Voor alle Saab cabrio rijders
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Bericht
door wysiwyg » za 18 mar, 2023 18:25
Na 13 jaar trouwe dienst ging mijn dak vandaag niet meer open. Geen melding, geen piepje niks. Wl hing er bij de linkerachterstoel een draad/elastiek uit het hemeltje
Aan het eind ervan zit een soort oogje. Iemand een idee? Tips voor een goed adres waar ik het kan laten fixen zij ook welkom!
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » za 18 mar, 2023 22:15
Zit er nog genoeg olie in de tank?
Dak uitlezen met een Tech 2.
Dat elastiekje is niet het probleem, er zitten meerdere van in het dak om de stof van het dak in de goede vorm te trekken bij openen, maar na 13+ jaar zijn ze allemaal slap en uitgerekt en doen niets meer.
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Bericht
door wysiwyg » za 18 mar, 2023 23:08
Thx. Het dak is overigens 4 jaar geleden vervangen
-
Orphy
- Donateur (5x)

Bericht
door Orphy » zo 19 mar, 2023 0:32
Inderdaad eerst kijken of er genoeg olie in zit. Als dit niet het geval is dan waarschijnlijk 1 of meerdere cilinders lek. Olie bijvullen en kijken wat er dan gebeurt om andere oorzaken uit te sluiten. Is het dak alleen vervangen of ook de cilinders?
Heb je al eerder haperingen gehad?
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Bericht
door sjaak-dimphie » zo 19 mar, 2023 0:48
Wat uit het dak steekt aan de binnenzijde zal geen "slap elastiekje" zijn maar het staalkabeltje dat met een heel klein circlip ringetje (ca 3 mm) vastgezet wordt in het kapdeel dat op de tonneau valt.
Volgens TS zit het oogje er nog aan dus vermoedelijk is het kabeltje niet gebroken.
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Bericht
door sjaak-dimphie » zo 19 mar, 2023 9:32
Goede morgen
Ik heb nu pas de foto bekeken en moet toegeven dat het toch gaat om een "slap elastiekje", dus daar zal het niet aan liggen.
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Bericht
door wysiwyg » zo 19 mar, 2023 18:06
Heb nog geen olie gecheckt maar vorig weekend ging de kap nog zonder enige hapering open. Iemand nog een advies voor een cabrio expert? Ik woon in Nootdorp (bij Delft) dus ik vind van Dongen net even wat te ver..
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett3 » zo 19 mar, 2023 18:16
Saab van Leenen in Delft.
-
Orphy
- Donateur (5x)

Bericht
door Orphy » zo 19 mar, 2023 19:43
Opvangzak is inderdaad een goeie en met afstand de goedkoopste oplossing

-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Bericht
door wysiwyg » ma 20 mar, 2023 0:31
Thx, ik had de opbergzak vanmorgen inderdaad al flink geklopt maar helaas... De motor van het dak hoor ik dus wel maar hij gaat maar een paar centimeter open. En nu dus heel kort een failure melding op de SID. De kofferbak ontgrendelt gewoon met de afstandsbediening. Morgen maar eens met Van Leenen bellen (auto is daar ook naar volle tevredenheid in onderhoud). Wordt vervolgd.
-
werli
- Donateur (2x)

Bericht
door werli » di 21 mar, 2023 9:12
heey
als je de motor wel hoort maar er gebeurt niks of weinig is vermoedelijk het pvc tandwieltje gebroken in de pomp
mvg werner
-
sjaak-dimphie
- Geregistreerd lid
Bericht
door sjaak-dimphie » di 21 mar, 2023 13:04
Zou het ook niet de breekpen van de kruiskoppeling van de tonneau kunnen zijn?
-
wysiwyg
- Donateur (9x)

Bericht
door wysiwyg » di 21 mar, 2023 17:18
Ik ga snel laten kijken maar herstel/reparatie is pas half april mogelijk, helaas...
-
werli
- Donateur (2x)

Bericht
door werli » wo 22 mar, 2023 10:04
heey
kruiskoppeling kan je uitsluiten, want dan gaat het ruitgedeelte wel omhoog
mvg werner