Beste Saab rijders!
Wie kan mij helpen? ik heb een SAAB 9-3 Cabrio uit 2004 met 36.000 km.
Met de kap open hoor ik het heel duidelijk: een harde TIK rechts-voor als ik bijvoorbeeld helemaal links instuur en wegrij.. langzaam..
Soms hoor ik het ook als ik rechtdoor rij en over een hobbel ga of iets instuur.. (opvallend: voorals als ik links instuur, en dus bij het rechter wiel..)
Ik ben al bij de euromaster geweest en die hebben mijn banden helemaal nagekeken, opnieuw uitgelijnd etc. alles ziet er goed uit..
homokineten versleten? Wiellager versleten?
harde duidelijke TIK in rechter wiel..
-
Oosthoek
- Donateur

Kan vanalles zijn. Stuurkogel, homokineet, fuseekogel. Bij een kapotte homokineet zou ze een ratelgeluid moeten horen als je met volledige stuuruitslag naar links een beetje gas geeft, bijvoorbeeld voor een draai in een krappe parkeergarage. De anderen zijn wat lastiger te checken, maar moeten ze bij de euromaster kunnen zien in 5 minuten.
Als ik mag gokken, zet ik mn geld op een fuseekogel.
Als ik mag gokken, zet ik mn geld op een fuseekogel.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Dat is waarschijnlijk het axiaallager van de veerpoot.
Staat ook ergens of het forum, een TSB van Saab uit oktober 2006 gaat al op deze klachten in. Een van de klachten is tikken bij het ver uitdraaien van de wielen. Een andere klacht is gekraak bij het rijden over oneffenheden.
Door vocht gaan die kogels in dat lager roesten en geluiden produceren.
Met de kap open tordeert de carrosserie iets meer, als het wat erger wordt met die corrosie van die kogels gaat hij het ook met dichte kap doen.
Er schijnt een modificatie setje van te zijn, mijn dealer heeft dat ook voor mij besteld. Rij ook met een 9.3 Sport Cabrio van 2004, die zit gelukkig nog onder een Saabdealer garantie.
Dat tikken komt door een even verspringende veer, die draait namelijk als je stuurt en dat axiaallager moet soepel draaien anders gaat die veren onder steeds een paar mm verspringen. Hij valt onder in een nok in de veerschotel, maar dat werkt alleen maar bij het uitdraaien naar één kant. Het is ook niet echt goed voor de veer als het erger wordt.
Eigenlijk hadden ze die veer boven ook een nok moeten geven, bv in het axiaallager. Maar dat is maar een simpel kunststoffen doorje met wat kogels er in.
Saab heeft verzuimd in de meeste markten een kunststof waterkering te monteren, die staat wel bv in WIS maar is er gewoon niet.
In een vochtig land als Nederland zit je dan zo met roestende kogels te kijken en een hoop gekraak.
Staat ook ergens of het forum, een TSB van Saab uit oktober 2006 gaat al op deze klachten in. Een van de klachten is tikken bij het ver uitdraaien van de wielen. Een andere klacht is gekraak bij het rijden over oneffenheden.
Door vocht gaan die kogels in dat lager roesten en geluiden produceren.
Met de kap open tordeert de carrosserie iets meer, als het wat erger wordt met die corrosie van die kogels gaat hij het ook met dichte kap doen.
Er schijnt een modificatie setje van te zijn, mijn dealer heeft dat ook voor mij besteld. Rij ook met een 9.3 Sport Cabrio van 2004, die zit gelukkig nog onder een Saabdealer garantie.
Dat tikken komt door een even verspringende veer, die draait namelijk als je stuurt en dat axiaallager moet soepel draaien anders gaat die veren onder steeds een paar mm verspringen. Hij valt onder in een nok in de veerschotel, maar dat werkt alleen maar bij het uitdraaien naar één kant. Het is ook niet echt goed voor de veer als het erger wordt.
Eigenlijk hadden ze die veer boven ook een nok moeten geven, bv in het axiaallager. Maar dat is maar een simpel kunststoffen doorje met wat kogels er in.
Saab heeft verzuimd in de meeste markten een kunststof waterkering te monteren, die staat wel bv in WIS maar is er gewoon niet.
In een vochtig land als Nederland zit je dan zo met roestende kogels te kijken en een hoop gekraak.