Cabrio en de tandarts onder het kapje

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Arbilen
Geregistreerd lid

Cabrio en de tandarts onder het kapje

Bericht door Arbilen » ma 25 mei, 2009 19:49

Ik had dit onderwerp ook al eens op het 9-3 forum gezet, maar omdat ik vandaag op de snelweg met de kap open reed, bedacht ik me om het onderwerp ook maar eens onder de aandacht van mede-cabrio-rijders te brengen.

Wat is namelijk het geval? Als ik met de kap dicht harder dan - zeg maar -100-110 rijd, hoor ik een geluid dat het beste te omschrijven is als een wat hogere tandartsboor. Soms loopt ie zacht aan, soms komt ie snerpend hard binnen. Ik meende dat het vanuit het dashboard kwam, maar toen ik de kap vandaag open had en ook harder reed dan 100, hoorde ik het geluid niet meer. Nu kan het zijn dat het komt door het windgeruis dat de boor overstemt, maar dat weet ik niet zeker. Misschien heeft het wel een logische oorzaak door de wind die over de kap vliegt en ergens dit geluid maakt....

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 25 mei, 2009 22:05

Dan moet dat geluid toch ergens in diee aansluiting van de kap op het raam zitten zou je verwachten. De aansluiting kan niet helemaal perfect zijn en in gesloten toestand kan er dan makkelijk ergens een bijgeluid ontstaan. Ik weet niet of je de sluitspanning van de twee klemmen nog iets kunt opvoeren. De Saab Sport cabrio heeft geen sluitklemmen meer en drukt zichzelf op de juiste plaats.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » di 26 mei, 2009 10:27

Edit: ik had de vraag niet goed genoeg gelezen.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » wo 27 mei, 2009 0:58

Dus dan zou het strakker afstellen van die sluitklemmen het geluid kunnen doen wegnemen? Morgen ben ik vrij en ga het bekijken :-)

Kizzy
Geregistreerd lid

Bericht door Kizzy » za 30 mei, 2009 22:13

Is het probleem van de baan?

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 31 mei, 2009 10:44

Nee, nog niet. Gisteren aan het klussen geweest en ook met de kap open hoorde ik het geluid nog steeds. Ik ga nu het dashboard maar open maken en dan proefondervindelijk proberen te achterhalen waar het geluid vandaan komt. Wordt vervolgd....

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 31 mei, 2009 10:46

Niet per ongeluk de interieurventilator die rare geluiden gaat maken door een of andere rare luchtstroom die ontstaat bij hoge snelheden? Die van mijn maakt bijvoorbeeld ook meer geluid in een bocht naar rechts dan naar links. Kleine verschillen kunnen resulteren in een irritant hoge piep als de fan versleten is.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 31 mei, 2009 12:13

Oei Oosthoek, dat komt inderdaad wel heeeel bekend voor. Precies zoals je het omschrijft eigenlijk en zoals je zegt een irritant hoge toon. Waar zit die interieurventilator?

Ik las in een oude post de volgende instructie:
Otto schreef:Hallo,

Je moet de ruitenwisserarmen demonteren, de parrafan demonteren. Daaronder zit een kunstof afwateringskap die kan je zo er uit pakken. Dan zie je je interieurfilter zitten. Die haal je er ook uit. En daar zit je interieurventilator.

Succes!

Otto
Kom ik dan een eind?

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 31 mei, 2009 12:29

Ik was er met mijn slome ochtendhoofd vanuit gegaan dat je een 900 classic cabrio had :lol: Niet eens naar je avatar gekeken, lekker wakker. Bij de 900 classic is het een bekend euvel, ik weet niet of dat het geval is bij jouw model.

Heb je geen werkplaats handboek van Haynes oid? Is handig gereedschap bij dit soort dingen. Wat je kunt proberen is je ventilator helemaal uitzetten op de nulstand en dan dezelfde testprocedure als eerder herhalen. Als je dan nog geluid hoort, kun je de ventilator waarschijnlijk uitsluiten als bron.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » zo 31 mei, 2009 12:58

Ik ga het uittesten. Je omschrijving komt wel heel in dicht in de buurt overigens.... En de 9-3 is van '98, wie weet toch nog wat ouwe onderdelen uit de 900 overgenomen? :-)

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » vr 05 jun, 2009 10:45

Gek genoeg is de tandartspraktijk de afgelopen dagen gesloten geweest. Ik hoor geen geluid meer. Misschien toch een blaadje? Ik houd de duimen gekruisd :-)

Kizzy
Geregistreerd lid

Bericht door Kizzy » za 06 jun, 2009 20:30

Mijn schaap maakt een knerpent ronkend geluid ook als de motor uit staat. Zelf denk ik dat het om een motortje gaat dat boven de sigarenaansteker zit achter de opening om de temperatuur te controleren. Wat dit geluid veroorzaakt is me niet bekent daar ik er nog niet naar op zoek ben geweest.
Ook tijdens het rijden is het geluid hoorbaar op de achtergrond. Misschien is het bij jou hetzelfde onderdeel met een ander geluid of ben ik er toondoof voor.

Arbilen
Geregistreerd lid

Bericht door Arbilen » za 06 jun, 2009 21:28

Ik denk dat dit een bekend ander probleem is met de sensor van de climate control. Vooral omdat je schrijft dat ie het ook doet zonder dat de motor loopt. Schijnt een kwestie te zijn van schoonmaken en smeren. Heb er al meerdere posts over gelezen. Ff de zoekfunctie gebruiken en je bent er zo achter.

Plaats reactie