vergeten de kap dicht te doen: 4 cm water (alweer opgelost)

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
WimZ
Geregistreerd lid

vergeten de kap dicht te doen: 4 cm water (alweer opgelost)

Bericht door WimZ » di 05 aug, 2008 14:21

Het is vorige week al gebeurd en het is ook al vrijwel helemaal opgelost, maar ik wil het toch nog even met jullie delen:

Donderdagmiddag/avond kwam ik thuis. Ik heb mijn cabrio open laten staan en ben uitgestapt en mijn zoontje in bed gaan stoppen.
's Avonds heb ik nog een paar klusjes buiten gedaan, onder andere aan mijn 9-5 (ander motorkapembleempje geplaatst), waarbij ik meerdere malen langs de cabrio ben gelopen. Ik heb helemaal niet meer naar de cabrio gekeken en ben glad vergeten dat hij nog niet dicht was. Ik wist dat er onweer werd verwacht en heb nog gecheckt of het houten loopfietsje van mijn zoontje wel binnen was. Daarna ben ik gaan slapen.
Rond 3 uur 's nachts brak het los en ben ik wat openstaande ramen dicht gaan doen. Nog steeds niet gerealiseerd dat de cabrio niet dicht was.

De volgende morgen wees mijn buurman me op de ramp die zich had voltrokken: de cabrio stond vol water. De accu was al naar 8 volt leeggelopen, want het contactslot had contact gemaakt.

Toevallig had ik vrijdagmorgen vrij, dus ik ben meteen begonnen met het fixen: de stoelen en de zitting van de achterbank eruit en in de schuur, vervolgens middenconsole, gordels en nog het een en ander eruit. Daarna de vloerbedekking, de ondermatten en de rubber dopjes eruit, waarna ik de auto met startkabels heb gestart om hem warm te laten draaien. Alles afgesponst en met de kachel op zijn warmst de auto gedroogd. Tenslotte heeft hij de hele vrijdag in het zonnetje gestaan met de deuren open en de kap dicht.

De komende dagen wat roest aan de binnenkant van de rechter achtervoetenbak behandelen, de vloerbedekking weer eens lekker wassen in de Biotex en de auto weer inelkaar zetten: Uiteindelijk wordt ie er weer beter van dus.

Het is even slikken als het net is gebeurd, maar in principe kan het, zolang het water niet te hoog komt, niet echt kwaad....

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 05 aug, 2008 14:34

Tsjonge, da's schrikken zeg. Aan de andere kant, als het water erin blijft staan dan zie ik ook andere mogelijkheden voor een cabrio. Denk Jacuzi, denk duikboot, denk topgear expeditie om het kanaal over te gaan et cetera.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 05 aug, 2008 14:53

ja, ik zie ook een hoop toepassingen :-)

Ach, ik moest toch weer eens onder de matten kijken, want hij is niet altijd kurkdroog, sinds we zijn verhuisd en ik geen carport of garage meer heb. Elk nadeel heb se voordeel zal ik maar zeggen.

Jurg
Geregistreerd lid

Bericht door Jurg » di 05 aug, 2008 15:08

Pff 4cm... ben ik niet echt vanonder de indruk :D.
Mijne stond vol tot net aan 't stuurtje.

Ik heb em ondertussen bijna volledig gepoetst en de Saab is terug blij rijdende.
Saab's electronica is dan blijkbaar toch waterbestendig ?

een sleutel weetje:
er gaat evenveel liter water als olie in de versnellingsbak :twisted:

nog een sleutel weetje:
bij het droogstarten NIET boven de bougie holtes hangen
:idea:

... en nog een sleutel weetje:
een geblokkeerd contact slot niet direct wegkieperen, maar eerst doorspuiten met remmenreiniger, en dan WD40.
:idea:

Janwa
Geregistreerd lid

Bericht door Janwa » di 05 aug, 2008 19:38

Zeker weten dat ie goed droog is. Anders heb je absoluut roest onder je
vloerbedekking. Als je het goed wil doen stofferen met nwe. antidreunplaatjes omdat daar het vocht in gaat zitten.

Jurg
Geregistreerd lid

Bericht door Jurg » wo 06 aug, 2008 10:30

Jawel, wordt allemaal verwijderd en vervangen :D

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » do 07 aug, 2008 18:57

anti dreunplaat vervangen? Is dat veel moeite? Mijn 3d roest daar wat voor bestuurders stoel. Garage heeft dat gemaakt ik heb zelf nog niet gezien hoe maar dreunplaat hebben zij niet vervangen, dat weet ik nu al..

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 11 aug, 2008 13:30

Over de antidreunplaat: ik heb overal gecontroleerd of deze goed vast zat aan de bodemplaat. Is dat het geval, dan komt er ook geen vocht onder. Met een beetje geoefend oog kan je zien waar het los zit. Hier volstaat het eenvoudigweg om het weg te halen (je steekt het zo los en je merkt direct of je aangeland bent bij de grens waar het wel weer vast zit) en de bodemplaat vervolgens goed te behandelen met lak en met Tectyl Glashelder. Je hebt dit laagje teer overigens niet echt nodig hoor. De bodemplaat is in de voetenbakken niet vlak, dus dreunen gaat het niet zomaar. Daarbij ligt er een ondermat en vloerbedekking (en in sommige gevallen ook nog binnenmatjes) in.

Over mijn cabriootje: vorige week heb ik de bekleding gereinigd in een bad met Biotex en daarna uitgespoten met de hogedrukspuit. Afgelopen zaterdag de bodemplaat geheel nagelopen en behandeld en gisteren alles er weer in gezet. Alles doet het weer en het interieur is weer superstrak en schoon. Vandaag voor het eerst weer met de 900 naar mijn werk gereden. Heerlijk!

Enne, Jurg: nog bedankt voor de tip van de WD40 in het contactslot: deze zat zaterdag in eerste instantie hartstikke vast. Ik was waarschijnlijk ook wel eerst wat met WD40 gaan proberen, maar dankzij jouw eerdere opmerking hierover ben ik dit direct en met vol vertrouwen in de goede afloop gaan doen...

olav
Donateur
Donateur

vergeten de kap dicht te doen, water in de achterschermen.

Bericht door olav » zo 24 aug, 2008 18:22

Wat ik in deze verhalen mis, is dat het water ook ondanks de rubberen flaps bij het kapmechanisme in de achterschermen kan lopen. Hoe hebben jullie dit water daar eruit gekregen ? Bij het rijden hoor ik het water klotsen in de achterschermen. Wie heeft hier de oplossing voor ??

B.J.B.Jr.
Geregistreerd lid

Bericht door B.J.B.Jr. » di 26 aug, 2008 17:05

WimZ schreef:Over de antidreunplaat:
Kan iemand mij vertellen wat de Antidreunplaat is? Ik rij momenteel even zonder bekleding omdat mijn Kachelkraan vervangen is!

Morgen als ik LEKKER KLAAR BEN MET TENTAMENS dan ga ik weer verder met schoonmaken/sleutelen!

Dat bad met biotex vind ik een goede! Moet je dan een volledige fles erin leeggooien? Denk dat ik eerst die 3 liter koelvloeistof maar uit de vloerbedekking ga spuiten met de HD-spuit!

Heeft iemand nog tips voor het goed schoonmaken van het leder?

Groeten,
Bas

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 26 aug, 2008 20:41

B.J.B.Jr. schreef:Kan iemand mij vertellen wat de Antidreunplaat is? Ik rij momenteel even zonder bekleding omdat mijn Kachelkraan vervangen is!
Dat zijn plakken teer die onder meer in de voetenbakken zijn geplakt/gefohnd, maar ook bijvoorbeeld voor je achterwielen aan de binnenkant van het buitenplaatwerk zitten. Ze moeten voorkomen dat een vlak stuk plaat gaat trillen/dreunen.
B.J.B.Jr. schreef:Dat bad met biotex vind ik een goede! Moet je dan een volledige fles erin leeggooien?
De hele doos of fles hoeft niet. Gewoon een beetje strooien en roeren. Je voelt vanzelf wel of het voldoende zepig wordt. Bad vullen met warm water, dan is het reinigende effect de eerste uren nog groter. Krimpen doet de vloerbedekking niet. En vervolgens een nachtje laten staan voor het maximale effect.
B.J.B.Jr. schreef:Denk dat ik eerst die 3 liter koelvloeistof maar uit de vloerbedekking ga spuiten met de HD-spuit!
Ik denk dat de tuinslang al heel wat doet. De HD-spuit kan ook, maar blijf niet eindeloos op dezelfde plek rossen. Uiteindelijk krijg je het voor elkaar om een kale plek te maken met de HD-spuit.
B.J.B.Jr. schreef:Heeft iemand nog tips voor het goed schoonmaken van het leder?
Er zijn diverse leermiddeltjes. Je kan eerst met zadelzeep aan de slag en daarna lekker met een speciaal leerbehandelmiddel om het leer soepel te maken.
olav schreef:Wat ik in deze verhalen mis, is dat het water ook ondanks de rubberen flaps bij het kapmechanisme in de achterschermen kan lopen. Hoe hebben jullie dit water daar eruit gekregen ? Bij het rijden hoor ik het water klotsen in de achterschermen. Wie heeft hier de oplossing voor ??
Onder de achterschermen zitten rubber "dopjes/nippeltjes". Dus helemaal onder het verlengde van de dorpel. Bij een aeropakket zijn ze lastig te zien. Zorg dat deze goed schoon zijn. Prik ze door of haal ze eruit, spoel de boel door en doe tenslotte de afwaterdopjes/nippeljes schoongemaakt weer terug op hun plek

Plaats reactie