Caab met waterschade: laten staan?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
doddel
Geregistreerd lid

Caab met waterschade: laten staan?

Bericht door doddel » do 10 dec, 2009 21:51

Wat zijn de mogelijke gevolgen van een saab 9-3 die een tijdje met open dak in een plensbui heeft gestaan, waardoor er 20cm water in de wagen is gekomen?
Als je deze auto aan een gunstige prijs kan kopen, is dit dan te overwegen, of moet je dit zowieso laten staan?

900 SE C
Geregistreerd lid

Bericht door 900 SE C » do 10 dec, 2009 22:03

WimZ heeft ooit beschreven hoe hij dit heeft opgelost.

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Caab met waterschade: laten staan?

Bericht door 72sonett3 » do 10 dec, 2009 22:17

doddel schreef:... een tijdje met open dak in een plensbui heeft gestaan, waardoor er 20 cm water in de wagen is gekomen?
Dat lijkt me sterk, hooguit 20 mm in een forse bui, en dan alleen nog maar door het open dak, levert nooit 20 cm op de hele bodem van de auto...

200 mm valt er in NL in drie zomermaanden.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » do 10 dec, 2009 23:46

In de "Afrika" uitzending van Top Gear is ooit gedemonstreerd hoe je de auto weer leeg laat lopen.

Ik zou hem daarna alleen niet meer aanschaffen...

Waarom zou je dit soort problemen gaan opzoeken? Er is keuze genoeg zou ik zeggen.

Succes

Martin

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 10 dec, 2009 23:50

Gewoon doen, leuk projectje!

Als je de tijd neemt om onderdeeltjes te zoeken en de knutselruimte hebt lijkt me het best te doen (zei hij zonder enige kennis / ervaring)...

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 11 dec, 2009 10:22

900 SE C schreef:WimZ heeft ooit beschreven hoe hij dit heeft opgelost.
Vergis je niet, dat was een classic. En die heeft geen elektronische units onder de stoelen. Dus alleen het contactslot gaf problemen: de volgende dag zat het een beetje vast, maar met WD40 was dat weer opgelost.

Een 9-3 is een ander verhaal: daar heb je grote kans op een beschadigde TWICE of andere complexe / belangrijke elektronische unit en dan ben je ver van huis.

doddel
Geregistreerd lid

Bericht door doddel » vr 11 dec, 2009 12:26

zit bij een 9-3 caab belangrijke electronica onder de stoelen, of zit de ECU e.d. hoger in het motorcompartiment?

en waarom zou ik het doen? Omdat de prijs ong. 10000 euro minder is dan normaal :wink:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 11 dec, 2009 12:37

Ik weet eerlijk gezegd niet waar de verschillende units zitten, maar het is niet uitgesloten dat er ook het een en ander laag in de auto zit.
Je hebt bijvoorbeeld te maken met een DICE en een TWICE unit. Bij de 9-5 ligt de TWICE bijvoorbeeld op de vloer en kan die kapot gaan als de aircodrain verstopt raakt. Ik heb zelf de vloerbedekking van een 9-3 nog nooit losgehad, dus ik kan er verder niets over zeggen.
Een classic is in ieder geval veel minder complex qua elektronica. Bovendien is bij de classic de elektronica voorzover aanwezig niet geintegreerd. Dus als er iets stuk is, heeft dat geen gevolgen voor de rest van de auto. Bij de 9-3 draait de boel op een bus-systeem. Dus alles praat met elkaar en gebruikt gegevens van elkaar. Als er dan zo'n unit stuk is, doet ineens de halve auto niets meer. Of krijg je allerlei bizarre klachten.
Werli, weet jij toevallig waar die vitale units zitten bij de 9-3?

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » vr 11 dec, 2009 12:44

Twice of dice(ben even vergeten welke) ligt onder de voorstoelen, ECU zit aan de passagierskant bij de voetenruimte rechts. Als er echt 20 cm instond, is die ook gegarandeerd aangetast.

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 11 dec, 2009 12:46

Ik weet eerlijk gezegd niet waar de verschillende units zitten, maar het is niet uitgesloten dat er ook het een en ander laag in de auto zit.
Je hebt bijvoorbeeld te maken met een DICE en een TWICE unit. Bij de 9-5 ligt de TWICE bijvoorbeeld op de vloer en kan die kapot gaan als de aircodrain verstopt raakt. Ik heb zelf de vloerbedekking van een 9-3 nog nooit losgehad, dus ik kan er verder niets over zeggen.
Een classic is in ieder geval veel minder complex qua elektronica. Bovendien is bij de classic de elektronica voorzover aanwezig niet geintegreerd. Dus als er iets stuk is, heeft dat geen gevolgen voor de rest van de auto. Bij de 9-3 draait de boel op een bus-systeem. Dus alles praat met elkaar en gebruikt gegevens van elkaar. Als er dan zo'n unit stuk is, doet ineens de halve auto niets meer. Of krijg je allerlei bizarre klachten.
Werli, weet jij toevallig waar die vitale units zitten bij de 9-3?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » vr 11 dec, 2009 12:52

Overigens kan het ook een ingecalculeerd risico zijn dat je die units moet vervangen. Ze zijn denk ik ook wel tweedehands te krijgen, informeer eens bij Elferink. Nieuw zullen ze wel niet te betalen zijn, al kan je voor dat verschil van 10 mille een hoop lijen.

doddel
Geregistreerd lid

Bericht door doddel » vr 11 dec, 2009 12:55

is er een eenvoudige manier om te controleren of twice en/of dice aangetast zijn?

FredH
Geregistreerd lid

Bericht door FredH » vr 11 dec, 2009 14:27

Ik zou me in elk geval serieus afvragen waarom de auto voor 10K onder de normale prijs wordt aangeboden als het inderdaad mogelijk is om voor heel weinig kosten de auto zodanig te repareren dat deze voor de gewone prijs (van 10K meer) verkocht kan worden ...........

Just my 2 cents. :wink:

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » wo 16 dec, 2009 16:56

FredH schreef:Ik zou me in elk geval serieus afvragen waarom de auto voor 10K onder de normale prijs wordt aangeboden als het inderdaad mogelijk is om voor heel weinig kosten de auto zodanig te repareren dat deze voor de gewone prijs (van 10K meer) verkocht kan worden ...........

Just my 2 cents. :wink:

De vraag stellen is eigenlijk al het antwoord geven.

Als je de vraag hier moet stellen betekent dat dan ook dat je op technisch vlak een grote kennisachterstand hebt op de verkoper?

20 cm water klinkt wat als tijdens een regenbui de plomp in gereden oid. Maar dat maakt het geen regenwater....
Let ook ff op dat je geen dealerprijs in uitstekende conditie met garantie vergelijkt met een schadebak van een sjacheraar op marktplaats. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook..

Let wel dat dit slechts is gebaseerd op algemeenheden. Ik ken jou, de Saab en de exacte bedoelingen van dit alles niet. Haal eruit waarvan je denkt dat het helpt en vorm je eigen mening.

Succes,

Martin.

Plaats reactie