Probeerde vanmiddag na weken weer het dak van mijn 1998 9-3 te openen en kreeg tot mijn verbazing een softtop failure! De achterkant ontgrendelt wel, maar komt daarna hooguit 1 cm omhoog voordat de melding verschijnt en er verder geen beweging meer in zit.
De kap sluiten (die ene cm) gaat wel weer en de kap is dan weer vergrendeld. Zak in kofferruimte is gewoon vrij.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Softtop Failure
-
Remco
- Donateur

Re: Softtop Failure
Wellicht een defect microswitch, ook wel eens gehad en gaf dezelfde problemen. Ze zitten o.a. in de opbergtas, links en rechts bij de afdekklep en in de voorruitstijl. Uitlezen bij de dealer kan opheldering geven.rleefmans schreef:Probeerde vanmiddag na weken weer het dak van mijn 1998 9-3 te openen en kreeg tot mijn verbazing een softtop failure! De achterkant ontgrendelt wel, maar komt daarna hooguit 1 cm omhoog voordat de melding verschijnt en er verder geen beweging meer in zit.
De kap sluiten (die ene cm) gaat wel weer en de kap is dan weer vergrendeld. Zak in kofferruimte is gewoon vrij.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
-
rleefmans
- Geregistreerd lid
-
rleefmans
- Geregistreerd lid
Vandaag uit laten lezen bij vriendelijke heer van de Artis garage in Amsterdam: Systeem denk idd dat kap nog niet dicht is, zou dus heel goed aan 1 of meerdere van de microswitches kunnen liggen.
Nadeel is wel dat ze dat grondig uit moeten zoeken en wat tijd in beslag zal nemen, hoewel ik deze heren dat zeker toe vertrouw, maar ze hebben pas na half juli tijd!
Ergste geval is het de motor, waarbij de tandwielen niet goed pakken (slijtage/scheef). Ook daar hebben de heren een oplossing voor en modificeren de motor dusdanig, dat deze daarna alleen nog maar automatisch te openen is en het probleem met de tandwielen niet meer kan optreden. (handmatig openen ontgrendelt nl dit tandwiel)
Ik zal (als het weer het toelaat) de kap handmatig openen, en de switches vast zelf controleren.
Weet iemand waar ze allemaal zitten en hoe je daar makkelijk (tips) bij kunt komen?
Nadeel is wel dat ze dat grondig uit moeten zoeken en wat tijd in beslag zal nemen, hoewel ik deze heren dat zeker toe vertrouw, maar ze hebben pas na half juli tijd!
Ergste geval is het de motor, waarbij de tandwielen niet goed pakken (slijtage/scheef). Ook daar hebben de heren een oplossing voor en modificeren de motor dusdanig, dat deze daarna alleen nog maar automatisch te openen is en het probleem met de tandwielen niet meer kan optreden. (handmatig openen ontgrendelt nl dit tandwiel)
Ik zal (als het weer het toelaat) de kap handmatig openen, en de switches vast zelf controleren.
Weet iemand waar ze allemaal zitten en hoe je daar makkelijk (tips) bij kunt komen?
-
rleefmans
- Geregistreerd lid
Afgelopen donderdag langs Saab garage vlak bij het werk gereden, en de heren hadden al snel door dat het om een te laag voeistofniveau in de kap-motor ging.
Bijgevuld en na een half uurtje werk, deed de kap het weer als vanouds! Ik ben weer een blij man! Enige zorg is dat misschien een van de 5 cylinders zou kunnen lekken. Moet dit wel in de gaten houden.
Nu moet het weer nog meewerken en kan die kap weer lekker open!
Bijgevuld en na een half uurtje werk, deed de kap het weer als vanouds! Ik ben weer een blij man! Enige zorg is dat misschien een van de 5 cylinders zou kunnen lekken. Moet dit wel in de gaten houden.
Nu moet het weer nog meewerken en kan die kap weer lekker open!