Hete ecu

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
arietoet
Geregistreerd lid

Hete ecu

Bericht door arietoet » wo 17 sep, 2025 14:11

Laats zag een filmpje op youtube waarin werd aanbevolen om de ecu(motor management) hoger op het inlaat manifold te plaatsen dit om beschadiging van de eletronica door de warmte van het inlaat manifold te verminderen. Dit leek mij logisch en heb dat advies opgevolgt.
Het gevolg was dat na een X aantal kilometers alle waarschuwings lampjes gingen branden en de auto niet verder kon. Mijn vraag hebben andere forum leden ook zoiets meegemaakt en waarom zou de fabrikant zoiets gevoeligs als een motor management op het hete inlaatmanifold monteert terwijl er koelere plaatsen zijn. Ik heb de temperatuur van de ecu gemeten en die lag tussen de 65 en 70° C

Heeft iemand een verklaring?

Jungleman
Geregistreerd lid

Re: Hete ecu

Bericht door Jungleman » wo 17 sep, 2025 14:25

Ik was eerder dit jaar bij een Saab-onderdelenverkoper in V., voor een nieuwe thermostaat en thermostaatdeksel voor mijn Caab. Ik kreeg van de verkoper het advies om het plastic deksel dat bovenop het blok zit, te verwijderen. ‘Het scheelt 9 graden in temperatuur,’ was de uitleg.

Kost niks en heeft effect. Dat het ‘er niet uit ziet’ als je de motorkap opent, zal mij de bips oxideren. Als de motorkap dicht is, zie je daar toch niks van :mrgreen:

RonnieW
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door RonnieW » wo 17 sep, 2025 14:29

Ik heb niets geplaatst bij de 2.8V6 en de 2.0T en er nog geen problemen mee gehad. Het kan ook gewoon ouderdom zijn dat ze het een keer begeven. Me dunkt onze 2.8V6 wordt knap warm dus het ding zal er dan wel tegen kunnen lijkt me, hij zit er al 20 jaar in.

MVE
Geregistreerd lid

Bericht door MVE » wo 17 sep, 2025 15:01

De overmatigr hitte bij motorcomputers van benzine 9-3NG’s is weldegelijk de reden dat ze vroegtijdig de geest geven. Alle beetjes helpen!

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 17 sep, 2025 17:58

arietoet schreef:
wo 17 sep, 2025 14:11
Laats zag een filmpje op youtube waarin werd aanbevolen om de ecu(motor management) hoger op het inlaat manifold te plaatsen dit om beschadiging van de eletronica door de warmte van het inlaat manifold te verminderen. Dit leek mij logisch en heb dat advies opgevolgt.
Het gevolg was dat na een X aantal kilometers alle waarschuwings lampjes gingen branden en de auto niet verder kon. Mijn vraag hebben andere forum leden ook zoiets meegemaakt en waarom zou de fabrikant zoiets gevoeligs als een motor management op het hete inlaatmanifold monteert terwijl er koelere plaatsen zijn. Ik heb de temperatuur van de ecu gemeten en die lag tussen de 65 en 70° C

Heeft iemand een verklaring?
heey
wat heb je gekocht een alu plaat of een pvc /bakelit
daar zit ook nog temperatuur verschil in
is er een extra massa draad bij gemonteerd ? zit die wel goed vast of niet kapot door aandraaien

zoiets zal het wel zijn

mvg werner

arietoet
Geregistreerd lid

Bericht door arietoet » do 18 sep, 2025 10:24

Beste forumleden

Ik heb een bakeliet plaat gebruikt,
De ecu op rubber strillingdempers bevestigt en ook de aardingsdraad aangelegd. Alles zat nog goed vast nadat de motor was uitgevallen. Toen ik de ecu weer origineel gemonteerd had waren alle storingen verdwenen. Dit is nu een jaar geleden en ik overweeg om het toch nog een keer te proberen.
Zijn er forumleden die ook die modificatie hebben uitgevoerd en geen probleem hebben ervaren dan hoor ik dat graag.

Mvg
A.toet

frits 9-3
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door frits 9-3 » do 18 sep, 2025 10:50

Ik heb de verhoging preventief gedaan. Geen problemen ervoor en erna gehad.

Ik heb mijn spullen bij Orphy gekocht om zeker te weten dat ik de juiste materialen kreeg.

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » do 18 sep, 2025 11:41

RonnieW schreef:
wo 17 sep, 2025 14:29
Ik heb niets geplaatst bij de 2.8V6 en de 2.0T en er nog geen problemen mee gehad. Het kan ook gewoon ouderdom zijn dat ze het een keer begeven. Me dunkt onze 2.8V6 wordt knap warm dus het ding zal er dan wel tegen kunnen lijkt me, hij zit er al 20 jaar in.
Je rijdt er wel mee?

Ik heb voor beide Saabs zo’n koelschildje gehaald en de kunststof kappen verwijderd. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » do 18 sep, 2025 17:21

arietoet schreef:
do 18 sep, 2025 10:24
Beste forumleden

Ik heb een bakeliet plaat gebruikt,
De ecu op rubber strillingdempers bevestigt en ook de aardingsdraad aangelegd. Alles zat nog goed vast nadat de motor was uitgevallen. Toen ik de ecu weer origineel gemonteerd had waren alle storingen verdwenen. Dit is nu een jaar geleden en ik overweeg om het toch nog een keer te proberen.
Zijn er forumleden die ook die modificatie hebben uitgevoerd en geen probleem hebben ervaren dan hoor ik dat graag.

Mvg
A.toet
Heb zowel bij mijn huidige als mijn vorige 9-3 estate het hitteschild (aluminium in mijn geval) met trillingsdempers gemonteerd, kunststof kap gewoon op zijn plaats laten zitten. Nooit problemen gehad wat betreft de ECU.
Misschien toch de aardedraad die niet goed zat/geen goed contact maakte?

M.Mulder
Geregistreerd lid

Bericht door M.Mulder » vr 03 okt, 2025 15:50

Wat ook een advies van een Saab garage was.

Haal de kunstof zwarte plaat er af.

Boor ter hoogte van de ribbeling (Vlak boven de ECO 5 a 6 rij gaatjes (10 tot 12x ) in de kunstof kap.

Plaats te kap weer terug.

Het ziet er bijna origineel uit.

Warmte boven de ECU kan nu beter afgevoerd worden.

Het is het proberen waard.

Vriendelijke SAAB-groet, Menno.

Plaats reactie