900NG Afdekplaat van de elektrische kap opent niet voldoende

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
dijks005
Geregistreerd lid

900NG Afdekplaat van de elektrische kap opent niet voldoende

Bericht door dijks005 » wo 23 apr, 2008 16:45

Wie weet raad. (900NG 95 cabrio)

Vanmiddag bleek bij openen van de kap dat er iets goed fout ging. (Door omstanders gewaarschuwd gelukkig).
De afdekplaat met zijn omhoog geklapte klepjes bleef bij openen haken (was verstrikt geraakt) achter een lint, soort spanband, van de kap bij het achterraam.
De afdekplaat wilde omhoog en het raamgedeelte ook, dit ging dus helemaal fout en hielden elkaar tegen. Toen om dit weer los te krijgen een stand gezocht waar de spanning het minst was en die band weer van de klep van de afdekplaat kunnen krijgen, alles weer los dus. De band is een beetje uitgerekt, blijkt, en is daardoor dus kunnen blijven haken.
De afdekplaat komt nu echter niet meer 100% omhoog, met als gevolg dat de kap en en klep nu net met elkaar in botsing komen bij het openen en bij het sluiten, als ik hem een beetje help dan werkt alles naar behoren.
Wie kan mij adviseren wat er nu enigszins ontwricht is. Ik zie opties niets fout aan de constuctie van de afdekklep, de scharnierbeugels zijn nog recht zo te zien. Mogelijk dat er door de ontstane krachten iets verschoven is.
Ik weet niet hoe die afdekplaat aangedreven wordt ik hoor namelijk geen motertje draaien. Op de tast voel ik naast de scharnieren aan beide kanten een sterke torsieveer zitten.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Vr gr
Dirk

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 23 apr, 2008 21:57

Dirk, neem eens contact op met: www.autobedrijfvandongen.nl , die schijnen de problemen met de daken van
dit type SAAB heel erg goed, zoals wel vaker bericht door andere mensen op dit forum, te kunnen verhelpen. :idea:

WalterD
Geregistreerd lid

Bericht door WalterD » vr 25 apr, 2008 19:01

Toevallig had ik van de week exact hetzelfde! Inderdaad eerst het lint vast achter de afdekplaat en nu opent de afdekplaat net niet ver genoeg meer. Is dit makkelijk te verhelpen of wordt het inderdaad een ritje naar Van Dongen?

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » vr 02 mei, 2008 13:06

Ik ben inmiddels een stukje verder, maar ben er nog niet uit.
Vanuit de kofferbak gezien zit er een kruiskoppeling dat een verbinding vormt tussen de afdekplaat en een motor (rechts aan de zijkant in de kofferbak van achter de auto bekeken). Daarvan is van één van de asjes een stukje afgebroken. Mogelijk dat daardoor iets speling ontstaat en de afdekplaat net niet voldoende opent.
Ik heb inmiddels een andere kruiskoppeling gekocht (Elferink) maar weet niet hoe ik die kan monteren. De koppeling die er nog op zit en twee stangen verbindt heeft geen speling op die stangen om hem eraf te schuiven. De stang die naar rechts (richting de motor) loopt komt uit op een zwarte metalen plaat met een soort hefboom/hendel mechanisme en die zit weer vast op de carosserie. Daarachter zit een motor strak tegen de binnenzijde van het rechter spatbord. Ik zou nu niet weten wat ik verder moet doen, zonder de boel te verstieren. :? Misschien moet ik de motor ontkoppelen zodat er ruimte ontstaat voor de zwarte plaat?
Vervolgens misschien die zwarte plaat richting binnenzijde spatbord duwen? Ik weet het helaas niet meer.

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » za 03 mei, 2008 12:46

:D Toch gelukt, alles werkt weer naar behoren :D

dijks005
Geregistreerd lid

Bericht door dijks005 » wo 07 mei, 2008 16:48

:D Zo nu even tijd om e.a. toe te lichten.
Van mijn 900NG 1995 cabrio, werkte de kap dus niet meer naar behoren.
Een elastisch lint van de 5e boog was achter de klepjes van de afdekplaat blijven hangen. Gevolg, alles blokkeerde en na het ontknopen ging de afdekplaat niet meer voldoende (een paar centimeter na) open.
Na lang zoeken vond ik een kruiskoppeling waar een heel klein stukje as van was afgebroken, deze vond ik in de opvanghoes.
Saabdealer vertelde mij dat het mogelijk een breekpen was, paar euro handel. Bij bezoek aan dealer meldde hij dat er nog wel 200 ex btw afstelkosten bij kwamen (TECH2 meen ik). Mmm... eerst dan maar zelf even proberen, dacht ik. Breekpen even mee naar de auto genomen, maar helaas, past niet. Mijn auto heeft geen breekpen en dus moet de hele kruiskoppeling vervangen worden.
OK, ´t is niet anders, vertel mij dan maar wat dat kruiskoppelingetje, ter grootte van mijn duim, kost. Ongeveer 500 excl btw excl montage meneer.
:shock: dat is toch niet normaal meer? Tja, meneer :oops:
700 excl, daar ga ik toch wel even een paar nachtjes over slapen.
Dankzij dit geweldige forum, aan tips, personen en know how kunnen komen :D
Met deze kennis aan de gang gegaan en de kruiskoppeling vervangen door een gebruikte en uiteindelijk (kost een wel paar dagen) voor slechts ca. 8 tientjes, alles voor elkaar kunnen krijgen :O: .

WalterD
Geregistreerd lid

Bericht door WalterD » wo 07 mei, 2008 17:45

je hebt een PM dijks005.

Plaats reactie