Aankooptips classic cabrio gevraagd

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid

Aankooptips classic cabrio gevraagd

Bericht door RedArrow90 » za 16 feb, 2008 22:05

Na jaren dromen ben ik mij nu serieus aan het orienteren op een 900 classic cabrio. Als nieuwkomer op dit terrein zou ik graag weten wat de 'ultieme' uitvoering is. Het gaat mij daarbij om originele exemplaren.

Daarbij heb ik een aantal subvragen:

Welke bouwjaren zijn het beste?
Wat zijn specifieke aandachtspunten?
Wat maakt de 'turbo S' en 'Aero' bijzonder t.o.v. de 'standaard' turbo?
Wat zijn de bouwjaren van bovenstaande speciale uitvoeringen?
Welke verdere tips zijn nuttig om te weten?

Wie wil mij van advies voorzien? Ik kijk uit naar de reacties, waarvoor alvast dank.

wilbert95
Geregistreerd lid

Bericht door wilbert95 » do 21 feb, 2008 21:27

In dit topic staan heel veel tips en aanwijzingen: viewtopic.php?t=19749&highlight=matten

Laat je er niet door ontmoedigen, het is nogal een lijst als je het zo bekijkt. Als je eenmaal de kap open hebt hoor je al die geluiden veel minder :D
robert wiering schreef: Mijn lijstje

Cabrio classic T16S aero( vanaf 1990 op de markt) is de meest waardevaste en biedt in bj '90 en 91 de betrouwbaarste bak in de SE(southern europe) uitvoering. geen katalysator, de beste deal!
klein nadeel: de 55804 schakelt iets minder soepel dan bijv een 55706 die in de T16 FPT's vanaf 1992 zitten, maar die bak is weer korter, dus meer lawaai en zuiperiger, kat erop, dus duurder in onderhoud
uit hoofde van mijn ervaring met en onze statistieken van de reparatiwes aan de lpt's ben ik daar minder enthousiast over de LPT of EP(italie):
uit onze reparatiestatistieken blijkt dat de lpt's in standaarduitvoering (ook aero) over het algemeen meer onderhoud nodig hebben( korte bak, kat en lucas), lawaaiiger zijn en meer verbruiken dan de fpt's, die dus zoals gezegd, waardevaster zijn.
als de cabrio uit italie geimporteerd is, is er weinig kans op roest als deze jonger is dan 1988.
de fpt 's uit italie van m'89 no kat hebben weleens injectiesysteem problemen, de computer (bosch 569) geeft dan narigheid
alle cabrio's met lucas injectie( FPT vanaf 90 en lpt vanaf 91) kunnen last krijgen van afslaan bij uitrijden en stationairlopen, kan verschillende oorzaken hebben en oplossing is vaak complex, grote ergernis
koplampreflectoren van de zalmneus zijn vaak slecht en duur om te vervangen
NL- cabrio 's hebben vaak last van massaproblemen in de achterlichten, de achterzijde lijkt dan wel een kerstboom! ook weer duur om op te lossen!
NL, B en D cabrio's(ook de jongere) hebben vaak last van roest door pekel op de wegen; dat hakt er echt in, pakt de carrosserie ' s winters de pekel en zomers gaat de vochtige warme lucht in nederland er lekker mee aan de slag, vooral bij de onderste draagarmen aan de voorzijde r/l
let echt goed op deze laatste , kan een killer zijn!
de kap moet netjes gemonteerd en dicht zijn, alleen een nieuwe bovenkap en geen nieuwe achterruit op de auto duidt vaak op een onprofessionele vervanging en het lekken gaat gewoon door! als je daarin rijdt bij regen lijkt het wel een golfslagbad als je een bocht neemt!
daqn moet er zeker worden onderhandeld!
kapmechaniek moet goed open en dicht gaan , zonder hakbewegingen
een lichte rauwe-oliestank in de auto kan duiden op kapcylinder-en/of kapmotor lekkage, duurduurduur!
suizende geluiden bij raamafdichtingen zijn irritant maar door de vele stelmogelijkheden goed te verhelpen, gaat wel tijd in zitten!
raammechanieken: als de ramen niet helemaal dicht willen, moet het mechaniek worden gereviseerd, 250 euro per kant ex BTW
voorruit moet geen scheur(en) hebben, dat wordt dan vervangen! geen dyi klus,, want gelijmd in de sponning, die vaak rot!!!
het leer interieur: let op slecht zittende bestuurdersstoel waarvan de zitvlakbekleding scheef naar rechtsvoren hangt en de rugbekleding aan de instapzijde versleten is. moet gerepareerd worden: duur, maar aan een pijnlijke rug heb je ook niks!
staat van onderhoud : let op groene sporen op radiator, vriesplaten onderin motor ,olielekkages aan motor en bak(vooral die laatste heeft vaak door olielekkage al lagerschade die niet is te zien, maar het janken in 4 en 5 verraadt al een kostenpost van dit boven de 1000 euri's
koppeling moet glad en soepel dor de schaal heentrappen, als hij tegen de schaal aanhangt en zwaar trapt, moet deze worden vervangen.
knarp in achteruitschakelen : rot toplager in vliegwiel, bij uit achteruit schieten is meestal dan ook de achteruitversnelling binnenkort aan de beurt: heel duur!
motor is heel betrouwbaar, maar let op plotseling klimmende tempwijzer en hoge druk op de koelslangen: koppakking doorgeslagen of scheurtje in kop , fijne maar dure reparatie
kloinkkloinkloing van voren als je op oneffen wegdek rijdt : fuseekogel(s) en meestal ook onderste schokdemperrubbers rot.
let op aandrijfashoezen en stuurashoezen, stuurkogelhoezen, moeten dicht zijn. taktaktrak bij bocht:buitenste kineet rot, vervelende klus en duur
roeroeoroe bij rijden en iets harder roeoroeroe bij bocht: wiellager(s) voor
en of achter versleten, ook geen leuke
sturen met zwaar punt telkens elke slag op hetzelfde punt : rotte stuurkoppeling, niet duur, wel vervelend klusje
deur links opendoen en even naar boven trekken; speling? dan is bovenste scharnier rot, probeer maar een goeie te vinden!
alle rubberafdichtingen van ramen en portieren moeten heel zijn
turbo versleten? dan heb je stationair na een tien minuten blauwe rook!
huilend geluid uit turbo bij gasgeven, duidt op naderend einde van dit onderdeel, kost ook niet niks om te vervangen

al met al een hele lange lijst, maar toch, als er niet teveel items van deze lijst aangevinkt kunnen worden als je naar een auto gaat kijken, is een goede deal voor een goede auto niet ver weg.

als verkoper heb je meldingsplicht, als koper controleplicht, maak er gebruik van!!

veel succes 8)

rob wiering
saabconsult.nl haarlem

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » do 21 feb, 2008 21:47

Beste Wilbert95,

Dank voor je reactie, dit is exact waarnaar ik op zoek was :D

Nu kan ik mijn ogen en oren openhouden voor interessante aanbiedingen.

Groet, Merlijn

Plaats reactie