Welke model Saab cabrio en waar opletten bij aankoopo?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Cabriodroom
Geregistreerd lid

Welke model Saab cabrio en waar opletten bij aankoopo?

Bericht door Cabriodroom » za 16 mei, 2009 8:04

Beste Allemaal,

Ik wil erg graag een 2e hands Saab Cabrio gaan kopen voor prive gebruik. Ik denk aan een van max ca 5 jaar oud en max 60.000 km op de teller. Ik kies voor Saab gezien de mooie lijnen en dat ie nog een redelijke achterbank heeft.

Wel model (93? Aero, Vector of Linear?) zouden jullie aanbevelen en waar zou ik op moeten letten bij aankoop?

Dank vast, kijk uit naar de info.

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » di 26 mei, 2009 20:00

Welkom!
De kenners waren met het lekkere weer van de afgelopen tijd vast aan het rijden! Met de regen van vandaag en gisteren geef ik een antwoord meer kans...

Ik persoonlijk zou zeggen: stoppen met dromen en wat testritjes gaan maken! De zomer komt er aan!
Gr. Jelle

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 26 mei, 2009 22:01

Goede keuze, maar natuurlijk ook voor die uitklapbare rolbeugels en de achterhoofdsteunen die er niet zo idioot uitsteken als bij andere cabrio.
Uiteraard aard ook een van de stijfste chassis bij een cabrio.
Linear is de standaard uitvoering, Vector het luxere type en de Aero een combinatie van luxe en meer sportiviteit.
De eerste twee zijn er met 1.8t en 2.0t light-pressure turbo, goed voor 150 en 175 pk. De Aero heeft dan de 2.0T high-pressure turbo met 210 pk. Verder opvallende verschillen is dat de Aero altijd een sport chassi heeft met 10 mm verlaging, een iets groter turbo en een achterspoiler, teven een andere einddemper die onder de bumper uitsteekt en skirts die wat meer gewelfd zijn. Overigens rijdt heeft een sport-chassi van de cabrio een beter afgestemde vering dan die van de sedan.
Zowel de Vector als de Aero hebben 17 inch velgen.
De remmen van de Aero zijn achter ook geventileerd en de voorremmen zijn vaak wat groter.
Daarnaast is er ook de V6 250 pk motor, diesel varianten met 150 en 180 pk en nog biopower varianten, de 1.8t en 2.0t die ook op Bio-Ethanol of E85 kunnen rijden. Dan hebben ze circa 25 pk extra vermogen en meer koppel.
De meeste uitvoeringen worden ook met een 5 bak automaat en soms een 6 bak automaat geleverd, soms met extra schakelflippers aan het stuur.
Leuke uitvoering is ook de Anniversery wegens 20 jaar Saab Cabrio.
De cabrio is eind 2003 geintroduceerd, rond ca. 2006 is er wat aangepast qua dashboard en eind 2007 een model update met neus en achter die ice-cubes.
Aero's worden relatief weinig aangeboden, het meest frequent is de Vector.
Het belangrijkste is dat de kap perfect functioneerd en er netjes uit ziet.
Tegen meerprijs worden ook blauwe en beige kappen geleverd.
Bij getunde versies kun je het beste een fabriek getunde versie met een Hirsch tuning nemen. Hierop blijft de Saab garantie van kracht.
In principe is de 150 pk versie net iets te zwak omdat de cabrio zo'n 150 kg zwaarder is dan de sedan. Met Hirsch tuning levert deze motor echter 195 pk en ook 30% meer koppel. Niet opgevoerd is de 175 pk Vector een goed uitgangspunt. De Aero is wat sportiever maar ook prijziger. De V6 heeft weer een ander karakter en standaard ook dubbele uitlaten.
Dit zij echter behoorlijk dorstige types en niet echt veel vlotter dan een 2.0t met vier cylinders. De Aero kan een twee Hirsch stage worden getuned, tot 230 pk en 252 pk, dan met speciale intercooler, uitlaat en grote 343 mm voorremmen.
Keuze zat dus met die cabrio.

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » wo 27 mei, 2009 10:50

Zo komt die droom toch wel heel snel dichter bij zou je zeggen?

@ Carlsson: jou verhaal maakt van mij ook weer een dromer, hoewel ik nog erg tevreden ben over mijn 9.3 oude stijl. Agh je moet altijd blijven dromen...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 27 mei, 2009 12:09

Idd, die autofabrikanten zitten niet stil, zelf dromen ze ook, maar dan over meer omzet uiteraard.
Helaas dromen Wouter Bos en zijn collega Kees de Jager ook mee, maar dan weer over meer BPM en BTW inkomsten. :(
Wat dat betreft hebben onze Belgische forum vrienden een grote financiële voorsprong, daar is het Saabrijden namelijk een stuk goedkoper :cry:
Dat Saabliefhebbers altijd blijven dromen geeft aan dat de marketiers en productontwikkelaars hun werk goed voor elkaar hebben :)

Kizzy
Geregistreerd lid

Bericht door Kizzy » za 30 mei, 2009 22:12

Heb geen idee waar we minder betalen. Wat ik wel weet is dat je in Nederland meer kunt tunen aan je wagen chip tuning is in theorie zelfs niet mogelijk daar hetvoetuig niet meer conform het gelijkvormigheids attest is.
Vader staat heeft ons altijd bij de .... .

Plaats reactie