Saab 9-3 Cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
ArjenH
Geregistreerd lid

Saab 9-3 Cabrio

Bericht door ArjenH » za 27 okt, 2007 11:48

Ik heb wel eens getwijfeld om er nog een 9-3 Cabrio (niet huidige maar vorige model) bij te nemen, en heb er nu de afgelopen 3 weken in kunnen rijden. Maar of het aan mij ligt, of aan die auto, maar wat rijdt dat slecht zeg, dat ding tordeert naar het hem lief is, zeker als je met de kap open rijdt. Geldt dit ook voor een 900 Cabrio ?

Arjen

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 27 okt, 2007 11:57

Volgens mij heeft een 900 er net zoveel last van als een 9-3...

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » za 27 okt, 2007 16:31

9-5 aero-estate schreef:Volgens mij heeft een 900 er net zoveel last van als een 9-3...
Hmmm moet ik ook daar nog maar is in gaan rijden dan...

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 27 okt, 2007 17:21

Het zijn in mijn ogen wel tijdloze beauties, die Saab cabrio's! Dan neem je het torderen voor lief ;)

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 27 okt, 2007 17:23

Zoiets vind ik wel aardig:

Afbeelding

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-3 Cabrio

Bericht door 72sonett-III » za 27 okt, 2007 18:27

ArjenH schreef:...Geldt dit ook voor een 900 Cabrio ?
Van onze '95 900SE kraken en piepen de raam- en deurrubbers als je over een verkeersdrempel gaat, of de oprit indraait. De body tordeert dus duidelijk, maar ik zie dat niet als een probleem. Of de kap open of dicht is maakt niet uit, een dichte kap draagt ook niets bij aan de stijfheid van de auto.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 27 okt, 2007 18:45

De Cabrio tordeert gewoon of je nou een 9-3 of de 900 neemt. Dat hoort erbij.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 27 okt, 2007 21:50

Misschien kun je er een dak op lassen, dan houd dat torderen wel op...

Hoort bij de "charme" van cabriorijden!

GrIJnS

patje007
Geregistreerd lid

Bericht door patje007 » za 27 okt, 2007 22:13

Ik vindt m'n cabrio supermooi , maar hij rijdt beroerd ... 8)

rolfil
Geregistreerd lid

Bericht door rolfil » zo 28 okt, 2007 16:47

Volgens mij heb ik danwel een speciale 900ng cabrio(Omgebouwd tot 9.3 model)bij mij hoor je werkelijk niets, zowiezo vindt ik de kap ontzettend 'stil', zelfs bij hogere snelheden, had voor deze een veel jongere Bmw 5 serie, en kan niet zeggen dat ik aan comfort ingeleverd heb.

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » zo 28 okt, 2007 17:11

Helemaal eens met Patje007, auto is heel mooi maar rijdt slecht.

Met een beetje snelheid over B-wegen en door bochten is ronduit beroerd en in mijn ogen gevaarlijk. Laatst had ik behoorlijk haast en ben ik met 150 km/h in een bocht gaan remmen en later weer veel gas bijgeven... wat je dan meemaakt is zeer zeker geen prettige ervaring.
Dus de cabrio is (helaas) alleen voor rusitg cruisen in mijn ogen.

Scheelt natuurlijk ook wat voor referentie je hebt en wat je rijstijl is.

Groet,
Marco

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » zo 28 okt, 2007 17:17

93 cabrio schreef:Laatst had ik behoorlijk haast en ben ik met 150 km/h in een bocht gaan remmen en later weer veel gas bijgeven... wat je dan meemaakt is zeer zeker geen prettige ervaring.
Daarvoor koop je ook geen cabrio natuurlijk! ;) :P

patje007
Geregistreerd lid

Bericht door patje007 » zo 28 okt, 2007 17:24

Je praat natuurlijk over een al wat ouder ontwerp ,
jammer genoeg wordt het moeilijk de ophanging te verstevigen want je blijft natuurlijk steeds met die slappe koets zitten .

1 oplossing , gewoon rustig (open) flaneren ... 8)

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 29 okt, 2007 10:46

patje007 schreef:Je praat natuurlijk over een al wat ouder ontwerp ,
jammer genoeg wordt het moeilijk de ophanging te verstevigen want je blijft natuurlijk steeds met die slappe koets zitten .
Sterker nog, stijvere ophanging icm een slappe koets geeft eigenlijk nog veel meer comfortverlies. De zaak gaat eerder springen en klapperen en ik kan me voorstellen dat je dan ook eerder vermoeiingsverschijnselen zou kunnen gaan krijgen.

Op eBay komt er wel eens een 6-armig verstevigingsframe langs, waarmee je de koets extra kan verstijven. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het zou kunnen helpen. Is niet eens erg duur.

Maar onder aan de streep hoort het slappe er wel een beetje bij. Je moet het rijcomfort en de wegligging niet willen vergelijken met een 9-5 Aero sedan. Ik rij rustig zonder te stoppen 600km met mijn 9-5 en kom ontspannen en fris als een hoentje aan. Doe ik dat met mijn cabrio dan ben ik gebroken. De cabrio is met mooie dagen gewoon geweldig om relaxed mee naar het werk te rijden of andere relatief korte ritten. Even met de kap open de 160 op de teller aanraken is ook heerlijk. Maar ik zou de 9-5 als "echte auto" niet kunnen missen.

93 cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door 93 cabrio » ma 29 okt, 2007 11:02

Lijkt me duidelijk, als je de middelen hebt moet je je auto keuze aan je humeur/de situatie zien aan te passen.
Helaas heb ik weinig keuze, de cabrio of de fiets (of de Peugeot 406 van mijn vrouw).
Maarja, eigenlijk is dit weer een luxe probleem, ik wilde al jaren zeer graag in zo'n auto rijden, nu heb ik er een en dan durf ik ook nog te klagen..... (ik schaam me een beetje)

Maar voor er bij, zoals dit topic begon, is het natuurlijk geweldig.
Dak er af met temperaturen vanaf 4 graden is geen probleem, goede kachel en stoelverwaring (en windschot) en lekker rijden.
Na een lange dag werken in de avond over de veluwe terug rijden is geweldig om de werkdag mee af te sluiten, wellicht wel goed dat de koets je dan "dwingt' om minder sportief te rijden.

PS
Mocht je nog een keuze willen maken voor een topless auto, een Mercedes SLK is veeeeeel steviger en heeft een veel betere wegligging als de 93 die ik heb (oud model 93).
Zakelijk vind ik de 93 een veel mooiere auto om bij klanten langs te rijden.

PSPS
De wegligging van mijn 93 is sterk verbetert na uitlijnen van de wielen.

Groet,
Marco

Plaats reactie