Caab met waterschade: laten staan?
-
doddel
- Geregistreerd lid
Caab met waterschade: laten staan?
Wat zijn de mogelijke gevolgen van een saab 9-3 die een tijdje met open dak in een plensbui heeft gestaan, waardoor er 20cm water in de wagen is gekomen?
Als je deze auto aan een gunstige prijs kan kopen, is dit dan te overwegen, of moet je dit zowieso laten staan?
Als je deze auto aan een gunstige prijs kan kopen, is dit dan te overwegen, of moet je dit zowieso laten staan?
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Caab met waterschade: laten staan?
Dat lijkt me sterk, hooguit 20 mm in een forse bui, en dan alleen nog maar door het open dak, levert nooit 20 cm op de hele bodem van de auto...doddel schreef:... een tijdje met open dak in een plensbui heeft gestaan, waardoor er 20 cm water in de wagen is gekomen?
200 mm valt er in NL in drie zomermaanden.
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
-
inactief
- Geregistreerd lid
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Vergis je niet, dat was een classic. En die heeft geen elektronische units onder de stoelen. Dus alleen het contactslot gaf problemen: de volgende dag zat het een beetje vast, maar met WD40 was dat weer opgelost.900 SE C schreef:WimZ heeft ooit beschreven hoe hij dit heeft opgelost.
Een 9-3 is een ander verhaal: daar heb je grote kans op een beschadigde TWICE of andere complexe / belangrijke elektronische unit en dan ben je ver van huis.
-
doddel
- Geregistreerd lid
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de verschillende units zitten, maar het is niet uitgesloten dat er ook het een en ander laag in de auto zit.
Je hebt bijvoorbeeld te maken met een DICE en een TWICE unit. Bij de 9-5 ligt de TWICE bijvoorbeeld op de vloer en kan die kapot gaan als de aircodrain verstopt raakt. Ik heb zelf de vloerbedekking van een 9-3 nog nooit losgehad, dus ik kan er verder niets over zeggen.
Een classic is in ieder geval veel minder complex qua elektronica. Bovendien is bij de classic de elektronica voorzover aanwezig niet geintegreerd. Dus als er iets stuk is, heeft dat geen gevolgen voor de rest van de auto. Bij de 9-3 draait de boel op een bus-systeem. Dus alles praat met elkaar en gebruikt gegevens van elkaar. Als er dan zo'n unit stuk is, doet ineens de halve auto niets meer. Of krijg je allerlei bizarre klachten.
Werli, weet jij toevallig waar die vitale units zitten bij de 9-3?
Je hebt bijvoorbeeld te maken met een DICE en een TWICE unit. Bij de 9-5 ligt de TWICE bijvoorbeeld op de vloer en kan die kapot gaan als de aircodrain verstopt raakt. Ik heb zelf de vloerbedekking van een 9-3 nog nooit losgehad, dus ik kan er verder niets over zeggen.
Een classic is in ieder geval veel minder complex qua elektronica. Bovendien is bij de classic de elektronica voorzover aanwezig niet geintegreerd. Dus als er iets stuk is, heeft dat geen gevolgen voor de rest van de auto. Bij de 9-3 draait de boel op een bus-systeem. Dus alles praat met elkaar en gebruikt gegevens van elkaar. Als er dan zo'n unit stuk is, doet ineens de halve auto niets meer. Of krijg je allerlei bizarre klachten.
-
De Flok
- Geregistreerd lid
-
WimZ
- Geregistreerd lid
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de verschillende units zitten, maar het is niet uitgesloten dat er ook het een en ander laag in de auto zit.
-
WimZ
- Geregistreerd lid
-
doddel
- Geregistreerd lid
-
FredH
- Geregistreerd lid
-
Bezemwagen
- Geregistreerd lid
FredH schreef:Ik zou me in elk geval serieus afvragen waarom de auto voor 10K onder de normale prijs wordt aangeboden als het inderdaad mogelijk is om voor heel weinig kosten de auto zodanig te repareren dat deze voor de gewone prijs (van 10K meer) verkocht kan worden ...........
Just my 2 cents.
De vraag stellen is eigenlijk al het antwoord geven.
Als je de vraag hier moet stellen betekent dat dan ook dat je op technisch vlak een grote kennisachterstand hebt op de verkoper?
20 cm water klinkt wat als tijdens een regenbui de plomp in gereden oid. Maar dat maakt het geen regenwater....
Let ook ff op dat je geen dealerprijs in uitstekende conditie met garantie vergelijkt met een schadebak van een sjacheraar op marktplaats. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook..
Let wel dat dit slechts is gebaseerd op algemeenheden. Ik ken jou, de Saab en de exacte bedoelingen van dit alles niet. Haal eruit waarvan je denkt dat het helpt en vorm je eigen mening.
Succes,
Martin.