Dak wil niet meer open !

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
dannyd
Geregistreerd lid

Dak wil niet meer open !

Bericht door dannyd » ma 14 jul, 2008 21:19

Mij dak wil niet meer open, hoor wel achteraan een tikkend geluid maar er komt geen beweging in.Iemand een idee wat het kan zijn.Waar moet ik gaan zoeken of gaan testen.
Graag wat info AUB heb de saab pas twee weken dus ik ben nog een leek.
Is een saab 900 cabrio BJ 1991.
Groeten,
Danny :

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Dak wil niet meer open !

Bericht door sander69 » ma 14 jul, 2008 22:14

dannyd schreef:Mij dak wil niet meer open, hoor wel achteraan een tikkend geluid maar er komt geen beweging in.Iemand een idee wat het kan zijn.Waar moet ik gaan zoeken of gaan testen.
Graag wat info AUB heb de saab pas twee weken dus ik ben nog een leek.
Is een saab 900 cabrio BJ 1991.
Groeten,
Danny :
Gezien het bouwjaar moet het gaan om de classic cabrio toch?

het enige dat ik ervan weet is dat je het dak ook met de hand kunt openen.....

er zijn hier genoeg mensen met een classic cabrio die je ( hopelijk ) wel kunnen helpen.....

heb je geen garantie op de auto, aangezien je hem pas 2 weken hebt?

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » ma 14 jul, 2008 22:55

Ik weet er ook niet heel veel van. Wat ik weet is dat je de zitting van de achterbank kunt verwijderen. Stoelen naar voren, voor de achterbank staan en de voorkant van de zitting omhoog trekken, dat gaat een beetje zwaar.

Onder de rechterzitting, zit de pomp van het dak, je zou eens kunnen kijken of die droog is, of dat ie misschien olie lekt en dus nat is.

Je kunt het dak niet zomaar met de hand open doen, daar moet je iets voor doen, maar wat.... dan stopt mijn kennis ook.

Wie vult aan?
Michiel

1987
Geregistreerd lid

Bericht door 1987 » ma 14 jul, 2008 23:29

In je kofferbak zit bij het achterschot van de achterbank een klein kraantje. Daar meot je aan draaien waardoor de kap makkelijk met de hand open gaat.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 15 jul, 2008 6:29

Afbeelding

Het instructieboekje is gescanned in mijn fotoalbum te vinden. :wink:

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » di 15 jul, 2008 7:23

De900C-GAS schreef:Afbeelding

Het instructieboekje is gescanned in mijn fotoalbum te vinden. :wink:
Heb je deze toevallig ook voor de 900 NG cabrio?

dannyd
Geregistreerd lid

Bericht door dannyd » di 15 jul, 2008 21:40

Hoi,aan allen die mij info gaven alvast dank ervoor.Heb het probleem al gevonden.Vooraan in de wagen naast het stuurbekrachtigingsreservoir(Motorruimte) bevinden zich twee gele aparte zekeringen deze waren alle twee gesmolten.Twee nieuwe erin en alles werkt weer Ok.Nu nog wat beter weer en we kunnen cabrio rijden.
Groeten,
Danny

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 15 jul, 2008 21:55

dannyd schreef:... twee gele aparte zekeringen deze waren alle twee gesmolten. ... Nu nog wat beter weer en we kunnen cabrio rijden.
Da's mooi, maar zekeringen smelten niet zonder reden...

AA
Geregistreerd lid

Bericht door AA » zo 22 mar, 2009 19:16

Danny, kun je aangeven waar precies die zekeringen zitten? Ik heb hetzelfde probleem als jij had. Heb zowel de grotere zekeringenbak aan de bestuurders-, als het kleine bakje aan de bijrijderskant gechecked. Zitten die gele zekeringen ergens anders?

Groeten, Jan-Willem.[/url]

AA
Geregistreerd lid

Bericht door AA » zo 22 mar, 2009 19:28

Kijk. Da's nou top! Dankzij Danny & co het euvel snel kunnen vinden- bij mij waren het ook de zekeringetjes! Veel dank, fijn om zo het weekend af te sluiten- met de gedachte dat je bij de eerst volgende zonnestraal zo het dak weer open kan gooien!

Groeten, Jan-Willem.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 23 mar, 2009 12:10

Bij mijn cabrio was de kapzekering op het rechterbinnenscherm ook door. Het bleek dat er wat vocht onder de bank had gestaan onder het paneel met onder meer de relais van de kap. De dikke plusdraad die daaronder vertakt naar beide relais was op de een of andere manier aangetast geraakt en maakte contact met de carosserie. Er lag ook best een vies papje onder de bank met restjes van gebroken rijst van het huwelijk van de vorige eigenaar...

roberto
Geregistreerd lid

Bericht door roberto » di 24 mar, 2009 13:16

wat je even moet doen is het volgende:

Als de kap bv niet open wil gaan , dan moet je onder de achterbank de twee lichtbruine relais even omwisselen. Als dan de kap wel open gaat moet je even testen of de kap daarna dichtgaat. Zo niet weer even de relais wisselen.

Als je op het elektrisch schema kijkt dan zie je dat de twee relais samen zorgen voor de aansturing van de pompmotor, zowel op als neer.
Ze werken dus niet zonder elkaar !!
Na wat zoek werk bleek bij mij dat een van de relaiskontakten niet werkte. Na vervanging van een van de relais werkt alles weer perfect !
Deze relais zijn nog wel verkrijgbaar bij Elferink of via internet.
succes ,
stuur anders even een PB tje naar mij !

Plaats reactie