9.3 SS cabrio dak reageert "maf" op afstandsbedien

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Milcox
Geregistreerd lid

9.3 SS cabrio dak reageert "maf" op afstandsbedien

Bericht door Milcox » wo 31 jan, 2007 0:34

Beste Saab vrienden.

Dit is m'n eerste aktie op dit forum.

Enkele weken geleden een lime yellow Saab cabrio 1.8t Vector uit 2004 aangeschaft met slechts 7000 (echte) km's op de teller. Perfecte auto in nieuwstaat. Rijd super
Dit forum heeft mij over de streep geholpen daar ik enorm zat te twijfelen over diesel of LPG. De positieve reacties m.b.t. vialle LPI hebben de doorslag gegeven. De diesel uitvoering was 2e hands niet te vinden of gewoon te duur.

Eerste aktie was een Vialle LPI installatie laten inbouwen bij Allround LPG in Spijkernisse. Dit is zonder problemen uitgevoerd. Auto loopt perfect op LPG. Verbruik net 1 op 9.

Tweede aktie was een originele Saab alarm inbouw bij de dealer - RAC in Rotterdam. Eerste kennismaking was prima. Prettige lui daar.
Alarm werkt prima. Alleen m'n kofferbak vergrendeling middels de bediening op de klep zelf werkt niet meer. Aldus de garage was dit i.v.m. mogelijke diefstal uit de kofferbak wenselijk en was dat standaard n.a.v. de software update voor het alarm. OK het lijkt een plausibele reden, ik kan me er in vinden. maar wat erger is

Sinds de inbouw van het alarm heeft m'n dak kuren.
Wanneer ik gewoon de knop op het dashboard gebruik is er niets aan de hand en verloopt alles prima. Echter wanneer de ik de sleutel gebruik om de kap te openen dan reageert de kap soms helemaal niet, soms even zodat de kap half open gaat (soms alleen de achterruit omhoog, soms ook de koffebak open, soms ook nog de kap half en als het helemaal meezit soms helemaal gewoon goed?) Er is geen pijl op te trekken wanneer wat nu waarom gebeurt.
Bijkomend verschijnsel is dat wanneer de aktie stagneerd dat ook de bediening op het dashboard het vaak laat afweten. Reageerd meestal helemaal niet of soms gewoon wel (?)
In geval van geen reactie laat ik meestal de auto maar even staan nadat ik de kap handmatig op z'n plek het gemanouvreerd nadat de druk op het systeem is weggevallen.
Na een halfuurtje (is nu de ervaring) werkt de dahboard schakelaar weer en kan de kap " gewoon" gesloten worden.

Vandaag heeft de dealer er naar gekeken en zou het probleem verholpen zijn doordat er een foutmelding m.b.t. de kofferbak zou zijn gewist. Ik kreeg ook nog een mededeling dat mocht het weer gebeuren de ECM (?) mogelijk vervangen moet worden.

Uiteraard ga ik weer terug maar ben ik reuze benieuw naar ervaringen en vooral oplossingen van de geachte forum leden.

Help!!!!!!!!!!!!

Beetje lang verhaal, sorry

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » wo 07 feb, 2007 22:33

Alles opnieuw programmeren.

René.

Milcox
Geregistreerd lid

Voor de tweede keer langs Saab dealer. Weer een fiasco

Bericht door Milcox » za 17 feb, 2007 16:14

Afgelopen woensag voor de tweede keer+/- 3 uur bij de Saab garage zitten wachten. Ik heb begrepen dat ze het " hele handeltje" opnieuw hebben geprogrammeerd(?).
Toen ik de sleutel in ontvangst nam gaven zij aan dat er een klein probleempje met het alarm hadden bemerkt. Bij het inschakelen van het alarm deed de waarschuwing (lichten signaal) het niet en dat was wel de bedoeling. Bij het uitschakelen (deur openen) werd ik wel gewaarschuwd door de verlichting. De monteur gaf aan dat deze optie niet werd "gepakt" bij het programmeren en het advies was om dat bij een volgende garage bezoek nogmaal te proberen omdat het dan mogelijk wel zou lukken (??). Ik Had er inmiddels genoeg van en wou weg dus liet het er maar bij zitten. Bij de auto aangekomen prbeerde ik natuurlijk de AB voor het dak. M'n eerste poging (in de regen) leverde twee open deurruiten op en een diepe zucht van ondergetekende. Ruiten dicht en nogmaals geprobeerd en ja hoor alles ging open zoals het bedoeld was.
Hiep Hiep Hoera.

Nu denk je natuurlijk waarom dit bericht als alles werkt. Een eenvoudig " probleem opgelost" zou dan voldoende moeten zijn.

Wat is het geval. Volgende dag op 't werk was er weer eens iemand die m'n bijna nieuwe auto wou zien en natuurlijk ook de vraag doe je dak eens open (of stelde ik dat zelf voor?). Ik trots met m'n sleutel knopje in --> deuren open, nogmalls knopje in--> dak open. Inderdaad tot halverwege, daarna niets meer. Grrrrrr. Alles geblokkeerd wat betreft de dak bediening. De kofferbak + kap zachtjes op z'n plaats geduwd. Na +/- 10 - 15 minuten werkte de bediening op m'n dashboard weer en kon ik deze weer openen en sluiten.

Wat gaat hier mis? Ik mag toch verwachten dat de garage weet wat hij doet of zit er de e.o.a. logischre volgorde in die dit fenomeen veroorzaakt.
Zonder gebruik van de AB gaat het openen en sluiten vorbeeldig.

Wie weet hier iets over te roepen.

Groet Milco

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » za 17 feb, 2007 23:41

Dat je lampen niet gaan branden bij het op slot doen van de auto is een programmeringsfout.
Je moet op een gegeven moment als je het alarm programmeert kiezen voor een bepaalde sensor in de deur voor de vregrendeling.
Als je een nieuwer model ingeeft dan je hebt zullen je lampen niet werken bij het op slot doen.

Voor de ab heb ik zo geen oplossing, de ramen cq dak moetengeprogrammeerd worden met comfortclosing/comfort opening.

Er zijn trouwens modificaties ivm de werking van het dak, ik weet niet of deze zijn uitgevoerd maar is wel belangrijk.

Hopenlijk heb je hier iets aan.

René.

Milcox
Geregistreerd lid

Bericht door Milcox » zo 18 feb, 2007 13:14

Bedankt Rene,

Ik ga 't eens ter sprake brengen bij de garage.

To be continued!

Groet

Milco

Plaats reactie