Doorrijden in een Saab Cabrio OG.

Voor alle Saab cabrio rijders
gj.stegeman
Donateur
Donateur

Doorrijden in een Saab Cabrio OG.

Bericht door gj.stegeman » za 07 mei, 2022 22:55

Saab cabrio rijden vind ik leuk. Vooral met een 9-3 OG.
Hoe doen jullie dat eigenlijk? We zien wel hoe het gaat of dingen voor zijn.
Het is mijn dagelijkse auto. Zomer en winter.

Rijdt nu deze uit bouwjaar 2000 al 2 jaar.
viewtopic.php?f=37&t=170617
Ik merk dat het onderhoud en de Saab goed te houden veel moeite, tijd en geld gaat kosten wil ik er nog vele jaren mee te kunnen rijden.
Om maar wat te noemen:
- Achterstallig onderhoud wegwerken.
- Roest en gaten her en der.
- Dak en dakhemel gaat over de datum heen.
- Brakke microswitches van het dak.
- Olielekkage van alle gaten die je maar kunt bedenken.
- Dakcilinders.
- Kabelbomen waarvan de isolatie gaat verpulveren en vage klachten gaat geven.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Doorrijden in een Saab Cabrio OG.

Bericht door busy » za 07 mei, 2022 23:39

Rijd met een1999 versie. Goed onderhouden en zorgen voor een goede basis. Dan valt het allemaal wel mee. Vooral als je het allemaal zelf doet. Techniek bijhouden en roest wegwerken. Andere dingen zoals dak kun je plannen dus kosten spreiden. En de 9-3OG leent zich d goed voor zelf onderhouden.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 08 mei, 2022 6:35

gj.stegeman schreef:
za 07 mei, 2022 22:55
....
Ik merk dat het onderhoud en de Saab goed te houden veel moeite, tijd en geld gaat kosten wil ik er nog vele jaren mee te kunnen rijden.
....
Ja, dat klopt. Het kost inderdaad veel moeite, tijd en geld om een 22 jarige auto goed te houden.
Het is ook een keuze die je kunt maken: blijf ik energie stoppen in de oude auto of stop ik geld in een nieuwe auto. Maar hoe je het ook doet: autorijden kost geld.
Mijn cabriolet (het is een 900 ng maar dat maakt niet zo heel veel verschil op een 9-3 og) heeft ook akkefietjes. Afgelopen week nog een APK afkeur op een lekkend flexibel stuk in de uitlaat. Een maand geleden nog drie nieuwe motorsteunen laten monteren. Tja, dat hoort er allemaal een beetje bij.
Als ik een nieuwe cabriolet zou kopen zou ik op jaarbasis nog meer kwijt zijn aan onderhoudsbeurten bij de merkdealer en afschrijving.
Dus eigenlijk rij ik nog hartstikke goedkoop :)

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 08 mei, 2022 8:35

Ik rijd weliswaar geen cabriolet op het moment, maar met auto's geldt voor mij dat ik niet graag achter de feiten aan loop. Ik ga geen dingen nodeloos preventief (laten) vervangen, maar zodra er ongewenste symptomen zijn kom ik graag in actie. Dat lijkt mij ook de enige manier om optimaal van een Saab te genieten, hoewel het je ook gegeven moet zijn, want goedkoop is het niet.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 08 mei, 2022 9:56

heey
ik vind dat jullie in nederland weinig te zeuren hebben ivm onderhoud
als ik zie wat er bij jullie door een apk komt(gedaan door een blinde die doof is ) dan is het contrast met BE groot
een flinstoon vloer mag in nl want geen zelfdragend deel > in be moet dat gelast worden, de keuring wil het gelaste deel controleren,dat wil zeggen dat je bij einde werken enkel zink spray mag gebruiken en geen bitumen
eerst keuring en dan bitumen (doe je eigenwijs mag je er alles terug afhalen)

de keurmeetser met het wrik ijzer is in BE al lang ontslagen en vervangen door " de SM " bank, een brug die alle ophangings rubber zo door mekaar rammelt dat indien er 1 slecht is deze dan kapot vliegt

als ze een olie druppel zien hangen aan de motor in BE doen ze net of deze in brand gaat vliegen voor dat je thuis bent, in nl hangt de bodem vol voordat ze denken dat er een lek is

die uitlaten bij jullie :lol: soms hangt er zoveel dichtings spul aan dat je er stenen van kunt bakken (nouw hij is gas dicht )
banden: nog zoiets wat een gezeur in BE in nl rond en zwart en het is goed !

dus waar heb je en klaag je over :lol:
mvg werner

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 08 mei, 2022 10:10

Volgens mij overdrijft Werli een beetje, maar dat mag op zondagochtend.

Even terugkomend op de lijst met gebreken: het zijn er nogal veel.
Meest zorgelijk zijn volgens mij de olielekkage "van alle kanten die je maar kunt bedenken"
en "Dak en dakhemel gaan over de datum heen".

Dat zijn, tezamen met de lekkende dakcilinders, geen goedkope reparaties.
Tel daar nog het "achterstallig onderhoud" en de "roest en gaten her en der" bij op
dan is de conclusie dat je je even moet afvragen of het nog de moeite waard is om
geld te investeren in jouw cabrio.

Mijn advies: maak een afspraak met de Saab Hobbyclub in Amersfoort en laat daar even
goed kijken wat de staat van jouw cabrio is en wat de reparatiekosten zijn.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » zo 08 mei, 2022 10:17

heey
ach neem het wat luchtig op maar, en ik zeg het toch
als je al 2 jaar met een auto rijdt hoe kan je dan achterstallig onderhoud hebben
in mijn oogpunt heb je dan al 2 jaar tijd gehad om dat weg te werken
en wat martinphil zegt " auto is 22jaar dus het kost wat tijd en moeite en geld

mvg werner

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 08 mei, 2022 10:44

@Werli: mee eens, maar... de topicstarter staat NU voor de vraag: hoe nu verder?

En dan zijn er twee vragen van belang:
1. Wat moet er allemaal hersteld worden en wat kost dat?
2. Is deze cabrio dat nog wel waard?

Vandaar mijn advies om die twee vragen voor te leggen aan de Hobbyclub.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 08 mei, 2022 11:08

Dat antwoord heb ik min of meer al gegeven. Begin met de basis, de techniek. werk tzt de roest weg en maak een plan voor jezelf wat je in loop van de tijd wil vervangen. Alle onderdelen zijn gebruikt en nieuw goed te krijgen. Zo lang het dak niet lekt is er geen urgentie. Kijk wat dat kost en of je dat er voor over hebt. En als je daarbij hulp nodig hebt neem dan contact met mij op en kom een keer langs dan kijken we er samen naar.

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » zo 08 mei, 2022 11:27

Mijn lijst is bij wijze van spreke wat er allemaal aan zit te komen.
Afgelopen 2 jaar voor zover mogelijk achterstallig onderhoud weg kunnen werken. Soms op de Nederlandse manier voor tijdelijk zoals een gaatje in uitlaat en bodem, van olieboot naar wat zweten van olie. Inderdaad zou ik daar in België niet mee weg komen voor een APK. Dit jaar was de APK alleen een paar kleine lampjes.

Onderdelen preventief vervangen is een optie, net zoals pas vervangen als iets stuk is. Ik zoek een middenweg.
Hiervoor jarenlang een Citroën XM TD gereden en onderhouden. Ik haakte af, omdat nieuwe onderdelen steeds moeilijker of soms niet beschikbaar waren. Bij de XM had je een (lange) lijst van gebreken waarvan je wist dat ze kwamen. Eigenlijk best voorspelbaar.

De Saab zit blijkbaar solider in elkaar.

WilNiks
Geregistreerd lid

Bericht door WilNiks » zo 08 mei, 2022 14:16

Geacht TS,
We zitten in hetzelfde schuitje met eenzelfde auto. In oktober ook 2 jaar met nodige onderhoud.
Ik was head-over-heals en mankementen verbeterde ik, liefst met upgrade. Dat koste geld. Echt geld.
Met aankoop+investering heb ik nu een auto die komende 5 jaar met (afkloppen) geen grote kosten meer (zou moeten) meebrengt.
Echt auw deden nieuwe dakcilinders. Dat geld is gewoon weg. Niemand koopt een cabrio met niet functionerend dak en afschrijven duurt 20 jaar.
Auto is dan ongeveer gelijk aan mijn afschrijving gok ik :roll:
Remedie: zo vaak mogelijk open rijden en genieten van dat ;-|+ @#@! dak. :lol:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 08 mei, 2022 14:39

gj.stegeman schreef:
za 07 mei, 2022 22:55
Om maar wat te noemen:
- Achterstallig onderhoud wegwerken.
- Roest en gaten her en der.
- Dak en dakhemel gaat over de datum heen.
- Brakke microswitches van het dak.
- Olielekkage van alle gaten die je maar kunt bedenken.
- Dakcilinders.
- Kabelbomen waarvan de isolatie gaat verpulveren en vage klachten gaat geven.
Is allemaal onder onderhoud en/of ouderdom te scharen. Niets is voor eeuwig en het valt of staat allemaal met onderhoud (niet te verwarren met upgrades). Ik denk dat het vooral kan schelen als mensen bij aankoop een inspectie laten doen om een goed beeld te krijgen van hetgeen ze willen kopen (dan wel reeds gekocht hebben). Vaak hoor ik dat de kosten daarvan (laat het eens 100 à 300 euro zijn) men tegenhoudt, en vervolgens binnen een jaar het veelvoud daarvan uitgegeven aan "onvoorziene" zaken. Ik zie het zo vaak: men koopt een (relatief) "goedkope" Saab (en ook dure zijn echt niet allemaal goed) en is vervolgens verbaasd dat het (heel) veel geld kost om hem op de weg te houden. Daarbij zoals Werli al zegt: een apk zegt in tegenstelling tot wat velen denken heel weinig over de daadwerkelijke staat van de auto. Het is alleen een (minimum) inspectie van een aantal veiligheidsaspecten. Overigens heel eerlijk gezegd zegt de Belgische keuring mij ook niks. Is op sommige punten zeer streng inderdaad Maar bijv. schokdempers mogen ondanks die schok test gewoon tot de naad versleten zijn, zolang er maar geen te groot (percentage) verschil is tussen links en rechts. Uiteindelijk valt er veel te zeggen over de Europese periodieke veiligheidsinspecties. En daarbovenop zijn er helaas (nog steeds) een groot aantal autobezitters die denken dat garages alleen maar op geld uit zijn en daarom bepaalde onderhoudszaken adviseren. En toegegeven: zonder technisch inzicht is het soms ook moeilijk om de noodzaak ervan te begrijpen. Daar ligt ook een taak voor de garage denk ik.
Natuurlijk ook jammer dat er (veel) eigenaren zijn die met een enigszins opportunistische inslag Saab rijden: zo weinig mogelijk er aan doen en als hij bijna instort en écht geld gaat kosten is hij (doorgaans "wegens tijdgebrek" en uiteraard "met pijn in het hart") voor een andere liefhebber, die eigenlijk andermans ellende overneemt. Is natuurlijk niet verboden, maar met het oog op behoud van ons mooie merk wel jammer. Als de auto "gewoon" wordt bijgehouden zoals het moet dan is de levensduur bijna oneindig. Ik heb er rondrijden met 5 ton plus waar werkelijk niets aan mankeert. Maar daar is wel veel onderhoud aan gepleegd, inderdaad. Desondanks is dat de weg die we op moeten gaan als we Saab willen blijven rijden. Anders houdt het binnen een paar jaar op voor héél veel auto's, want heel veel Saabs zitten al rond het kantelpunt "de auto is het niet meer waard", wat in veruit de meeste gevallen geheel te wijten is aan het niet uitvoeren van allerlei werkzaamheden gedurende vele jaren. Dan komt alles tegelijk en kan er niet meer (met terugwerkende kracht) worden gespreid. Dan is het inderdaad vaak niet meer te doen...

gj.stegeman
Donateur
Donateur

Bericht door gj.stegeman » zo 08 mei, 2022 15:23

Dit is precies waarom het mij gaat:
" Desondanks is dat de weg die we op moeten gaan als we Saab willen blijven rijden. Anders houdt het binnen een paar jaar op voor héél veel auto's, want heel veel Saabs zitten al rond het kantelpunt "de auto is het niet meer waard", wat in veruit de meeste gevallen geheel te wijten is aan het niet uitvoeren van allerlei werkzaamheden gedurende vele jaren. Dan komt alles tegelijk en kan er niet meer (met terugwerkende kracht) worden gespreid. Dan is het inderdaad vaak niet meer te doen..."

De Saab is om in te rijden. Zomer en winter, het hele jaar door. Dus niet stallen en alleen rijden als de zon schijnt en droog is (Zou wel handig zijn, want je laat het dak gewoon altijd open staan.).
Upgrades zijn niet echt nodig voor mij. Wel goed onderhoud. Geloof dat ik afgelopen 2 jaar zo'n € 3000 (maar kan ook meer zijn geweest) kwijt was, maar dat was ook ingecalculeerd door mij na de aanschaf.

Dak doet het nu nog probleemloos. Toch alvast geld opzij leggen voor nieuw dak en hemel en andere onvoorziene dingen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 08 mei, 2022 21:46

Laat je dak niet te lang open staan, in de zak zitten... dat is er namelijk niet goed voor... ik heb het dan wel over vele dagen/weken.

Ooit kon je hardtops kopen voor onze OG's. Leek ideaal voor in de winter. Dak deed je open, hardtop monteren, zo de winter door, met het idee em in het voorjaar er weer af te halen en met de softtop door te rijden. Onze daken vonden dat niet fijn.... lang opgevouwen te zitten.

En wat betreft het rijden van een OG? Gewoon doen, totdat je het geen goed idee meer vindt... de mijne gaat zometeen voor de 2de keer binnen 4 jaar oid onder het mes.... maar ik vindt em het nog waard...

Blackboxer07
Geregistreerd lid

Bericht door Blackboxer07 » ma 09 mei, 2022 8:33

Bijna twee jaar geleden mijn 900ng aangeschaft uiteraard voor een prijs naar waarde. Ik had er al een aantal bekeken en in proefgereden dus een waardeoordeel kon ik wel maken.
Net zoals de topic starter een to-dolijst gemaakt in volgorde van 0 beurt met al het groot onderhoud, draagarmen voor en schokdempers rondom.
Uiteraard ook verder wat problemen op moeten lossen en onderdelen moeten vervangen die ik in eerste instantie niet had opgemerkt (ook mijn subaru garage had dit niet opgemerkt tijdens de to-do keuring) en ja, ook gezeur met de elektrische kap gehad.
Vervolgens de eerste keuring vorig jaar en direct bij de kenners (Saabspecalist Zaanstad) laten keuren en kwam ze zonder opmerkingen er doorheen.
Vorige week voor de tweede keuring en wederom met de complimenten

Kortom, zoals eerder al vermeld, op tijd ingrijpen en accepteren dat het geld kost om deze tijdloze klassieker te mogen rijden en vooral er van blijven genieten.

Voor ons is de Saab puur voor de lol en rijden we voor gewoon gebruik de subaru. Daarnaast sleutel ik het grootste gedeelte van het onderhoud zelf. Ik kan me voorstellen dat als je afhankelijk bent van één auto dat kostbare reparaties altijd ongelegen komen.

GroetS,
Hans

Plaats reactie