Ik heb hier in Spanje ook een cabrio V6 uit 2006, die inmiddels net terug uit NL is en alwaar hij o.a. helemaal rondom in de nieuwe lak is gespoten en
ook uitgebreid onderhoud heeft gehad.
Ik ben er mee terug gereden vanuit Weeze (D) naar Spanje (Dénia) en merkte onderweg bij de pits- of pisstops al wel dat die echt wel veel motorwarmte
afgeeft/blaast. Met name afkomstig van het hitteschild (dat rechts tussen motorblok en accubak is geplaatst) wat volgens mij over de turbo
gemonteerd is. In Frankrijk heb ik die dame (Dion gekieteld) even een aantal keren flink de sporen gegeven ......... geweldig ...... waar gaat het over?
WoW wow Wow woW en WOW.
Nu hier in Spanje merk ik ook bij rustig gebruik ( plm. 30-35 gr. overdag) dat het blok wel heel erg veel warmte afgeeft.
gesmolten, lak begint op de buitenzijde fris gespoten en extra behandelde motorkap begint alweer krekjes te vertonen, islolatiedeken hangt (nog) wat uit
naar beneden, clips van de deken die wegsmelten, temperatuurmeter vertoont geen temperatuurverhoging, maar toch al heel snel erg veel hitte en dat kan
(hier zeker) extra gevaar veroorzaken bij het parkeren (hoog/droog gras!). De van draait spontaan en noodzakelijk van tijd tot tijd, maar heb het idee dat
die niet echt wat bijzet!
Ik denk dat dit zelfde probleem van die V6 mogelijk ook wel speelt voor de andere types, coupé, sedan, estate etc.
Ik heb hier voor de vergelijk hiervan, ook een cabrio 2.0T en met die cabrio heb ik er geen last of belemmeringen mee, want geeft een stuk minder warmte af.
De V6 is ten opzicht van de 2.0T 6x sneller op temperatuur (gloepesheet). Binnen 2 kms. De 2.0T heeft onlangs een nieuw expansievat koelvloeistof gekregen
en is nu echt na een kilometer of 7-8 pas op bedrijfstemperatuur.
Ik heb het idee dat die V6 voor hier niet echt de ideale configuratie/afstelling heeft al is ze van origine een Spaanse.
OPLOSSINGEN:
1. Ik wil de motorkapisolatie wat beter bevestigen met alu tape zodat die niet uithangt en gebruik maken van alu tape geschikt voor geiser/CV afvoer.
Hierdoor komt er boven het hitteschild van de turbo hopelijk wat meer luchtverntilatie en meer warmtedoorstroming
2. Verder zit ik te denken of een iets "koudere" thermostaat ook wat kan uitrichten?
3. Als het helemaal niet wil, een extra luchtventilatie/inlaatrooster in de motorkap te monteren. Maar om die goed zijn werking te laten doen, is ook
een (montage)kunst op zich begrijp ik inmiddels.
Ik zie het dan ook als een noodzakelijke modificatie vanwege "klimaatveranderingen" !
Een nieuwe isolatiedeken heb ik tot nu toe niet kunnen scoren en heb in die zoektocht veel tijd gestoken!
Kan iemand mij tips en/of adviezen geven wat wijsheid is en/of stapsgewijs te dien voor een redelijke "koude" oplossing? Ik houd mij aanbevolen.
Dank u wel in vooruit en met vriendelijke (Saab) groet,
Fr@nk.