Cabrio Classic aanschaffen

Voor alle Saab cabrio rijders
deleeuwislos
Geregistreerd lid

Cabrio Classic aanschaffen

Bericht door deleeuwislos » ma 01 jan, 2007 20:33

:P Allemaal een goed nieuw jaar met heel veel open dak dagen toegewenst. Mijn goede voornemen: naast mijn motor een Saab Cabrio Classic aanschaffen voor a.s. voorjaar. Had een 99 en heb nooit met zoveel plezier meer gereden als daarin.
Ik wil heel graag een turbo voor een beetje pit, en ga hem alleen in mijn vrije tijd en voor vakantie gebruiken. Doel, voor het plezier rijden en goed onderhouden zodat die over 10 jaar ook nog mooi is. Nu staat er op dit forum heel veel info over classic Cabrio's.
Italie (er staat er een op de Saab club voor 7500 Euri 182000 km) Duitsland, USA. Mijn vraag : Als je genoeg geld wilt uitgeven om een goede te kopen, wat is dan een verstandige keus. Let ik op km's (mijn 99 had pas na 350000 km revisie versnellingbak nodig)Klein onderhoud doe ik zelf, groot niet meer, die tijd zeil ik liever. Is er ergens een lijstje met " zwakke punten waar je op let bij aankoop" (b.v. snel zien of de turbo niet versleten is, roestplekken bij matig afsluitend dak, van die dingen die jullie weten en ik nog niet)
Dank alvast voor 't advies.

cavok
Donateur
Donateur

Bericht door cavok » zo 07 jan, 2007 13:20

Hoi,

ben net als jij op zoek naar een cabrio. Wordt waarschijnlijk een 900 classic.
Er is hier veel over geschreven en als je zoekt vind je genoeg.
Om je wat tijd te besparen: zelf heb ik een lijstje gemaakt met copy-paste uit dit forum en dan krijg je het volgende:
900 classic:

Koppeling:?- gaat hydraulisch en stelt zich automatisch in?- is daarom niet bij te stellen?- moet, indien je deze laat opkomen, direct een gevoel geven dat de auto vooruit wil. Gebeurt dit niet, dan is dit een voorteken dat de koppeling bijna versleten is??Versnellingsbak:?- heb ik zelf een probleem mee gehad?- tip voor controle: rijd met constante snelheid en laat gas plotseling los?- versnellingspook mag niet bewegen?- controleer dit bij iedere versnelling?- beweegt de pook wel (of nog erger: schiet uit de versnelling): andere versnellingsbak nodig (kost enkele duizenden guldens)?
Hoe zit het met de roestvorming? (onder de motorkap, carrosserieranden, onder de klep in de achterbak, onder de motorkap bij de voorwielophanging en de kokerbalk voor, etc.)

rot bij deuren (onderzijde);
- doorgerotte voorophanging 2 x;
- spatborden voorzijde rot;
- linkerzijde slecht gespoten;
- balk t.p.v. voorzijde auto verrot.

de kap moet absoluut probleemloos werken aangezien reparaties erg duur zijn, tevens moet je kijken of alle fabrieks modificaties aan de kap door de jaren heen zijn uitgevoerd..

Behalve de normale saab 900 kwaaltjes moet je goed kijken of de kap al vervangen is,hij gaat ong.10/12 jr mee.Als de kap een afgestikt is met plastic langs de randen is hij nog origineel.De vervangen kappen hebben bijna altijd stoffen randen.Als de kap gerepareerd/geplakt/gescheurd is kost het veel pegels om te laten vervangen.De stof moet ook nog goed aan het achterruitje onderaan gelijmd zitten ivm lekkage

Voorzover ik weet is bij elke classic een veel voorkomend probleem waterlekkage bij de rubbers van de achterlichten. Is al veel over geschreven; veelt tips kun je bij zoeken vinden. Ik weet niet of dit 'probleem' ook nog bij modeljaar '93 het geval is.
Maar wanneer er langdurig water in de koffer heeft gestaan kan hier roestvorming zijn. Haal dus goed de achterbakbekleding en het reservewiel en alles weg om dit te bekijken.

Als een versnelling terug wipt (vaak bij de 900 de 1 en de achteruit) dan kan dit enkel en alleen aan de bak liggen. Als de motor loslicht dan heb je ook andere problemen: gebonk en trillen bij remmen op de voorwielen. Ook zou je het dan bij de andere versnellingen merken, met name bij terugschakelen van de 3 naar de 2. Wat betreft de versnellingspook: als dit het geval is krijg je hem vooral moeilijk in een versnelling: hij wipt er niet uit als ie er eenmaal in zit
(Dit is dus wat anderen zeggen)

Zelf vind ik een strak interieur erg belangrijk (meer dan een strakke koets), weet niet wat de kenners hier van vinden?

Toevoegingen/correcties hierop uiteraard meer dan welkom.

Groeten Marc

deleeuwislos
Geregistreerd lid

Bericht door deleeuwislos » zo 07 jan, 2007 18:26

Hoi Mark

Dank voor je compilatie. Inmiddels heb ik al een heel lijstje bij elkaar. Leuk hoe iedereen zich hier bezig houdt met deze coole cars.
Ik heb ook alvast het werkplaatshandboek besteld via Amazon.com

"Saab 900 16 Valve Service Manual: 1985-1993/Including All Turbo Spg, and All Convertible (Saab Part No. P/N 02 16 861)"
Bentley Publishers; Paperback; $39.57

zodat ik die types beter uit elkaar kan houden. Want eerst was SPG etc voor mij als nog buitenstaander niet meteen te vatten.
Succes met aanschaf.

Groet Hessel

duccoen
Geregistreerd lid

Bericht door duccoen » wo 10 jan, 2007 19:01

Als " lefhebber" van al wat mooi is en dus onvermijdelijk ook de 900 classic cabrio, kan ik het niet laten ff te reageren op dit topic

De compilatie klopt natuurlijk wel, maar ik vrees dat jullie beide op zoek zijn naar de perfecte 900 cabrio, en die bestaat niet

Auto's worden te vaak als perfect aangeprezen maar wees ervan overtuigd dat er altijd wel iets is dat je minder bevalt of dat de auto iets mankeert waarvan zelfs de verkoper niet weet!

Jullie praten hier over gebruiksvoorwerpen van tenminste 14 jaar oud, dus 14 jaar gebruikt, en dat laat sporen na.

Zelf heb ik 3 classic cabrio's , de een al mooier dan de andere, en in alle eerlijkheid, gave gezonde auto's, maar geen van de drie is vrij van sporen, gelukkig maar, anders zou het verdacht zijn!

Wees er ook van overtuigd dat het gros van de auto's niet meer over de originele kap beschikt, so what? Alle nieuwe kappen zijn minstens even goed dan het originele, heel belangrijk hier is hoe en wie deze kap heeft gemonteerd.

Het vermelde roestprobleem is mij vreemd, ik heb nog nooit een 900 met roest gehad dus ik zou me eerder focussen op de technische kant van de zaak, aantal kilometers, motortemperatuur, ABS probleempjes etc

Heel jammer vind ik het dat Saab nooit een oliedrukmeter heeft gemonteerd, is toch wel handig zo'n ding en vertelt een hele hoop!

Enfin, ik wens jullie veel succes met jullie zoektocht

groetjes

koen

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » wo 10 jan, 2007 19:14

duccoen schreef:Zelf heb ik 3 classic cabrio's
:shock: Lucky guy :!: Heb je een foto van het drietal?

duccoen
Geregistreerd lid

Bericht door duccoen » do 11 jan, 2007 16:55

Ja hoor,

foto's zat, te veel om hier kwijt te geraken.

Zwart, rood en groen zijn ze, allemaal met automaat

De rode en groene mogen weg tegen een redelijke prijs, best even de lente afwachten!

Groetjes

koen

Doc
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Doc » do 11 jan, 2007 17:17

Als je genoeg geld wilt uitgeven om een goede te kopen...
... dan zou ik denk ik een zoekopdracht geven aan een betrouwbare saab-garagist. Zelf ben ik ernstig fan van Peter Haaima te Barneveld. Hij heeft erg veel ervaring en verstand van Saabs en helpt je ook zoeken naar een goed exemplaar.

Guus Winter
Geregistreerd lid

Aanschaf van een classic cabrio...

Bericht door Guus Winter » ma 29 jan, 2007 19:07

Dag,

Ik probeer ook wat informatie te vergaren voor de mogelijke aanschaf van een classic cabrio. Nu ken ik iemand die mogelijk afstand wil doen van zijn 'Ruby' cabriolet. Ik heb naar deze wagen gezocht online maar kan maar mondjesmaat info vinden over deze saab special. Soms wel iets over de coupe maar dan niets over de cabrio. Is deze wagen werkelijk zo zeldzaam in Nederland (ze zouden alleen in de UK geimporteerd zijn)? En heeft iemand enig idee wat een rdelijke uitziend exemplaar zou mogen kosten? Hij ziet er erg goed uit. Mooie kap...notenhouten interieur... minder dan 200.000 km. Ik weet het gewoon niet. Als er mensen zijn die meer weten dan hoor ik dat graag. Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Guus

ps: kan ik checken of het een echte Ruby is?

Guus Winter
Geregistreerd lid

Aanschaf van een classic cabrio...

Bericht door Guus Winter » ma 29 jan, 2007 19:07

Dag,

Ik probeer ook wat informatie te vergaren voor de mogelijke aanschaf van een classic cabrio. Nu ken ik iemand die mogelijk afstand wil doen van zijn 'Ruby' cabriolet. Ik heb naar deze wagen gezocht online maar kan maar mondjesmaat info vinden over deze saab special. Soms wel iets over de coupe maar dan niets over de cabrio. Is deze wagen werkelijk zo zeldzaam in Nederland (ze zouden alleen in de UK geimporteerd zijn)? En heeft iemand enig idee wat een rdelijke uitziend exemplaar zou mogen kosten? Hij ziet er erg goed uit. Mooie kap...notenhouten interieur... minder dan 200.000 km. Ik weet het gewoon niet. Als er mensen zijn die meer weten dan hoor ik dat graag. Bedankt voor de moeite in ieder geval.

Guus

ps: kan ik checken of het een echte Ruby is?

rludeke
Geregistreerd lid

Bericht door rludeke » wo 21 feb, 2007 0:36

Nee Guus het kan geen Ruby edition zijn want die waren er alleen maar als coupe, toch mag zoeen auto nog wel 15000 euro kosten. Zeker als hij zo mooi is als deze :twisted: :twisted: :twisted:

ClassicS
Geregistreerd lid

Bericht door ClassicS » wo 21 feb, 2007 4:54

Is een mooie kleur, maar de Ruby edition was inderdaad alleen voor de coupe. In feite de last run 'GT' uitvoering en dan voor de UK.

Zou je in elk geval een onafhankelijke aankoopkeuring aanraden.

Is het die Ruby rode metallic cabrio die te koop staat en in 99 vanuit de US is ingevoerd?

rludeke
Geregistreerd lid

Bericht door rludeke » wo 21 feb, 2007 14:43

Nee het gaat Guus om de mijne, maar hij staat nog niet echt te koop.Vond het wel erg grappig hier op het forum te kunnen lezen dat Guus zo geintereseerd is in mijn auto( we zijn collega's)
Ik heb echter wel weer zin in iets anders maar nog niks gevonden.Het moet ook wel erg bijzonder zijn wil het nog leuker zijn dan mijn 900 :D.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » wo 21 feb, 2007 14:58

Dit is het dichtst dat je kan komen bij de 'Ruby'. Het is hoogstwaarschijnlijk een Italiaanse import, want geen airbag, dus moet je de km-stand met een grote korrel zout nemen:

http://www.mobile.de/SIDCcugu0Qw8ymYqAw ... 1246336279&

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Saab 900 S Cabrio Aero Top - Last Run

EUR 13.800

Daten:
Gebrauchtfahrzeug, 102.000 km, 104 kW (141 PS), Benzin, Schaltgetriebe, Erstzulassung: 06/94, HU/AU - Neu, Klimaanlage, Bordeaux-metallic, 2/3 Türen

Besonderheiten:
ABS, Zentralverriegelung, Tempomat, Lederausstattung, Leichtmetallfelgen, Sitzheizung, el. Fensterheber

Beschreibung:
Wunderschönes und gepflegtes Saab-900-Classic-Cabrio aus 2. Hand. Scheckheftgepflegt. Sehr guter Pflegezustand mit minimalen Gebrauchsspuren. Technisch wie optisch sehr gut. Verdeck erst 1 Jahr alt ... wie neu. Lederausstattung sehr gepflegt. Sehr seltene Farbkombination. Modell Aero. Radio, El. Aussenspiegel, el.Fensterheber 4-fach, el. Verdeck, Super-Aero-Felgen, Gargenwagen, Hat nie Salz gesehen. Keinerlei Rost. Privat im Kundenauftrag zu verkaufen. Bei Interesse rufen Sie bitte die 0160-95749020 an , oder senden Sie eine e-mail mit der Bitte um Rückruf an caragent@freenet.de

Händler:
Caragent SwedenClassics
Saroltastrasse 21
D-64407 Fränkisch-Crumbach
1.Tel.: +49 - (0)6164 / 500447
2.Tel.: +49 - (0)160 / 95749020
Fax: +49 - (0)6063 / 579395

rludeke
Geregistreerd lid

Bericht door rludeke » wo 21 feb, 2007 15:02

Hallo, ik heb het idee dat het geen 94'er is, de mijne komt ook uit italie maar heeft het nieuwe stuur(nieuwe 900) met airbag. Dit was volgens mij bij de allerlaatste(1994) standaard?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 21 feb, 2007 15:25

Een S is in Italië toch altijd een ep? Of is deze gerebadged?

Ook kan het zijn dat de eigenaar het airbagstuur niet mooi vond (wat ik mij goed kan voorstellen) en het liet verwisselen met een normaal leren stuur, dit werd ook gedaan met de Nardi-stuurtjes.

Plaats reactie