Electriek van kap 900 classic

Voor alle Saab cabrio rijders
Rutger
Geregistreerd lid

Electriek van kap 900 classic

Bericht door Rutger » di 28 jun, 2005 23:01

De electrische kap van onze 900 classic kan momenteel alleen handmatig open en dicht. Als je op het open of dicht knopje van de kap drukt gebeurt er niets.

Nu klonk dat in mijn ogen als een kapotte zekering of losse bedrading, maar alle zekeringen die ik kan vinden (in de zekeringkast aan de linkerkant onder de motorkap, de twee losse zekeringen aan de rechterkant onder de motorkap, de zekeringen in het kastje aan de rechtrkant onder de motorkap en de zekeringen onder de achterbank) zijn nog goed.

Ik zie wel een paar losse 'draden' (het zijn eerder slangetjes met een of andere kunststof vulling :?: ) onder het middenconsole, maar ik denk niet dat die van de kap zijn.

Daarom mijn vraag: wat zijn de meest voorkomende oorzaken van een niet-functionerende electrische kap?
Er gebeurt dus echt hélemaal niets als ik op het knopje van de kap druk, ik hoor nergens een relais klikken of de motor van de kap draaien.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Jimm
Geregistreerd lid

Re: Electriek van kap 900 classic

Bericht door Jimm » vr 01 jul, 2005 11:11

geoccideerde contactpunten van de zekeringen rechtsonder de kap. Niet alleen van de zekering, maar ook van de kabel. Staalborsteltje voorzichtig schoonschuren.

succes

Jimm
Geregistreerd lid

Bericht door Jimm » vr 01 jul, 2005 11:11

vergeet overigens niet de druk kraan in de kofferbak dicht te draaien

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » vr 01 jul, 2005 12:54

Jimm schreef:vergeet overigens niet de druk kraan in de kofferbak dicht te draaien
Waar zit die? :oops:

Hoor je trouwens niet de motor wél draaien als die kraan open staat?

tenhallers
Geregistreerd lid

Bericht door tenhallers » za 02 jul, 2005 10:48

Rutger schreef:
Jimm schreef:vergeet overigens niet de druk kraan in de kofferbak dicht te draaien
Waar zit die? :oops:

Rechts achter de achterbank. Als je er achter staat (met de klep open) zit er een flapje van de bekleding dat je weg kunt buigen, rechts onder.

Hoor je trouwens niet de motor wél draaien als die kraan open staat?
De pomp in mijn cabrio kreunt wel redelijk dus die hoor je zeker. Volgens mij zit er wat lucht in het systeem. Andere pompen kunnen bijna geruisloos werken.
De pomp gaat overigens gewoon draaien als de druk kraan open staat.

groet Olivier

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 04 jul, 2005 10:05

Hij werkt sinds gisteren ineens :?: :D

Fijn, die zelfherstellende auto's 8)

Thijs O.
Geregistreerd lid

Bericht door Thijs O. » do 28 jul, 2005 18:19

Jimm schreef:geoccideerde contactpunten van de zekeringen rechtsonder de kap. Niet alleen van de zekering, maar ook van de kabel. Staalborsteltje voorzichtig schoonschuren.

succes

HELP!! mijn kap doet ook opeens niets meer- net als bij de oprichter van dit onderwerp!! maar waar zitten die zekeringen "rechtsonder de kap"?!

S@@B
Geregistreerd lid

zekering

Bericht door S@@B » zo 31 jul, 2005 14:03

De zekering voor de kap zit in het motorcompartiment. Rechts, tegen de wielkast waar ook de stekker voor de lambdasonde en een verdeeldoosje zit. Het is een losse draadzekering waar meestal ROOF op staat. (grofweg: tussen de accu en het reservoir van de stuurbekrachtigingsolie)

Als de zekering goed is check dan de schakelaar van de bediening en de schakelaar op de handrem. Onder de achterbank zitten nog twee relais (open en dicht) met ieder een diode. Luister even of je die relais hoort tikken als je op de schakelaar drukt (uiteraard handrem aan en contact aan).

M.vr.gr,
Edwin

ceasar
Geregistreerd lid

Bericht door ceasar » zo 19 feb, 2006 15:53

Ik heb jullie tips omtrent weigerende cabriokap opgevolgd maar er is nog geen beweging in de kap te krijgen.

Zekeringen recht onder kap omgewisseld voor nieuwe maar geen verschil.

De schakelaar van de kap bediening uit elkaar gehaald en was geen corrosie op aanwezig!

Ik hoor de relais onder bank niet klikken

Ik heb wel vorige week een antiblokeersysteem met ab laten inbouwen en die heeft die middenconsole er wel uit gehad maar die draden van de schakelaar van de kap lopen naar achter en daar is hij niet geweest.

Weet iemand nog een oplossing of moet ik maar naar een monteur gaan voor zoiets

groet,

Cees

9000 freak
Geregistreerd lid

Bericht door 9000 freak » zo 19 feb, 2006 17:04

Als je zelf al aan geeft dat de kap niet meer werkt sinds dat je het antiblokkeersysteem hebt laten inbouwen, zou ik gewoon terug gaan naar dat bedrijf en laat je het hun maar gratis en voor niks oplossen, lijkt mij zo.

ppcs
Geregistreerd lid

Bericht door ppcs » ma 20 feb, 2006 10:08

Kijk idd ff of de handrem sensor het nog doet. Het lijkt namelijk wel of ie niet registreerd dat je handrem er op staat en daardoor de kap niet open doet.

karel koekjes
Geregistreerd lid

Bericht door karel koekjes » ma 20 feb, 2006 19:43

Kijk de schakelaar na van het dak.Wil van binnen corroderen.Was bij die van mij de oorzaak. Beetje vocht erin en de hele boel is groen van de koperoxide.Op de sloop kun je uit een achterdeur van een 9000 de schakelaar halen en overzetten.Huis van de schakelaar heb je nodig van de cabrio.

ceasar
Geregistreerd lid

Bericht door ceasar » di 21 feb, 2006 23:31

Lijkt er inderdaad op dat het de sensor van de handrem is lampje in dash doet het ook niet meer.

groet

ppcs
Geregistreerd lid

Bericht door ppcs » wo 22 feb, 2006 10:01

Dikke kan dat dat je probleem is. Of het lampje zelf moet het begeven hebben, maar dat is te toevallig. Het ligt dus aan je handrem sensor.
Dan moet je ff de middenconsole er uit halen.

Pookhoes omhoog vouwen. Pook in 3e versnelling. 2 schroefjes vlak voor de pook losmaken en 2 schroefjes onder de achterste asbak losmaken.
Met wat duw en trekwerk kan dan je middenconsole iets omhoog.
Haal dan de stekkers van de electrische ramen en interieur verlichtng los, voordat je ze stuk trekt. Dan kan je de handrem + kabel zien.
De handrem duwt een knopje in als je hem aantrekt. Ik vermoed dat daar je probleem zit. Beetje priechelen aan dat knopje en evt beetje contact olie. Hopelijk zit je probleem daar. Easy fix

Gr,

PP

ceasar
Geregistreerd lid

Bericht door ceasar » zo 26 feb, 2006 14:59

Het is gelukt kap gaat weer open! Het lag dus aan de sensor vd handrem.

bedankt voor de reacties

Plaats reactie