Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Voor alle Saab cabrio rijders
Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door frits 9-3 » zo 31 dec, 2023 11:12

Ik hoorde van een Saab bedrijf bij mij in de buurt: https://orphyum.nl/

Ik ken ze niet, ik ga er dinsdag even kijken. Een goede garage in de buurt is wel fijn.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O:

Gebruikersavatar
Sa93Ve
Geregistreerd lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: zo 24 jan, 2021 20:59
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door Sa93Ve » zo 31 dec, 2023 12:44

Hij heeft in ieder geval koffie die te pruimen is en verder is het een hele aardige kerstman ondernemer waar je prima terecht kan voor onderdelen of reparaties. Ik spreek uit ervaring :D

Gebruikersavatar
Fredje65
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 490
Lid geworden op: vr 25 mei, 2012 9:48
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door Fredje65 » zo 31 dec, 2023 23:08

RonnieW schreef:
di 26 dec, 2023 23:45
Koop geen V6, wat een ellende.
Schenk geen aandacht aan degenen die het van horen zeggen hebben en dan op het forum de deskundige lopen uit te hangen.
Geniet van je mooie v6!

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 13068
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door RoelandV » ma 01 jan, 2024 0:27

ico9-3 schreef:
di 26 dec, 2023 23:17
Een euvel met de v6 is nog niet genoemd. Er is geen nieuwe benzinepomp meer te krijgen. Toch niet origineel, en degene die wel te krijgen is geeft na 4000km de geest....
Daar heb je weer een opmerking van iemand die denkt "ik roep ook maar eens wat".
Er is een originele SAAB reparatieset verkrijgbaar voor de B284:

Afbeelding

Bron: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD93183433
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 751
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door MVE » ma 01 jan, 2024 2:05

RonnieW schreef:
di 26 dec, 2023 23:45
Koop geen V6, wat een ellende.
Neem het niet zo persoonlijk…

De V6 is duurder in onderhoud (feit) en heeft dat strikter nodig (mening).

De V6 is ook onzuiniger (feit) en een gavere ervaring om mee te rijden (mening).
@9_Surplus
Moos Saabloos.
Ex: ‘90 900 Coupé i8 | ‘98 9-3 Coupé LPG | ‘05 9-3 Cabrio Hirsch | ‘06 9-3 Combi V6| ‘08 9-3 Combi TTID

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2699
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door ico9-3 » ma 01 jan, 2024 11:35

RoelandV schreef: Daar heb je weer een opmerking van iemand die denkt "ik roep ook maar eens wat".
Er is een originele SAAB reparatieset verkrijgbaar voor de B284:

Afbeelding

Bron: https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD93183433
Ik heb het van een bekende saabgarage die al maanden een auto niet kan herstellen. En hij koopt ook bij RenD
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 13068
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door RoelandV » ma 01 jan, 2024 14:12

@Ice9-3: heb je het nou over een Saabgarage of over een Slaapgarage.. :D :D

By the way: we hebben zelf in het verleden drie jaar lang een Saab 9-3 2.8T V6 gehad.
Toen hij wegging stond er meer dan 340.000 km op de teller en hij rijdt bij de nieuwe eigenaar
nog steeds als een zonnetje.

Heb wel een serieus advies:
1. Koop een Saab 9-3 2.8T V6 tot en met modeljaar 2007 (250 pk)
2. Controleer regelmatig de twee slangetjes tussen de motor en het expansievat
3. Vervang op tijd de bobines en de bougies
4. Wacht met wegrijden totdat het toerental gezakt is

De kans op problemen is groter bij een 2.8T V6 vanaf Modeljaar 2008.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2699
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door ico9-3 » ma 01 jan, 2024 14:30

Het is Ico, en het is een Saab garage. Ze zien daar heus wat meer V6 dan jij. Niet altijd geloven hoe dingen aangekondigd worden ;)
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door frits 9-3 » do 04 jan, 2024 17:54

In het kader van verbruik heb ik besloten geen V6 te nemen. Dan blijft de 2.0T, de 2.0t en de 1.8t over.

Ik ga morgen een hele mooie 1.8t Hirsch Griffin bekijken. Ik heb echter gehoord dat deze motor niet zo betrouwbaar is. Dan zou de 2.0T de meest interessante kunnen zijn, omdat deze wat dichterbij de V6 komt qua vermogen.

Ik hoor graag jullie mening over de 1.8t.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O:

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1964
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door caspar » do 04 jan, 2024 21:10

1.8 t en 2.0t zijn hetzelfde, enkel andere mapping.

Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door frits 9-3 » do 04 jan, 2024 21:15

caspar schreef:
do 04 jan, 2024 21:10
1.8 t en 2.0t zijn hetzelfde, enkel andere mapping.
Okay, Thx en t.o.v. de 2.0T?
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O:

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1964
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door caspar » do 04 jan, 2024 21:16

frits 9-3 schreef:
do 04 jan, 2024 21:15
Okay, Thx en t.o.v. de 2.0T?
Wat verschillen met turbo’s, maar de basis is hetzelfde.

Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door frits 9-3 » do 04 jan, 2024 22:32

Inmiddels het nodige gevonden en gelezen. Het blijkt dat de 1.8i de mindere is.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O:

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2699
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door ico9-3 » do 04 jan, 2024 23:06

Je vermeldt een Griffin. Er is nog een andere 2.0T motor in de 93 gelegd. Namelijk in de laatste griffin reeks van 2012. De aero had dan de 2.0T die ook in de 9-5ng gelegd is. Deze is echt een andere motor! Leuk, maar gevoeliger op andere plaatsen.
Laatst gewijzigd door ico9-3 op do 04 jan, 2024 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 615
Lid geworden op: vr 30 sep, 2011 21:11
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio kriebels vanaf bouw jaar 2008

Bericht door frits 9-3 » do 04 jan, 2024 23:17

ico9-3 schreef:
do 04 jan, 2024 23:06
Je vermeldt een Griffin. Er is nog een andere 2.0T motor in de 93 gelegd. Namelijk in de laatste griffin reeks van 2012. De aero had kans op de 2.0T die ook in de 9-5ng gelegd is. Deze is echt een andere motor! Leuk, maar gevoeliger op andere plaatsen.
Goed om te weten, dank! Deze Griffin is ouder.
Van Saab Sport Estate 1.9 TID, Sport Estate 1.9 TTID, V70 D5 Summum, XC60 D3, XC70 D4, XC60 T5 naar XC70 T5 Nordic+ en Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (facelift). :O: