Gewicht van een cabrio

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Outje
Geregistreerd lid

Gewicht van een cabrio

Bericht door Outje » do 18 sep, 2008 19:26

Hoi,

Ik ben me nu al een tijdje aan het opwarmen voor een saab en kijk nu ook veel naar de cabrio's. Maar wat me opvalt is dat ze zo zwaar zijn.

Klopt dit, zijn alle modellen zo zwaar? Betaald iedereen met een cabrio zoveel wegenbelasting. Het benzineverbruik is ook een stuk hoger dan een 9-3.

groet

luk
Geregistreerd lid

Bericht door luk » vr 19 sep, 2008 0:15

dit komt vooral door de extra stevigheid die onderin wordt aangebracht ivm stijfheid van de carosserie (voorkomt overmatig torderen) en natuurlijk de veiligheid; je mist immers een deel van de kooiconstructie door het "ontbreken" van het dak.

MaBo
Geregistreerd lid

Bericht door MaBo » vr 19 sep, 2008 9:50

Klopt wat luk zegt. Ter vergelijking: neem een plastic koelkastdoosje en doe de deksel er goed op. Probeer het doosje dan te torderen. Haal het deksel eraf en probeer het nog eens -> veel slapper.

Om dat te compenseren wordt er aardig wat staal ingezet. Bij een classic cabrio zie je ook dat de dorpels bij de deuren wat hoger zitten.

Tot slot: moderne "cabrio's" met een stalen klapdak zijn nog veel zwaarder door de moeilijke en zware constructie.

Groeten
MaBo

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 19 sep, 2008 10:13

En ondanks de hoge dorpels is het nog bijna een plank met daarop aan de ene kant de neus en aan de andere kant de kont van een auto gemonteerd. Ik heb een paar keer het interieur eruit gehad en als je de auto (900 classic cabrio) dan zonder stoelen en met de deuren open van opzij bekijkt valt het op hoe weinig auto er in het midden zit. Er moeten dus wel zeer zware balken door die dorpels lopen om de boel enigszins in vorm te houden.

Dus betaal je met een cabrio meer wegenbelasting. Ik betaal voor mijn beide autos vrijwel hetzelfde. Maar ach, alle leuke dingen kosten geld ;)

Hercules
Geregistreerd lid

Bericht door Hercules » vr 19 sep, 2008 15:08

In België gaan wonen waar de wegenbelasting per motorinhoud gaat en niet per gewicht (en diesel net zoveel kost als benzine qua belasting)
Vooral de 9-3SS is zwaar gewroden, mijn vorige Saab cabrio woog 1200 kilo, de huidige 1740 :(

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 19 sep, 2008 15:20

1200 kg voor een Saab cabrio? Welke was dat dan? Mijn 900 classic cabrio weeg strak 1500 kg. Ik kan me niet voorstellen dat de NG900 en de oude 9-3 lichter waren, eerder tussen 1500 en 1740 in.

Outje
Geregistreerd lid

Bericht door Outje » zo 21 sep, 2008 1:05

Bedankt, het verhaal is duidelijk. Het vb met het bakje zonder deksel spreekt voor zich.

groet

Plaats reactie