Goedemiddag samen, ik ben Marcel Spaans en sinds een jaar of 2 helemaal gek van de Saab 93 cabrio.
Tot op heden alleen op het uiterlijk van de wagen want ik heb er nog nooit in gereden.
Nu wil ik er over,pakweg, een jaar eentje gaan aanschaffen (ik ga er natuurlijk wel eeste een keer in eentje rijden) maar leek als ik ben, waar moet ik allemaal op letten , oh ja ik wil er een gaan kopen van een jaar of 10 oud.
en waar wel kopen maar ook waar niet.
Als iemand mij deze wijsheid zou kunnen geven ben ik een ieder zeer erkentelijk.
Met vriendelijke groet,
marcel Spaans
Saab 93 Cabrio
-
mive
- Geregistreerd lid
Zo was ik ook weg van het model en heb er een jaar geleden eentje gekocht zonder er in te rijden. En geloof me: voor de rijkwaliteiten koop je beslist beter een Fiat Panda. Voor mij dat doet er geen zier toe. Nog nooit zo veel plezier van een auto gehad. Ook niet van de tig glanzend nieuwe boven modale leasebakken die er aan de caab vooraf zijn gegaan.
Heb de mijne bij een particulier gekocht, middenstander prototype +100% kruidenier. Kleinigheden weggemoffeld en van alles en nog wat aan elkaar gelijmd. Wilde het onderste uit de kan en heb 'm dat maar gegund. Want heb 'm laten laten keuren bij Tinga te Leimuiden, de regionale Saab-expert, en die was behoorlijk positief over de technische staat van de auto.
Wel een waarschuwing vooraf: Werkelijk iedereen vindt wat van zo'n auto. Geen van de glimmende nieuwe dikke leasebakken ontlokte ooit enig commentaar. De ongevraagde reacties op m'n ouwe 93 cabrio zijn niet van de lucht. De een ziet de humor of de schoonheid er van in. De ander vindt het belachelijke sjonny mid-life bak. Klopt allemaal natuurlijk... maar wees er op voorbereid.
Heb de mijne bij een particulier gekocht, middenstander prototype +100% kruidenier. Kleinigheden weggemoffeld en van alles en nog wat aan elkaar gelijmd. Wilde het onderste uit de kan en heb 'm dat maar gegund. Want heb 'm laten laten keuren bij Tinga te Leimuiden, de regionale Saab-expert, en die was behoorlijk positief over de technische staat van de auto.
Wel een waarschuwing vooraf: Werkelijk iedereen vindt wat van zo'n auto. Geen van de glimmende nieuwe dikke leasebakken ontlokte ooit enig commentaar. De ongevraagde reacties op m'n ouwe 93 cabrio zijn niet van de lucht. De een ziet de humor of de schoonheid er van in. De ander vindt het belachelijke sjonny mid-life bak. Klopt allemaal natuurlijk... maar wees er op voorbereid.
-
werli
- Donateur (2x)

-
Ronald en Mariska
- Geregistreerd lid
Ik heb weleens gereden in een Fiat Cinquecento en ik rij veel liever in mijn Saab. Ik hoor veel verhalen over de slechte rijkwaliteit, maar daar merk ik echt niets van. En ik heb toch wel in van alles gereden. Maar ik heb een Aero, misschien dat dat scheelt.mive schreef:Zo was ik ook weg van het model en heb er een jaar geleden eentje gekocht zonder er in te rijden. En geloof me: voor de rijkwaliteiten koop je beslist beter een Fiat Panda.
En waar moet je op letten. Ik heb mijn Saab nog niet zo lang, maar wij hebben wel extra gelet op de kap. Volgens mij is het erg duur om dat ding te vervangen, dus die moet wel goed zijn. Kijk goed of de kap goed sluit en of er geen beschadigingen zijn. Kijk ook goed tussen de naden.
Ik weet niet of er daarnaast nog speciale dingen zijn. Net als bij andere auto's moet je er natuurlijk op letten dat de auto goed remt (wijkt ie uit als je hard remt), alles moet goed op elkaar aansluiten (als de auto slecht gerepareerd is na een eventuele aanrijding, sluit niet altijd alles goed op elkaar aan), kijk even onder de mat in de kofferbak of je geen gekke naden ziet lopen, de standaard dingen dus.
Het best is natuurlijk om hem bij de dealer te kopen, maar daar betaal je vaak ook voor. Het is een optie om er een in het buitenland een te kopen, maar hou dan rekening met extra BPM (al zal dat met een oudere auto wel meevallen). Ik zou zeggen: ga eens met wat Saab Cabrio's rijden, dan merk je vanzelf wat verschillen. Toen wij voor onze huidige auto gingen kijken, zijn we diezelfde ochtend naar een andere Aero gaan kijken. Ik weet niet wat daarmee was, maar die reed heel anders dan onze huidige auto.
Veel succes!
Groetjes, Mariska
-
Rubberen Robbie
- Geregistreerd lid
Hoi Marcel,
Een Saab cabrio koop je voor het rijplezier en niet voor de sublieme wegligging. Ik heb sinds een paar maanden een prachtige 9-3 uit 2000(bij een dealer gekocht) en deze cabrio is wat flexibeler tijdens het rijden dan een auto met een vast dak. Maar zeker niet hinderlijk of irritant bij normaal gebruik, misschien wel als je er wat in de snelheidssport mee wilt gaan doen. Ik heb in 1969!! een BMW 700 cabrio gehad en die tilde bijna in iedere korte bocht wel een pootje op en als je daar met 4 personen in zat, kreeg je de deuren bijna niet meer open. Bij mijn Saabje nu niet hoor, heel wat veranderd in 30 jaar.........
Particulier of dealer? Mmm, ik heb er een aantal gezien (ook echte rotzooi voor veeeel centjes) en er een paar maanden tijd in gestopt en wel gevonden wat ik wilde voor de prijs die ik er voor over had. De dealer is duurder dan particulier maar geeft wat meer zekerheid (BOVAG garantie).
Bij een particulier kun je zeker ook een goede kopen maar is het verstandig om iemand mee te nemen die van een Saab cabrio verstand heeft.Misschien wil er wel iemand van het Saabforum met je mee.
En let vooral bij het dak op gebruikssporen waar de vouwen zitten bij het invouwen. Er zijn ook allerlei motorvermogens en uitvoeringen, keus genoeg.
Succes met de zoektocht
Een Saab cabrio koop je voor het rijplezier en niet voor de sublieme wegligging. Ik heb sinds een paar maanden een prachtige 9-3 uit 2000(bij een dealer gekocht) en deze cabrio is wat flexibeler tijdens het rijden dan een auto met een vast dak. Maar zeker niet hinderlijk of irritant bij normaal gebruik, misschien wel als je er wat in de snelheidssport mee wilt gaan doen. Ik heb in 1969!! een BMW 700 cabrio gehad en die tilde bijna in iedere korte bocht wel een pootje op en als je daar met 4 personen in zat, kreeg je de deuren bijna niet meer open. Bij mijn Saabje nu niet hoor, heel wat veranderd in 30 jaar.........
Particulier of dealer? Mmm, ik heb er een aantal gezien (ook echte rotzooi voor veeeel centjes) en er een paar maanden tijd in gestopt en wel gevonden wat ik wilde voor de prijs die ik er voor over had. De dealer is duurder dan particulier maar geeft wat meer zekerheid (BOVAG garantie).
Bij een particulier kun je zeker ook een goede kopen maar is het verstandig om iemand mee te nemen die van een Saab cabrio verstand heeft.Misschien wil er wel iemand van het Saabforum met je mee.
En let vooral bij het dak op gebruikssporen waar de vouwen zitten bij het invouwen. Er zijn ook allerlei motorvermogens en uitvoeringen, keus genoeg.
Succes met de zoektocht