Pinch Protection

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Pinch Protection

Bericht door 90002.3Griffin » zo 31 aug, 2025 20:02

De cabrio is uitgerust met Pinch protection. Oftewel het sluitende raam zou moeten stoppen bij weerstand. Helaas gebeurt dat niet. Ik kan er bijna aan hangen en hij neemt me mee naar boven.
Uiteraard zijn beide deurmodules voorzien van pinch protection, zijn ze ingeleerd en heb ik met mijn Tech 2 alles nagelopen en staat het als actief. Omdat de deurmodule de bekende verfafbladdering had, heb ik een in perfecte staat verkerende andere gevonden en die ingebouwd, hopende dat er ook een fout in de andere module zat. Helaas.....

Zou het kunnen zijn dat een der vorige eigenaren er een andere raammotor heeft ingestopt? Is dat op een of andere manier te testen zonder dat ik het deurpaneel moet loshalen. (Dat doe ik inmiddels blind haha) Maar ook de plastic isolatielaag. Dat is een crime om dat eraf te halen maar vooral om weer strak terug te plakken. Dus als dat niet nodig is dan liever niet.

Ik las dat bij een 5 deurs er 6-polige stekkers inzitten als er pinch protection op het raammechanisme zit en anders maar 2. Geen idee hoe dat bij de Cabrio is maar kan me voorstellen dat dit hetzelfde is. Dus als het mechanisme aan beide zeiden ooit vervangen is door een standaard versie, dan zal het nooit werken. Mijn vraag, zit ik op het goede spoor en zo ja, hoe zie ik dat met Tech 2 of visueel zonder alles los te halen. Eventuele andere suggesties zijn ook welkom. :)

Nog een zijdelingse vraag, bij een eerdere cabrio van een inferieur merk, gingen de ramen iets omlaag zodra je het dak sloot. Als dak dicht was, gingen de ramen weer dicht. Bij deze auto gebeurt dat niet en ik lees ook nergens of dit wel of niet zou moeten. Oftewel een vraag ter verrijking van mijn kennis.

Nu we toch bezig zijn, nog een vraag vanuit de Tech 2, ik zie dat als comfort opening wil activeren, je ook de keuze hebt tussen openen en sluiten. Nu lees ik van andere fora dat Comfort Closing niet aanwezig is maar ik zie het wel staan. Is dit een loze functie die gedeactiveerd is? Lijkt me wel handig om dak te sluiten met de sleutel.....

wbsmit
Geregistreerd lid

Re: Pinch Protection

Bericht door wbsmit » zo 31 aug, 2025 22:04

Ik heb een 9-3 cabrio uit 2008. Deze heeft comfort opening en comfort closing. De ramen gaan altijd ca. 2cm open wanneer ik het dak sluit. Comfort close heeft altijd pinch protection.

Je zou eens met je tech2 de DDM kunnen verwijderen en opnieuw koppelen, en dan tijdens dat proces de goede opties kiezen.

Smokingace
Geregistreerd lid

Bericht door Smokingace » ma 01 sep, 2025 10:38

Dat comfort openen is dat wel handig?(lees goed voor je accu?) Bij tot nu toe alle proefritjes die ik gemaakt heb werd mij gevraagd om het dak te openen (en ik neem dan zelf gemakshalve maar aan ook te sluiten) met een lopende motor omdat het toch wel een belasting zou zijn van de accu. Of waren alle eigenaren bang dat hun accu niet meer zo braaf was dus de geest zou geven? Hoor graag van jullie. 8)

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 01 sep, 2025 13:46

Comfort opening is dat de ramen met één klik helemaal open gaan. Ik begrijp niet de relatie met het dak.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » ma 01 sep, 2025 14:55

Het betekent vooral dat je met het ingedrukt houden van de handzender je dak opent. Vandaar dat comfort close geblokkeerd is en ik dus verbaasd ben dat de optie wel in de Tech 2 staat. Reden dat dit niet vrij staat, is gevaarzetting dat er iemand tussen komt bij sluiten van afstand.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 01 sep, 2025 15:24

Ik dacht dat jij het over ramen had? Daar begon dit topic mee. Ik had het niet over comfort opening van het dak.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » ma 01 sep, 2025 20:49

Ik zag het als 1 functie. Maar duidelijk. Heb het vanmiddag via Tech 2 aangezet maar ramen doen niks anders dan via de 2traps schakelaar open of dicht.
Ik ga eens zien hoe het zit met de raammotor. Misschien zijn die ooit vervangen. Er zat vanalles gelijmd door afgebroken clips binnen deurpaneel dus zou me niks verbazen.

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » ma 08 sep, 2025 15:55

Van de week heb ik de main instrument unit via de Tech2 opnieuw toegevoegd. Dar kon ik uiteindelijk wel de regio op ROW zetten. En wat schetst mijn verbazing, als ik nu het dak sluit, gaan beide voorramen een 3-tal cm omlaag. En na sluiten kap, weer omhoog.

Nu nog uitvogelen hoe ik ook de kap met de afstandsbediening sluit. Het kan want ik heb het mensen zien doen, het is alleen de vraag welke modules ik van welke instellingen moet voorzien. Qua fysieke modules heb ik alle juiste, die heb ik stuk voor stuk gecheckt.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 08 sep, 2025 17:20

Nice! Mooi dat het is gelukt.

Kap sluiten met de afstandbediening kan ik niet, alleen openen. Ben benieuwd als het wel kan.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » ma 08 sep, 2025 19:35

Kap sluiten met afstandsbediening kan toch niet? Alleen openen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 08 sep, 2025 22:53

Correct

90002.3Griffin
Donateur
Donateur

Bericht door 90002.3Griffin » di 09 sep, 2025 17:47

Het schijnt wel te kunnen, optie staat ook in 1 vd modules en er zijn met name in USA zat mensen die het achteraf kunnen. Saab wilde het met name in USA juist niet ivm veiligheid en dan met name aansprakelijkheid als dak dicht gaat en er zit een hoofd tussen. De optie staat er ook wel degelijk tussen als ik uit mijn hoofd gezegd de bcm opnieuw inleer. Je moet wel de correcte modules hebben voor raambediening (met pinchprorectie) plus comfort pakket.
Grappige is dat mijn ramen eerst ook niet 3cm omlaag gingen voor sluiten dak. De raammodules zeggen hier niets over, dakmodule ook niet. Aanpassen van main instrument unit naar Holland en verderop naar Rest of World en het werkt ineens wel. Oftewel er zijn vele combinaties mogelijk in modules waarvan je denkt dat die er niets mee te maken hebben die naar een gewenst resultaat leiden. Als ik weer wat uurtjes heb experimenteer ik verder.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 09 sep, 2025 19:04

Smokingace schreef:
ma 01 sep, 2025 10:38
... (lees goed voor je accu?) Bij tot nu toe alle proefritjes die ik gemaakt heb werd mij gevraagd om het dak te openen ... met een lopende motor omdat het toch wel een belasting zou zijn van de accu.
In de handleiding bij onze '95 900NG cabrio staat idd het dak alleen open/dicht doen met lopende motor, maar die heeft een dak met een stuk of 6 elektromotoren die nogal veel stroom trekken. De 9-3 heeft één elektrische hydrauliekpomp.

Plaats reactie