Ik wilde een 900 classic cabrio simpel en alleen voor het onaangepaste statement dat ie (tegenwoordig steeds meer) maakt. Maar toen ik ruim een jaar geleden zo'n oude Saab Caab ging uitzoeken, raadde men mij de 900 classic caab voor dagelijks gebruik af. Elektromotortjes ipv hydrauliek voor kap, toch flink wat ouder enzovoort.
Een 'gewone' 900 was voor mij vlees noch vis. Niet de looks van de 900 classic noch de techniek van de 9.3. Zo is het een 9.3 geworden.
Nu na ruim een jaar (weinig handig maar maximaal) plezier in m'n spic-and-span blauw-blau 9.3 caab uit 98 met beige binnenkant, is dat een prima keus gebleken... totdat ik vanochtend op het parkeerterrein van de golfbaan een 900 classic in Scarabeen green met beige kap zag staan. Wat vind ik dat ding toch gruwlijk eigen, daar haalt mijn 9.3 het toch nèt niet bij.
En dus probeer ik nu te overzien wat ik me aan (extra) Sabrio-nadelen op de hals zou halen door m'n uitstekende 9.3 voor een ook uitstekende 900 classic te verruilen. Wat gaat het me meer kosten? Aan onderhoud? Reparaties? Enzovoort. Dit allemaal nog even los gezien van het probleem dat een 900 classic in mijn voorkeurskleuren (de groen/beige die ik vanochtend zag, bestaan die ook met beige binnenkanten?) en net zo'n perfecte staat als mijn huidige 9.3 waarschijnlijk bijna niet te vinden zal zijn...
Van 9.3 caab naar 900 classic caab: meerkosten?
-
plafundum
- Geregistreerd lid
Re: Van 9.3 caab naar 900 classic caab: meerkosten?
nèt niet of vèt niet?mive schreef:...daar haalt mijn 9.3 het toch nèt niet bij.
Klinkt lulliger als dat ik het bedoel hoor. De 9-3 wint denk ik op alle fronten op één na: Tis niet zo'n gave bak als de c 900 caab.
-
WimZ
- Geregistreerd lid
De 900 classic heeft wel degelijk een hydraulische kap. Bij de NG900 hebben ze allerlei veranderingen aangebracht, waaronder de befaamde elektrische kapaandrijving. Bij de 9-3 zijn ze vervolgens weer teruggegaan naar de veel betrouwbaardere hydrauliek.
Een 900 classic cabrio is wel een auto van twee generaties ouder dan de 9-3. Je hebt dus meer herrie tijdens het rijden met dichte kap, de versnellingsbak is niet te vergelijken met de soeplesse die je nu gewend bent, de ramen gaan vaak niet of langszaam dicht, etc. Voor bijna alle elektrische accessoires moet je bij een classic blij zijn dat ze werken. Denk aan stoelverwarming, airco, cruisecontrol. De rijervaring is, bij een Full Turbo in ieder geval, wel veel intenser, bruter, en leuker.
Qua onderhoudskosten zal het elkaar denk ik niet echt ontlopen als je een gezond en gaaf exemplaar weet te scoren.
Tenslotte moet je bedenken of je in je dagelijkse auto niet toch ABS en airbags wil hebben. Alleen de allerlaatste classics zijn daarmee uitgerust.
Een 900 classic cabrio is wel een auto van twee generaties ouder dan de 9-3. Je hebt dus meer herrie tijdens het rijden met dichte kap, de versnellingsbak is niet te vergelijken met de soeplesse die je nu gewend bent, de ramen gaan vaak niet of langszaam dicht, etc. Voor bijna alle elektrische accessoires moet je bij een classic blij zijn dat ze werken. Denk aan stoelverwarming, airco, cruisecontrol. De rijervaring is, bij een Full Turbo in ieder geval, wel veel intenser, bruter, en leuker.
Qua onderhoudskosten zal het elkaar denk ik niet echt ontlopen als je een gezond en gaaf exemplaar weet te scoren.
Tenslotte moet je bedenken of je in je dagelijkse auto niet toch ABS en airbags wil hebben. Alleen de allerlaatste classics zijn daarmee uitgerust.
-
ClassicS
- Geregistreerd lid
-
mive
- Geregistreerd lid