Afdekkap / tonneau onder spanning...

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
tenhallers
Geregistreerd lid

Afdekkap / tonneau onder spanning...

Bericht door tenhallers » do 12 mei, 2005 10:38

De afdekschalen (tonneau) voor mijn cabrio krijg ik niet goed passend (of slechts heeel kort) in positie.
Het geheel staat onder aanzienlijke spanning als het geinstalleerd is. (ik moet de buitenste 2 delen naar buiten trekken om het middendeel er in te krijgen...)
Aan de voorzijde is er een strakke plooi van het neergklapte dak die ook e.e.a. verhinderd. (moet die plooi er onder?)
Vaak gaat aan 1 kant van het middenstuk de verbinding los en aan de achterkant zijn de 3 delen ook niet netjes onder de rand te trekken.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?
Bij installatie warm föhnen en wat vervormen? lijkt me niet de mooiste oplossing...

Groet,
Olivier 8)

ppcs
Geregistreerd lid

Re: Afdekkap / tonneau onder spanning...

Bericht door ppcs » do 12 mei, 2005 11:56

Het is idd even puzzelen. En het kan soms voor de nodige stress zorgen als je even snel die dingen er op wil doen.

Ik doe het op de volgende manier.

0 Doe je achter raampjes omlaag maakt t makkelijker
1 De rechter kap eerst achter onder je kaprails scheuven.
2 Zet hem voor ook vast achter/onder je gordel kap met de stalen beugel
3 Zorg dat je de binnenkap nu netjes er onder duwt/propt
4 Idem links
5 De middelste is het moeilijkst (wist je zelf ook al :twisted: )
6 Leg hem er losje bovenop
7 Ruim je binnekap zo goed mogelijk onder de middelste kap
8 Druk hem nu vast in de klikjes
9 vaak gaan dan de buitenste kappen los als je het te ruw doet
10 Probeer dan de rubber klikjes achter de hoofdsteunen vast te kliken
11 Duw je binnenkap weer netjes en duw alles een beetje in vorm.

Mijn enige probleem is dat de stalen beugels voor achter de gordel kappen niet goed vast blijven zitten als ik de middelste kap er op zet.
Wat jouw probleem is denk ik dat je de buitenste kappen niet goed
tegen de zijkant aanduwt. Achter dus strak er in duwen en dan strak naar
buiten duwen tegen de rubber zijspoiler van de kap. dan voor vastklikken.
Tís een beetje lastig uit te leggen. Kweenie waar je woont. anders kan misschien iemand je ff helpen. Ik ben ook langs mn oom gereden die vroeger bij saab werkte voordat mij het echt goed lukte.

SUCCES!!!

Gr,

PP

tenhallers
Geregistreerd lid

Re: Afdekkap / tonneau onder spanning...

Bericht door tenhallers » di 24 mei, 2005 11:15

Bedankt voor de tips...
Prima richtlijn. Het is goed gelukt. M.n. het wegwerken van de kap voordat het middendeel er opkomt leek het te zijn...

Groet,
Olivier

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 19 mar, 2008 15:04

Ik kwam dit topic toevallig tegen en heb er nog wel wat aan toe te voegen. Als je de cabriokap ontgrendeld hebt, open je het dak 15cm om dan te stoppen en de handgrepen/grendels weer te sluiten. Dit moet je sowieso altijd doen, want die open handgrepen slopen je kap.

Nadat de kap dan geheel geopend is, pak ik de plooien/vouwen van de kap in de binnenbochten bij de gordelpunten van de achtergordels vast en trek de hele handel naar achteren en naar buiten, waarna ik de kap als het ware achter het gordelpunt / de hoek van de rugleuning kan haken. De zwarte plastic kap heeft daar ook een speciale vorm voor.

Als je de kap op deze manier geheel achter de bank hebt gestopt / gespannen, leg je de afdekkappen er zonder enige moeite of worsteling op. Ze zullen dan ook niet onder spanning staan en dus ook niet los kunnen schieten.

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » zo 23 mar, 2008 15:44

iemand enig idee of die afdekkappen nog ergens verkocht worden?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » ma 24 mar, 2008 13:58

Ze komen zo nu en dan langs op Marktplaats en eBay en zijn niet goedkoop, want vrij zeldzaam. Ogen open houden en op het juiste moment (dus voor de juiste prijs) toeslaan.

wilbert95
Geregistreerd lid

Bericht door wilbert95 » ma 24 mar, 2008 14:52

Plaats reactie