Advies gezocht 9-3 cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Summum
Geregistreerd lid

Advies gezocht 9-3 cabrio

Bericht door Summum » do 10 mei, 2007 17:52

Beste forummers,

Mijn broer is op dit moment bezig met de aanschaf van een 9-3 cabrio. We hebben diverse modellen van 2000-2002 bekeken en gereden. O.a. bij BNL in Boxtel (zeer goede indruk) en Cabriocar in Abcoude (duidelijk minder!). Opgevallen is dat de uitvoeringen en prijzen nogal sterk wisselen. Optisch zijn de uitvoeringen met sideskirts en "dikke" bumpers verreweg het mooist. De 2.0 viel met name bij tussenacceleraties wat tegen, terwijl de 2.0 LPT beter beviel. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een Aero uit 2001. Geweldige auto, en de bumpers zijn nóg iets voller. De auto wordt alleen particulier verkocht, maar voor een prijs waar anders bij een garage nog geen LPT wordt aangeboden. Ik zag een vergelijkbare cabrio bij Cabrioland voor bijna 6000 euro méér staan.

De gedachte is dat de kans klein is dat je binnen de garantietermijn van 6 maanden voor 6.000 aan reparaties krijgt. Bovendien is bij veel bedrijven garantie ook een wassen neus! Uiteraard hebben we de volledige onderhoudshistorie van de auto gezien. Het is alleen niet duidelijk voor me wanneer de distributieriem moet worden vernieuwd en wat de kosten daarvan zijn. Iemand een idee?
Verder nog specifieke zaken waar bij een aero cabrio op gelet moet worden?

Al vast dank van een berijder van die andere mooie Zweedse! :wink:

vanschipstal
Geregistreerd lid

Bericht door vanschipstal » do 10 mei, 2007 18:58

Grappig om te lezen dat ik met dezelfde argumentatie particulier mijn 9-3 cabrio heb gekocht, ben inmiddels 6 maanden verder en alleen de schokdemper rechts voor heb hoeven vervangen (was uit het niets lek, dealer zal dit waarschijnlijk ook niet onder garantie hebben laten vallen) Toen ik de Saab kocht had deze net wel een grote beurt gehad en ik redeneerde dat indien deze niet goed was uitgevoerd, m.a.w. zaken waren niet uitgevoerd die in de grote beurt horen, ik de dealer erop aan kon spreken, dat zag ik dan als een beetje garantie... overigens ik spaarde ongeveer 4K uit maar het is dan ook een minder 'dikke', maar hierdoor kon ik wel in de 9-3 rijden... :D

docfrabe
Geregistreerd lid

advies

Bericht door docfrabe » vr 11 mei, 2007 15:43

Tja, heb voor relatief veel geld (is niet hetzelfde als teveel geld) een Aero Cabrio uit 2000 gekocht bij een Saab dealer (Heijnen, Roermond), had 112K op de teller en kreeg 6mnd garantie. Geen centje pijn met de auto gehad. Voor de garantie hoefde ik het dus niet te doen. Heb wel gewoon een heel mooie en heel betrouwbare auto gekocht, met een bekende onderhoudshistorie, plus een goede relatie met een dealer die net als ik de lol van de auto inziet en me enorm heeft geholpen met een -buiten de garantietermijn- ontstane storing en een inbraak. Of dat de meerprijs waard is geweest? Voor mij wel. Je weet het toch nooit, je kunt pech hebben bij een dealer en gewoon een goeie bij een particulier kopen, en andersom...
Rij intussen, een jaar en 30K kilometers later, met de allerbeste auto die ik ooit heb gereden.
Frank

GJK
Geregistreerd lid

Bericht door GJK » wo 16 mei, 2007 0:28

2 maanden terug naar BNL in Boxtel geweest voor orientatie. 2 uur later de deur uit met een auto. Bijzonder goed gevoel, niet opdringerig, sympathiek, zeer grote collectie en mooie toezeggingen v.w.b. garantie.

Nu, 2 maanden later, teruggeweest voor wat puntjes. Prima uitgevoerd. Wat mij betreft de "meerprijs" t.o.v. particulier ronduit waard.

Advies, voorraad houden van verschillende bouwjaren/kleuren/uitvoeringen, maken van proefrit(ten), poetsen, APK/beurt/garantie, plezier tijdens keuze/aankoop. Op alle punten top. Mag er dan wat verdiend worden? Wat mij betreft wel.

Jan Koenders
Geregistreerd lid

Bericht door Jan Koenders » zo 20 mei, 2007 17:10

Al eens aan import gedacht? ik heb mijn Saab 9-3 cabrio 1998, 130k km met een vol jaar garantie en volledige onderhoudshistorie met alle rekeningen, bij de off. SAAB dealer in Koln gekocht, voor een particuliere prijs. En inderdaad, nu na 1 jaar en 7000km verder geen aanspraak hoeven te maken op evt. garantie.

Summum
Geregistreerd lid

Bericht door Summum » di 22 mei, 2007 17:49

Dank voor jullie reacties, de kogel is door de kerk.

Broerlief is de trotse eigenaar geworden van een 9-3 Turbo Aero Cabriolet automaat uit 2001. Prachtige auto, zilver metallic met zwarte kap, zwart lederen sportstoelen met memory-functie, 17" 3-spoke velgen en navigatiesysteem.

De auto gaat volgende week naar een dealer voor een onderhoudsbeurt. Dingen die tot nu toe zijn opgevallen zijn een trilling in het stuur, vooral bij snelheden rond de 80, en een electrische antenne die licht verbogen is en af en toe niet volledig wil inschuiven. Hopelijk niets om zich zorgen over te maken...? Nog tips waarop speciaal gelet moet worden bij een algehele check? Ik weet inmiddels dat de 9-3 geen distributieriem schijnt te hebben maar een ketting. Vervanging is dus niet aan de orde?

ReneB
Geregistreerd lid

Bericht door ReneB » ma 28 mei, 2007 0:06

Summum schreef:Ik weet inmiddels dat de 9-3 geen distributieriem schijnt te hebben maar een ketting. Vervanging is dus niet aan de orde?
Ja, ketting slijt ook, maar gaat vaak langer mee. Verschilt nogal per auto. Als hij gaat ratelen is de tijd gekomen. Kan al bij 100.000 zijn, bij mijn 9-5 bij 250.000 (is volgens mij normaal).

Plaats reactie