Speakervoorbereiding deur, ze zitten er maar toch niet

Voor alle Saab cabrio rijders
Jeroendo
Geregistreerd lid

Speakervoorbereiding deur, ze zitten er maar toch niet

Bericht door Jeroendo » zo 13 jul, 2025 10:00

Beste lezers,

Mijn 2007 Lineair wil ik graag upgraden qua stereo. Nu kom ik erachter dat in de deuren wel speakers zitten met bedrading, dat er allemaal erg origineel uitziet, maar deze zijn nooit aangesloten geweest. De draadjes komen ook niet uit bij de radio. Er zit geen versterker achterin. Vraag is; waar eindigen deze draadjes zodat ik ze kan gaan gebruiken, of als alternatief waar kan ik ze opsporen ( misschien in de A stijl) om door te treken naar de radio. Iemand?

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Speakervoorbereiding deur, ze zitten er maar toch niet

Bericht door Jungleman » zo 13 jul, 2025 12:36

Een linear heeft een erg basic radiosysteem. In mijn Linear Caab heb ik ook ‘net niks’. Luidsprekers zitten alleen op het dashboard: bij de A-stijlen en middenop.

Achterin zit wel wat, maar dat hoor ik eigenlijk alleen als ik de fader helemaal naar achter draai.

Totaal niet te vergelijken met wat ik in de Volvo heb. En zou het graag willen upgraden, maar dat schijnt nogal ‘een dingetje’ te zijn. Hoeveel antennes heb jij trouwens? Ik heb een Haaievin op de achterklep, met afgeknipte draadjes (die doet dus niks, behalve het gat in de achterklep afdekken waar hij gemonteerd zit) en een spriet rechtsachterop.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » zo 13 jul, 2025 14:27

Een linear heeft niets in de deuren, er zal dus iemand iets geprobeerd hebben en tot de conclusie gekomen zijn dat het niet gaat lukken op die manier.

Je speakers in het dashboard zijn nu rechtstreeks aangesloten op de radio zelf, via een high low converter kan je zelf een versterken gaan aansluiten en dan zelf zorgen voor beter geluid.

Wat ik mij dan eigenlijk altijd afvraag, beluister je de audio niet als je een wagen koopt? Dat is tech net zo belangrijk als de rest van de wagen?

RodeCabrio
Donateur
Donateur

Bericht door RodeCabrio » zo 13 jul, 2025 14:54

Ik heb in een 2007 vector dit ook gehad. Ik heb uiteindelijk de speakers in de deuren aangesloten op de speakers die wel aan de radio gekoppeld waren. Hoe precies, dat weet ik niet meer.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » zo 13 jul, 2025 15:44

Jungleman schreef:
zo 13 jul, 2025 12:36
Een linear heeft een erg basic radiosysteem. In mijn Linear Caab heb ik ook ‘net niks’. Luidsprekers zitten alleen op het dashboard: bij de A-stijlen en middenop.
Mrwhoopie schreef:
zo 13 jul, 2025 14:27
Een linear heeft niets in de deuren
Nu was ik wel benieuwd, ik heb ook een Linear (MY05, Duitse Salomon Edition). Zonet gecheckt en jawel: in mijn auto zit een 7-luidsprekersysteem, 3 op het dashboard, L+R in de deur en L+R achteraan in het zijpaneel (en ze werken allemaal). Ik heb ook het chassisnummer door de VIN-decoder gehaald en daar staat toch duidelijk: 7 luidsprekers.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 13 jul, 2025 16:21

Wellicht komen die 7 luidsprekers doordat je een ‘actiemodel’ hebt? En dat ze er in zitten, wil nog niet zeggen dat ze ook aangesloten (horen te) zijn :wink:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 13 jul, 2025 16:23

Was gewoon optioneel leverbaar, Saab liet je best ver gaan (ik heb weleens een 1.8i linear met navi en Bose audio gezien, maar wel halogeen koplampen, geen mistlampen, dimmende spiegels of regensensor). Uitvoering zegt niet per sé heel veel, dat gaat vooral over de basisuitrusting.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » zo 13 jul, 2025 17:30

reiernumans schreef:
zo 13 jul, 2025 16:23
Was gewoon optioneel leverbaar, Saab liet je best ver gaan (ik heb weleens een 1.8i linear met navi en Bose audio gezien, maar wel halogeen koplampen, geen mistlampen, dimmende spiegels of regensensor). Uitvoering zegt niet per sé heel veel, dat gaat vooral over de basisuitrusting.
Klopt, of het is er achteraf al ingebouwd, dat kan ook natuurlijk.

Jeroendo
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroendo » ma 14 jul, 2025 1:05

Ik zocht in Spanje een blauwe automaat. Die zijn vrijwel onvindbaar ( allemaal zwart en weinig automaten) Dus als je eindelijk een blauwe Spaanse automaat tegenkomt ( was geïmporteerd uit Belgie) en hij blijkt door een perfectionistische miljonair te zijn bereden de laatste 10 jaar, en verkoopt hem voor weinig; dan wil je die radio wel later fixen, deze laat je niet gaan:-)

De speakers en de bedrading zien er af fabriek uit en origineel. De draadjes komen alleen niet uit bij de radio. Deze vraag blijft dan helaas open; ik zou de a stijl van binnenuit vrij kunnen maken om ze daar ergens op te pikken.

Voor 2007 is een andere radio inderdaad een heel ding, bij deze is het al gelukt; een frisse Kenwood erin, en een goed setje van Reierparts voor de stuurbediening.

Dank voor de info en aanvulling welkom.

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » ma 14 jul, 2025 5:04

Zit onder de linker voorstoel wellicht een versterker?

RodeCabrio
Donateur
Donateur

Bericht door RodeCabrio » ma 14 jul, 2025 5:12

Jeroendo schreef:
ma 14 jul, 2025 1:05
De speakers en de bedrading zien er af fabriek uit en origineel. De draadjes komen alleen niet uit bij de radio. Deze vraag blijft dan helaas open; ik zou de a stijl van binnenuit vrij kunnen maken om ze daar ergens op te pikken.
Dat kan zeker. Alleen om vanuit de deur de auto in te komen moet je gebruik maken van de kabeldoorvoer, dat is een prutswerkje.

Jeroendo
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroendo » ma 14 jul, 2025 10:01

RodeCabrio schreef:
ma 14 jul, 2025 5:12
Dat kan zeker. Alleen om vanuit de deur de auto in te komen moet je gebruik maken van de kabeldoorvoer, dat is een prutswerkje.
Yes maar de draadjes liggen er, als ik ze vanuit de A stijl binnenin kan vinden kan ik de bestaande draadjes gebruiken en hoef ik geen doorvoer te maken.

Jeroendo
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroendo » ma 14 jul, 2025 10:03

John schreef:
ma 14 jul, 2025 5:04
Zit onder de linker voorstoel wellicht een versterker?
Zal eens kijken , er is me verteld dat als er een versterker is dat deze dan in de kofferbak links te vinden is, maar tips zijn welkom.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 14 jul, 2025 10:08

Dat klopt, vanaf MY07 zou die links achterin moeten zitten.

Haal de stekker van deur eens los, zitten er aan de auto zijde uberhaupt pinnetjes tegenover de twee voor de luidspreker?

Jeroendo
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroendo » ma 14 jul, 2025 11:55

Afbeelding

Ik weet niet precies wat je bedoelt met autozijde maar dit is een foto zoals het stekkertje op de speaker zit in de deur. Oh zo, of er aan het einde van de stekker wel wat zit. Ik kan er helaas even niet meer bij nu.

Plaats reactie