Benzineverbruik 9-3 Cabrio 2.0 LPT automaat '99

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Eric
Geregistreerd lid

Benzineverbruik 9-3 Cabrio 2.0 LPT automaat '99

Bericht door Eric » zo 13 mar, 2005 14:28

LS,

Sinds 2 maanden eigenaar van een 9-3 SE Cabrio 2.0 lpt automaat '99. Prima auto, maar naar mijn mening is de eigenaar van het benzinestation ook erg blij met mijn aankoop: verbruik 1:6 (merendeel stad en jan/feb temperaturen). Als je de fabrieksopgaven bekijkt is het stad 1:8,5 en snelweg 1:12 nogal een verschil dus.

Concrete vraag: heeft iemand andere verbruikservaringen met een dergelijke auto of eventueel praktijktips voor een lager verbruik (stil laten staan is geen optie).

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Groet,

Eric

job-lek
Geregistreerd lid

Re: Benzineverbruik 9-3 Cabrio 2.0 LPT automaat '99

Bericht door job-lek » di 22 mar, 2005 1:24

Die van mij komt uit 2001 en volgens mij is er toen wel iets veranderd aan de motortuning.
Hij verbuikt in ieder geval tussen de 9,1 en 9,7 liter per 100 km

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 22 mar, 2005 11:18

Mijn 9-3 zit idd met gemengd tussen de 9,1 en de 9,7 liter per 100 km.
Er is bij mijn weten niet een manier om zuinig in de stad te rijden.
En al zeker niet korte stadsritjes.
Dan is toch de enige optie, ga fietsen!! :wink:

job-lek
Geregistreerd lid

Bericht door job-lek » di 22 mar, 2005 14:45

tips zijn natuurlijk wel te verzinnen:
1 bak in neutraal zetten als je stilstaat
2 geen kick down gebruiken of sportstand
3 zoveel mogelijk proberen zelfde tempo te blijven rijden/cruse control gebruiken en cruse control ook gebruiken om weer terug te keren naar ingestelde snelheid na afremmen.

Stef cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Stef cabrio » wo 23 mar, 2005 11:30

Mijn 9-3 2.0 liter lpt met 154 pk verbruikt bij sportief gebruik en snel autowegverkeer steevast 10 liter/100km :O:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 23 mar, 2005 12:27

Mijn 2.0t met maptun stage 1 verbruikt op de korte ritten ook veel, maar vindt maar eens een auto van dat gewicht die dat niet doet.

Na de wintersport vakantie, met stevig rijden met een volbeladen auto en 4 personen door duitsland kwam ik uit op een gemiddelde van 10,7/100km. Vind ik zelf heel erg netjes.

DcAbsolut
Geregistreerd lid

Bericht door DcAbsolut » vr 01 apr, 2005 17:35

Mijn 9-3 lpt Cabrio automaat uit 2000 verbruikt tussen 8,8 en 9,3 liter, minder dan mijn vorige manuele 900cabrio met 130pk uit '95. Dit was dus wel een aangename verrassing... :wink:

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 02 apr, 2005 0:05

Mijn recent gekochte 9-3 2.0 lpt (5deurs 2001) gebruikte naar mijn idee ook meer dan opgegeven.
Nu weet ik dat de liter/100km aanduiding er ook naast kan zitten maar ik heb het volgende gedaan:
Met konstant 80 km/h (cruise control aan) de computer resetten (4 seconden op clear drukken). Dan is verbruik even -- en daarna krijg je het werkelijke verbruik (niet een langdurig gemiddelde). Was bij mij rond 9.1 l/100km.
Eerste tank leeggereden met ca. 1:10 (gemengd stads/snelweg verkeer)

Toen zelf het luchtfilter vervangen want dit was nogal zwart en stoffig.
Volgens het onderhoudsboekje moet dit filter pas bij de volgende beurt (nog 10k km) vervangen worden.

Het geheel nogmaals herhaalt en nu zie ik 6.2 to 7.0 l/100 km bij 80km/h, afhankelijk van de wind !

Ben nu benieuwd wat het berekende verbruik is bij de tweede tankbeurt maar de tank wil nog niet leeg !
(ben een 8klepper 900 uit 87 gewend met maar 40 liter tank en een gebruik van 1:10)

Verbruik natuurlijk alleen meten als de motor warm is.

Pas op met zelf vervangen van het luchtfilter, hiervoor moet je slangklemmen en de kap met daaraan de luchtmeter loshalen, een gevoelig en zeer kostbaar onderdeel !

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 02 apr, 2005 8:38

Eric schreef:LS,

Sinds 2 maanden eigenaar van een 9-3 SE Cabrio 2.0 lpt automaat '99. Prima auto, maar naar mijn mening is de eigenaar van het benzinestation ook erg blij met mijn aankoop: verbruik 1:6 (merendeel stad en jan/feb temperaturen). Als je de fabrieksopgaven bekijkt is het stad 1:8,5 en snelweg 1:12 nogal een verschil dus.

Concrete vraag: heeft iemand andere verbruikservaringen met een dergelijke auto of eventueel praktijktips voor een lager verbruik (stil laten staan is geen optie).

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Groet,

Eric
Wat is de km-stand van de auto?

Ik rijdt zelf ook veel in de stad, mijn verbruik balanceerd altijd rond de 11,5/100 (1 op 8,7). Een automaat is in de stad altijd erg dorstig, dit in verband met de koppelovormer. 1 Op 6 lijkt me erg riant, de 1 op 12 op de snelweg daarentegen klinkt weer redelijk normaal. (op de snelweg zal de automaat de grootste tijd gelocked staan).

Wat je zou kunnen doen is de olie van de automaat verversen, dit kan nog wel eens helpen. Door een verouderde olie of een te laag naveau kan de koppelomvormer zijn werk minder goed doen, hierdoor treedt er meer verlies op. En uiteraard zorgen dat de rest ook in orde is, goede motorolie, luchtfilter, de juiste bougies etc.

Plaats reactie