verzekeraar] doet niets met taxatie 7:960 BW [Deskundigentaxatie] dus die gaat spoedig eindigen.... Verder zoeken dus! In het Noorden partij 2 gevonden maar die vallen mij lastig met een alarm SCM-3 [Hellingshoekdetector] en kapclausule, uitsluiting bij vandalisme bij geen stalling binnen [De z.g. nachtclausule]. Daar voel ik helemaal niets voor en en dat ventileer ik ook. Een deel van de eisen wil men laten vervallen maar dat is voor mij niet genoeg, ik wil maximale flexibiliteit/vrijheid. Ook deze valt af. Partij 3 komt ook met soortgelijke eisen [SAAB is dan nog geen 15 jaar oud] dus ook die streep ik af. Uiteindelijk toch terecht gekomen bij een partij waar ik beroepsmatig bekend mee ben/was, maar dan op zakelijk vlak. Via een adviseur online kan ik er privé toch zaken mee doen. De SAAB moet dan wel getaxeerd worden volgens 7:960 BW - Deskundigentaxatie. Volgens de offerte mag ik er enkel recreatief mee rijden en dus geen boodschappen of woon- werkverkeer. Dat is natuurlijk geen probleem, ik werk enkel thuis en voor de boodschappen hebben we auto twee.

Dus de Saab maar laten taxeren. Maar door wie? Zoeken weer online en uitgekomen bij een partij die [volgens de verzekeraar] voldoet aan de gestelde eisen om voor verzekering tegen vaste taxatie in aanmerking te komen. Maar eens gebeld om verder mijn licht op te doen. Gezien mijn toelichting over diefstal/dagwaarde etc. en de bevestiging vanuit die kant op mijn verhaal een afspraak gemaakt voor 7 oktober 2020 om de SAAB te beoordelen. Ook dat was weer een bijzondere ervaring. De Taxateur vond de SAAB ook geweldig en was zelf ook een liefhebber. Op basis van de aanwezige documentatie wist hij ons te vertellen dat deze SAAB een DEMO-auto is geweest van SAAB Russelsheim in Duitsland...... en zo ongeveer voorzien was van alle mogelijke opties... En nog meer bijzonder, zijn waarde was hoger dan de aanschafwaarde..... Nog nooit eerder meegemaakt dat een auto kort na aanschaf meer waard was.... En ik had er al zoveel aangeschaft [geen SAAB].... Komt wijsheid dan toch echt met de jaren?

We waren echt blij en toen het rapport kwam zowaar nog blijer, de conclusie in het rapport was; "Volgens internationale kwaliteitsnormering voor klassieke voertuigen is dit voertuig in te delen in Klasse: 2" Die had ik niet zien aankomen..... Hoeveel het dan weer waard is .....? Ach, laten we zeggen dat ik er bijzonder blij mee was! En dus gaan we 'naadloos' over in stalling [maar ook nog het verhaal van de dakschakelaar]......

WORDT VERVOLGD.....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 13 mar, 2022 1:16

DEEL 9 Onderhoud|Stalling|Dakschakelaar|Accu/kap|Druppellader

Met een goed glas wijn [Tempus van Stefano Accordini] is de geest goed los vandaag [zeker na een heerlijk verwendag van de SAAB] en de bijzonder leuke reakties op deze reeks verhalen. We gaan verder waar we gebleven waren... [In de titel van dit hoofdstuk zie je dat er zich alweer nieuwe zaken aangediend hebben...].

De verzekering is geregeld bij Turien & Co. Goedkoopste? Dat niet maar wel wat ik voor ogen had. Zeker, dat SCM-3 alarm zat er wel op maar is niet niet onderhouden. Bij Mink kunnen ze er niets mee en bij Turien hoeft het er niet op. Ook dit vraagstuk is dus weer opgelost! Ik had ook geen zin het hele systeem te laten updaten bij een SCM/aangesloten club of het te laten demonteren.

Na taxatie en de zeer positieve uitkomst begonnen wij ons af te vragen of wij deze SAAB wel buiten op de oprit moesten stallen met een afdekhoes..... En dus [thuis nu geen mogelijkheid de SAAB hier in de garage te stallen] maar eens bij mijn vader aangekaart. Een inpandige garage, volledig geïsoleerd en met verwarming. Wat wil een SAAB nu meer [en wij ook...]? Ook dat was dus geregeld en de SAAB verhuisde zo'n twee kilometer verderop. Uiteraard eerst even de garage SAAB-klaar gemaakt...

Accu
Accu, tja, vervangen in 2010 zagen wij in de onderhoudshistorie na [uit mijn hoofd] zo'n 15.000 km [voor de exacte stand moet ik de annalen erop na slaan..]. Dus niet verwonderlijk dat de accu ineens vakantie nam bijna voor de rest van zijn leven, oftewel, begraven of cremeren. Helaas openbaarde dit zich op het moment dat wij met vrienden een leuke dag weg zouden gaan met twee cabrio's voorzien van een leuke picknickmand [je moet iets tijdens COVID-19 zonder horeca] en wij de SAAB wilde starten maar er geen antwoord kwam.... Balen dus met een hoofdletter 'B'. Aangeslagen maar niet verslagen is altijd mijn motto dus naar huis en de startkabels gehaald. Vervolgens op de accu van de cabrio van mijn vriend gestart en dus toch op pad met enige vertraging.... Startkabels mee wel te verstaan en de auto's strategisch geparkeerd voor het geval we weer een NO GO kregen van de SAAB bij een vervolg van de rit. Gelukkig liet de SAAB ons niet in de steek. Aanvullend vervelend dingetje nog voor mijn humeur was dat een deel van de accukap afbrak met starten op de startkabels.... ouderdom... Daar moest ik dus nog eens een oplossing voor vinden [lijmen of een nieuwe aanschaffen.....]. Een week later was de accu dus echt 'overleden' dus in het kader van garantie maar eens een e-mail naar Cabrio Maarten gezonden. En geheel naar tevredenheid bericht terug dat ik de accu mocht laten vervangen en ik de factuur mocht mailen. "Wij doen wat ze zeggen" was het antwoord van Maarten. Helemaal top, erg blij mee uiteraard!

Druppellader
Het nadeel van die wissel was dus dat letterlijk alle instellingen van de SAAB verdwenen zijn. En met het oog op schorsing van het kenteken in de wintermaanden had ik uitgezocht dat een volle accu na zo'n 42 dagen zonder lading leeg is en dus kapot gaat. Dat ging dus niet opnieuw gebeuren en dus op zoek naar een oplossing in de vorm van een druppellader. Ook via het forum nuttige informatie en dus een druppellader gevonden. Mooi om de aansluiting op de accu met een kabel via Peter Mink te bespreken. Ik was niet van plan die accukap steeds te demonteren met het risico van.... Oh ja, dat lijmen werd hem dus niet dus via R&D Carparts een nieuwe gescoord. Die kon ook mooi door Mink gemonteerd worden in combinatie met die aansluiting van die druppellader. Ik had zelf al gekeken maar wat bleek is dat bij die bestaande kap er een stuk afgezaagd was voor de lip/verklikker van het alarm als de motorkap geopend zou worden als het alarm in werking was. Mooi klusje dus voor Mink om die lip te verbergen zodat de nieuwe kap gemonteerd kon worden zoals origineel van toepassing [GM-onderdeel] zonder dat er stuk afgezaagd hoefde te worden. Het alarm was immers toch niet meer verplicht!

Dakschakelaar
Inmiddels bericht van Max Mink. De dakschakelaar maakte onderdeel uit van een unit en kon dus niet los vervangen worden. Die complete unit was wel leverbaar. Wat ik dan wilde. Tja, dan maar die hele unit, focus was inmiddels dat die beschadigde schakelaar er gewoon uit moest! Tijdens de complete onderhoudsbeurt zou dan ook die unit vervangen worden. Toen ik de SAAB kwam halen toonde Peter Mink mij de nieuwe en de oude unit. "Zoek de verschillen" Wat bleek is dat in de nieuwe unit de ESP-knop een sticker was geworden en dus niet verlicht maar gewoon een ordinair plakpaatje. Peter Mink vond dat ik maar moest aangeven wat ik daarvan vond voordat ze die zomaar zouden monteren. Ik vond het dus helemaal NIETS. Wie verzint er nu zoiets? Lichtelijk [?] teleurgesteld was ik, maar Peter kwam met een mooi alternatief, hij zou op een avond onder het genot van een kop koffie uitproberen op een kapotte unit die hij nog had liggen of het mogelijk was die dakschakelaar over te zetten van unit 1 naar unit 2. Als dat zou lukken zou hij de nieuwe dakschakelaar proberen over te zetten naar de oude unit met uiteraard behoud van de ESP knop die ook verlicht was bij automatische verlichting. Of het zou lukken?

WORDT VERVOLGD....

Ultieme garage;

Afbeelding
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 16 mar, 2022 22:22

DEEL 10 Stalling|ACC knopjes|APK 2021 [we mogen weer]

Nog voor de winterstalling en schorsing kenteken bij de RDW bericht van Max Mink ontvangen dat Peter het voor elkaar gekregen heeft om de de dakschakelaar te wisselen op de 'oefen-units' Of ik de SAAB nog een dagdeel kan missen zodat Peter voor het eggie kan gaan en nu de nieuwe schakelaar over kan zetten in de oude unit. YESS!!

De nieuwe dakschakelaar in de oude unit;

Afbeelding

En het werkt perfect en de ESP brandt zoals het hoort [jammer dat je er niets van ziet als je achter het stuur zit, maar dat terzijde], originaliteit behouden. Nu maar heel voorzichtig die dakschakelaar beroeren zodat er niet weer een stukje afbreekt.........

Na deze exercitie gaat de SAAB de garage in aan de druppellader en het kenteken wordt geschorst [RDW] per 07-11-2020. De verzekering blijft van kracht anders is er ook geen dekking bij een eventuele brand- of inbraak/diefstalschaden. MRB besparen we, verzekeringspremie loopt gewoon door. Het kan niet altijd feest zijn... Het lange wachten kan beginnen tot ergens april/mei 2021 waarna de SAAB weer naar buiten gehaald kan worden voor de APK en verversen olie/rem olie. Dat gaan we gewoon ieder jaar doen als de SAAB weer uit de stalling komt.

Maar ja, wat doe je in de tussentijd als je niet kunt rijden maar er wel in kunt zitten? Dan ga je kijken hoe mooi hij is en natuurlijk valt er wel weer iets te vinden wat beter kan.....

Het knopje met de 'warmte naar boven' [afbeelding] en het knopje 'gevarendriehoek' ogen niet helemaal fris meer;

Afbeelding

Dus zoeken en gevonden bij R&D;

Afbeelding

Die kunnen dus mooi vervangen worden bij de APK door Max Mink, ik blijf er vanaf :wink:

En niet vergeten natuurlijk, de nieuwe accukap moet ook nog gemonteerd worden, gaat dan ook meteen mee met die APK.

WORDT Vervolgd....
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 886
Lid geworden op: za 05 sep, 2020 18:05
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » wo 16 mar, 2022 22:59

DEEL 11 APK en meer...

Het is 18-03-2021 en in ben het wachten beu want er wordt eindelijk beter weer voorspeld. Dus het kenteken weer hersteld bij de RDW en een afspraak gemaakt bij Mink op 02-04-2021 voor APK en olie verversen. In de tussentijd krijg ik een Leen SAAB mee, niet meer de jongste maar rijden doet hij zeker nog goed;

Afbeelding

In de loop van de ochtend belt Max met goed en minder goed nieuws, glansrijk door de APK maar een slang van de airco is lek. Wat ik met dat laatste wil... Ach een slangetje, altijd vervangen, als je dat al laat zitten moet je niet aan zo'n auto beginnen! Later verdiep ik me er nader in en de 'slang' blijkt dus een leiding te zijn. Kon wel eens meer gaan kosten dan ik verwacht had. Maar goed, nogmaals, het moet allemaal werken vind ik. Oh ja, ik had het idee dat de achterruitverwarming het niet deed, dus Max gevraagd daar ook eens naar te kijken. De aircoleiding moet wel besteld worden, dan nog maar een keer terug. [Of zoals de wederhelft inmiddels zegt; "jij rijdt de meeste ritjes op en neer naar Mink" Tja.....].

Accukap 'oud'

Afbeelding

Accukap 'nieuw'

Afbeelding

ACC Knopjes [nieuw]

Afbeelding

En nog de kentekenplaten en houders laten vervangen door nieuwe luxe platen zonder reclame.

Als toegift ook nog gedaan;
* Banden gebalanceerd
* Kapmechanisme gesmeerd
* Naafkapjes gereinigd
* Wielbouten gespoten
* Remklauwen voorzijde netjes gemaakt

Als tip gaf Max nog aan eens te kijken naar handgrepen portieren binnen, die krassen snel, en eventueel nog de A-stijlen, ook kwetsbaar en lichte beschadigingen.... Max maakt een voorstel, we wachten af.

Op naar het volgende ritje voor de aircoleiding.....

WORDT VERVOLGD...
- SAAB 9 3 Cabrio 2.8 V6 Aero (2006) FUN - PURE HOBBY - OBSESSIE -> 'Black Diamond'

Plaats reactie