Autoradio met carkit in cabrio: welke oplossing?
-
Cabouter
- Geregistreerd lid
Autoradio met carkit in cabrio: welke oplossing?
Ik (bijna) mijn Saab 900ng Cabrio zou ik graag een autoradio laten monteren met een carkit functie obv basis van bluetooth. De meeste radio's met carkit functie hebben een microfoon ingebouwd in het frontpaneel (de radio zelf). Enkele radio's hebben een aparte mic. die ergens los ingebouwd kan worden in bijv. deurstijl of zonneklep.
Bij gebruik van een microfoon in het front van de radio ben ik bang dat omgevingsgeluid een telefoongesprek te veel zal storen.
De inbouw van een losse microfoon lijkt me onhandig in een Cabrio en zal misschien veel tijd kosten.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met een autoradio met carkitfunctie in een Saab Cabrio (bij voorkeur de 900ng)?
Bij gebruik van een microfoon in het front van de radio ben ik bang dat omgevingsgeluid een telefoongesprek te veel zal storen.
De inbouw van een losse microfoon lijkt me onhandig in een Cabrio en zal misschien veel tijd kosten.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met een autoradio met carkitfunctie in een Saab Cabrio (bij voorkeur de 900ng)?
-
jonatas 900s
- Geregistreerd lid
-
900 SE C
- Geregistreerd lid
-
cornekev
- Geregistreerd lid
-
cobra427
- Geregistreerd lid
Ik heb zelfde positieve ervaring met Parrot. Met een losse mic op een zwanehals. Prima verstaanbaar met de voorste ramen dicht op de snelweg.cornekev schreef:ik heb in mijn 9-3 een parrotsysteem, met losse microfoon die net naast de deurstijl loopt, dit werkt eigenlijk perfect, met open dag ben ik nog best goed te verstaan, doordat de microfoon net achter de raam hangt heb je weinig last van windgeruis

-
Cabouter
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de reacties!
Inmiddels heb ik ook een tweetal auto-audio-speciaalzaken bezocht. Hier adviseerden ze me een radio te kiezen met een externe microfoon. Een in de radio ingebouwde microfoon geeft te veel het risico dat het stemgeluid niet goed opgevangen wordt. Meestal gaat het wel goed, maar niet in alle situaties. Ze weten helaas nog niet goed in welke situaties het wel of geen succes wordt.
Wat ik ontdekte, is dat voor elke radio een lijst met compatible telefoons bestaat. Niet elke telefoon met bluetooth is dus per definitie te koppelen aan elke radio met bluetooth. Bij de aanschaf kan ik de combinatie van mijn huidige telefoon met radio testen. De levensduur van een autoradio is bij mij zo'n acht tot tien jaar, maar de levensduur van een gemiddelde telefoon is tegenwoordig slechts 3 jaar.
Dit vind ik allemaal te lastig worden, dus heb ik besloten af te zien van een radio met bluetooth carkit en voorlopig te kiezen voor de oplossing van jonatas 900s (headsetje). Later kan ik altijd nog kiezen voor een Parrot. De parrot was overigens ook door één van de auto-audio-speciaalzaken als oplossing genoemd. De parrot schijnt geweldig te functioneren.
Inmiddels heb ik ook een tweetal auto-audio-speciaalzaken bezocht. Hier adviseerden ze me een radio te kiezen met een externe microfoon. Een in de radio ingebouwde microfoon geeft te veel het risico dat het stemgeluid niet goed opgevangen wordt. Meestal gaat het wel goed, maar niet in alle situaties. Ze weten helaas nog niet goed in welke situaties het wel of geen succes wordt.
Wat ik ontdekte, is dat voor elke radio een lijst met compatible telefoons bestaat. Niet elke telefoon met bluetooth is dus per definitie te koppelen aan elke radio met bluetooth. Bij de aanschaf kan ik de combinatie van mijn huidige telefoon met radio testen. De levensduur van een autoradio is bij mij zo'n acht tot tien jaar, maar de levensduur van een gemiddelde telefoon is tegenwoordig slechts 3 jaar.
Dit vind ik allemaal te lastig worden, dus heb ik besloten af te zien van een radio met bluetooth carkit en voorlopig te kiezen voor de oplossing van jonatas 900s (headsetje). Later kan ik altijd nog kiezen voor een Parrot. De parrot was overigens ook door één van de auto-audio-speciaalzaken als oplossing genoemd. De parrot schijnt geweldig te functioneren.
-
Hendriks9000
- Geregistreerd lid
-
Cabouter
- Geregistreerd lid
-
Hendriks9000
- Geregistreerd lid
-
Rutger
- Geregistreerd lid
Ik heb in de (classic) cabrio de microfoon van de Parrot bij de tellerbak ingebouwd. Klinkt misschien lelijk maar het valt niet zo op. Hij zit zeg maar tegen de rand aan rechtsboven de turbodrukmeter. Voordeel was dat het op deze plek erg makkelijk was om in te bouwen (gewoon draadje tussen tellerbak en dashboard door drukken en dan via het gat van de radio opvissen en naar beneden geleiden achter de middenconsole waar de Parrot unit ligt) en dat ie ver weg van de wind zit. Nog steeds is het niet ideaal maar het is zelfs nog verstaanbaar op de snelweg met de ramen open!
Een zwanenhals-microfoon lijkt me de beste resultaten te geven maar lijkt me esthetisch gezien wel een stuk minder mooi..?
Een zwanenhals-microfoon lijkt me de beste resultaten te geven maar lijkt me esthetisch gezien wel een stuk minder mooi..?
-
wouterve
- Geregistreerd lid
Vorige week samen met B.J.B.Jr. in zijn cabrio een Parrot carkit geïnstalleerd (een gewone, zonder radio) en ervoor gekozen de microfoon gewoon aan de linker voorruitstijl te bevestigen. Na de inbouw (wat op zich een redelijk hilarische excercitie was, maar da's een ander verhaal
) de carkit even getest op de snelweg met veel wind, dak en ramen open en een snelheid van 140...en we bleken tegen alle verwachtingen in nog steeds prima te verstaan. Goed spul, zo'n Parrot!
-
Cabouter
- Geregistreerd lid
Zodra ik de Cabrio in bezit heb, zal ik eens bestuderen wat mij een handige plaats lijkt voor zo´n parrot: deurstijl, dashboard, of ....
Een zwanenhals lijkt mij ook niet zo fraai. Een verstandige keus als je erg veel belt in de auto, maar dat is in mijn situatie niet het geval.
@Pe-pe: zo'n headset van Jabra heb ik in de kast liggen. Deze zal ik wel gebruiken totdat ik een parrot aangeschaft heb.
Een zwanenhals lijkt mij ook niet zo fraai. Een verstandige keus als je erg veel belt in de auto, maar dat is in mijn situatie niet het geval.
@Pe-pe: zo'n headset van Jabra heb ik in de kast liggen. Deze zal ik wel gebruiken totdat ik een parrot aangeschaft heb.