900NG Cabrio dak gaat niet open

Voor alle Saab cabrio rijders
kitchenlight
Donateur
Donateur

900NG Cabrio dak gaat niet open

Bericht door kitchenlight » wo 28 dec, 2022 13:50

Goedenmiddag! Ik dacht eens lekker op mijn vrije dag de cabrio eens goed te wassen en zuigen, valt er geen beweging meer in het dakje te krijgen. Ik hoor geen motoren, alleen de raampjes reageren op de knop als ik deze bedien, verder niets. Ik dacht aan een zekering, maar na het checken lijkt die nog in takt. Iemand enig idee?

kitchenlight
Donateur
Donateur

Re: 900NG Cabrio dak gaat niet open

Bericht door kitchenlight » wo 28 dec, 2022 16:00

Ter aanvulling, ik heb alle connectors losgehad en ingespoten met contactspray, de SID geeft de juiste meldingen bij de bekende belemmeringen, de maxi zekering gechecked, de knop lijkt het te doen (want SID geeft melding bij obstructie en de ramen zakken een beetje), ik heb de achterzak nagekeken, zit goed, de schakelaars bovenop het voorraam zijn in orde. Iemand enig idee wat het dan kan zijn?

nastydrive
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door nastydrive » wo 28 dec, 2022 16:27

moest hier ook niet de versnelling op achteruit :D

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » wo 28 dec, 2022 16:35

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 28 dec, 2022 17:12

Versnelling hoeft niet in achteruit wel contact aan , wat nog wel eens wil helpen duw het dak een beetje omhoog, met de knop openen op aan, en de zak goed schudden
neem aan dat je achter de achterbank heb gecontroleerd dat er niet aan het rode ding is getrokken dan staat alles uit

jack

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » wo 28 dec, 2022 21:29

Wil de tonneaucover wel omhoog?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 28 dec, 2022 21:51

Ontgrendelt de 5e boog wel van het tonneaudeksel?

Met het dak van een NG900 kan heel veel mis gaan, is al veel over geschreven, oa viewtopic.php?f=37&t=160076&p=1856593 en viewtopic.php?f=37&t=147260&p=1633265.

Kortste klap is uitlezen met een Tech 2.

kitchenlight
Donateur
Donateur

Bericht door kitchenlight » wo 28 dec, 2022 23:01

Dank, alles gelezen (ook troubleshooting guide), alles al gebrobeerd wat hierboven geopperd wordt, maar er komt geen beweging in. Eerder dit voorjaar ook gehad, maar toen was het verholpen met gangbaar maken contacten rechts achterin de achterbak vlakbij de lichtunit. Nu ook gedaan, maar zonder effect tot dusver! Het is me een raadsel.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » do 29 dec, 2022 8:31

Het kan ook zijn dat de bedieningsschakelaar stuk is, heb ik ook eens gehad. Net als bij jou totaal geen meldingen of wat dan ook. Ruiten deden het ook gewoon.
Ik heb toen de hele unit vervangen. Besteld bij Rademaker, twee dagen later zat ik weer met mijn kop in de zon.

kitchenlight
Donateur
Donateur

Bericht door kitchenlight » do 29 dec, 2022 17:08

[]

Ah, bedoel je de ruiten deden het met die bedieningsschakelaar wel (klein stukje naar beneden bij dichtdoen dak), net zo als alle meldingen (zoals bijvoordeeld de achterklep open is), alleen het dakmeganisme werkte niet? Kan zo’n schakelaar half kapot zijn?

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » do 29 dec, 2022 20:57

Ik denk het wel :) Ik kan me helemaal voorstellen dat het contact naar de ene kant (commando Dak Dicht, ruiten gaan omlaag) wél werkt maar de andere kant op (commando Dak Open) juist niet.
Het verklaart ook waarom je geen SID meldingen krijgt want de computer leest geen fouten. Een open contact is geen fout.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » vr 30 dec, 2022 0:13

Martin heeft een goed punt!!
Maar was het ook niet zo, dat je met de Tech2 de gehele kap kan bedienen/afstellen?? Weet het eigenlijk al niet meer.
Als dat wel kan cq lukt, weet je al veel meer.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » vr 30 dec, 2022 0:41

dat klopt Jaap, met de tech2 kan je alles bedienen, maar ik geloof niet in de schakelaar lijkt meer dat de stuurunit in de kofferbak het niet doet,c\q niet aangestuurd word,
eigenlijk moet je gewoon van a naar b de boel nameten, staat er spanning op de schakelaar Zoja ook op de uitgang als je de schakelaar bedient enz enz

Een 900 dak is niet moeilijker als een 9.3 ok werkt elektrisch dat wel, maar als de hydrauliek niet aangestuurd word, heb je dezelfde ellende, en ik persoonlijk vind een kapotte elektro motor een stuk makkelijker te repareren/reviseren als de hydrauliek.

Ik zal morgen even in het garageboek van de 900 duiken, daar staat volgens mij een zoekboom in
Die pdf heb je niet veel aan dat zijn wijzigingen en aanpassingen leuk als de boel werkt.
Als je aan de gang gaat met de tech2 vergeet dan niet dat je vlak voor het uitlezen de stuurunit moet wakker maken, dit doe je door even je raam te bedienen, anders krijg je geen contact met de unit, tikkie maf maar ach het is een Saab

jack

Steven_W
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Steven_W » zo 13 okt, 2024 18:33

De oorzaak kan soms ook heel simpel zijn. Je kunt helemaal achterin de ruinte van kofferbak uitbreiden. Heel handig bij een verre reis. Je kap werkt dan echter niet meer want de ruimte daarvoor is hiermee ingenomen. Vergeet dus niet om dat weer los te maken als je de kap wil openen. Dit is mij al een paar overkomen en dan krijg je ook geen melding dat de kap niet werkt.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 13 okt, 2024 20:20

Als de dakzak omhoog is, krijg je een melding.

Dit is overigens een oud topic.

Plaats reactie