aero of vector

Voor alle Saab cabrio rijders
mvhswiss
Geregistreerd lid

aero of vector

Bericht door mvhswiss » ma 15 feb, 2010 19:19

Ik ben kandidaat-koper van een saab cabrio, maar twijfel nog een beetje of een aero wel de beste keuze is. Heb een mooie uit 2005 op het oog met weinig km's, ben alleen benieuwd wat de meningen zijn op het forum of een aero een betere keuze is vergeleken met een dik uitgevoerde vector.

Kan iemand me wat richting geven?

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 15 feb, 2010 19:25

Tja waar ben je naar op zoek? Wil je de extra performance en het iets sportievere weggedrag van een Aero en wellicht wat meer luxe dat standaard is op de Aero, neem dan een Aero. Wil je dat niet, neem dan de Vector. Of laat de prijs en kilometerstand de doorslag geven. Dit is echt moeilijk te zeggen, puur persoonlijke kwestie.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » ma 15 feb, 2010 19:50

Ik vindt een Aero sowieso mooier, als de prijs voor de aanschaf het niet in de weg staat zou ik liever een Aero dan een Vector kopen. Verbruik van een Aero is eerlijk gezegd wel aan de hoge kant, op korte ritten met deze kou 14l/100 km. Maar ja is maar een 100 km per week, dus maakt mij niet zo veel uit.

Aero rijdt verder super, goede wegligging, helemaal compleet. Onderstel is stug moet je wel van houden.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 15 feb, 2010 19:55

De Aero is snel vanzichzelf heeft de mooiste looks (vind ik). De Vector is een treetje lager (ook mooi), heeft meer motorenkeuze, maar heeft niet de bespoilering rondom en het sportchassis van de Aero. 't Is maar net wat je wilt. Een aantrekkelijk gerprijsde Vector met een 1.8t is met tuning aardig op te vijzelen qua vermogen, is wat zuiniger en goedkoper in de wegenbelasting, met handbak. Zelf heb ik net een Vector 1.8t uit 2006 (My2007) gekocht, af fabriek met sportchassis (mijn voorkeur) die nog wat Aerospulletjes krijgt te verduren en mettertijd nog tuning wellicht. Een Aero was een optie geweest, ware het niet dat m.i.v. My 2006 de Aero's de voor mij onaantrekkelijke V6 hebben, die zuipen teveel.

Frigo
Geregistreerd lid

Bericht door Frigo » ma 15 feb, 2010 20:05

Ik heb zelf een Aero (2002-model) gehad in 5-deurs uitvoering, maar dit is serieus veel vermogen (205 pk) bij voorwielaandrijving. Zeker bij een cabrio waarbij de carrosserie meer tordeert zou ik voor een Vector gaan...

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » ma 15 feb, 2010 20:15

Gelukkig is het huidige model 9-3 Cabrio (vanaf 2004) een veel en veel stijvere auto dan het vorige model 9-3. Auto's zijn niet te vergelijken, Sport Sedan rijdt zoveel beter!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 15 feb, 2010 20:19

Bij de huidige generatie 9-3 cabrio is het torderen enorm veel minder dan bij de eerste generatie 9-3 (vóór 2003): en verschil van dag en nacht. Het Aerovermogen is daarbij veel minder een probleem. Bovendien kun je ook wel Vectors krijgen met de 2.0T motor, of een getunede 1.8t die ook flink uit de voeten kan, daarbij zou je hetzelfde probleem kunnen hebben als bij de Aero, als er een überhaupt een probleem zou zijn. De latere Aero met de V6 hebben nog aanzienlijk meer vermogen.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » ma 15 feb, 2010 20:19

De Cabrio moet ook wel meer vermogen hebben, is toch een zware auto.
Een standaard Aero Cabriolet is ook geen wonder aan het stoplicht, gaat pas echt lekker vanaf z'n 3 bij een handbak.

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » ma 15 feb, 2010 20:27

Ik weet niet wat de topicstarter voor budget heeft, maar kwam net toevallig deze Aero V6 automaat tegen. Auto staat te koop bij Jonker Automotive, aardig grote toko die goed bekend staat. Een kleine 25 mille voor een volle Aero Cabrio van 2006 lijkt me niet al te duur!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 16 feb, 2010 2:20

De 9.3 Sport Cabrio heeft een torderingswaarde van 11.500 Nm per graad en is dus 3 keer dus stijf als de 9.3 Cabrio.
Een V6 Aero heeft als nadeel dat de motor zwaarder (70 kg) op de neus drukt, hij heeft dus meer ondersturing c.g. wil niet graag de bocht in :lol:
De 9.3 Sport (Aero) cabrio heeft trouwens een iets andere veerkarakter dan de sedan/estate en de voorste stabilisator stang is niet dikker. Dus de Aero cabriolet is comfortabeler dan een Aero sedan/estate.
Zo'n vier pitter is ook wat zuiniger en zeker goedkoper in het onderhoud.
Daarnaast kun je met een Maptun stage zo'n 4 pitter ook 350 Nm koppel en 250 pk laten leveren, dus zo'n standaard V6 is met 250 pk en 350 Nm eigelijk niet zo snel. De top van een Aero 2.0T is ook 235 en de V6 is dan 250, kwa accelleratie scheelt het maar 1 sec. op 100 km, maar in de stad lust die V6 wel 4 liters extra per 100 km.
Voordeel van de V6, hij maakt een leuker geluid, zeker met een Hirsch uitlaat 8) misschien kun je de kolk in de tank ook horen :oops:

mvhswiss
Geregistreerd lid

Bericht door mvhswiss » vr 05 mar, 2010 13:19

Ok bedankt voor alle bikjdragen, is inderdaad een wat persoonlijke keuze... De Aero is trouwens al rapido verkocht, heb nu mijn oog laten vallen op een Vector 2.0t met Hirsch Tuning tot 230 PK (automaat). Met alle toeters en bellen (xenon, navigatie, etc.).
Nu mijn vraag over de tuning: welke haken en ogen zitten hier aan? Ben er een beetje huiverig voor, m.n. over hoe is de auto bereden door vorige eigenaar(s)- met tuning denk ik toch altijd een beetje aan een race-ijzer, terwijl ik de auto echt wil gebruiken voor het meer relaxte cruisen. Of is het karakter van een automaat juist veel beter door die 230 Pk?
Gaarne nog wat hulp, advies, meningen....

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 05 mar, 2010 14:16

Nou zo'n Hirsch tuning is vrij betrouwbaar, daarnaast is ruim 100 pk per liter voor een turbo geen echt een technisch riskante situatie. De Sport versies hebben allemaal geheel uit lichtmetaal opgetrokken motoren. Die hebben iets betere thermische capaciteiten.
Uit zo'n vierpittertje met benzine turbo haalt Maptun zelfs 325 pk.
De automaat kan makkelijk 350 Nm koppel aan, dus dat is ook geen probleem.
Een echt race ijzer is die cabrio toch niet, dat soort mensen stappen dan liever in een sedan/estate.
Trouwens de motor heeft een onderbreking van de ontsteking op ca. 6250 t/m en op topsnelheid zit hij nog ver onder de limiet.
Een automaat verbruikt wel wat meer in de stad, buiten de stad wordt het verschil aanmerkelijk kleiner. Het voordeel is dat hij altijd overschakelt naar de hoogste versnelling als dat technisch verantwoord is, in principe zou een motor met een automaat wat minder belast worden.
De automaat kun je trouwens ook handmatig bedienen mocht je daar nog behoefte aan hebben, met de pook of optionele flippers aan het stuur.

Weijers
Geregistreerd lid

Aero sportiever & mooier, maar vector ook mooi....

Bericht door Weijers » zo 07 mar, 2010 2:36

Heb zelf zowel 9-3 tot 2003 (oud) en na 2003 (nieuw) gereden (vector en Aero). Conclusies:
- nieuw model tordeert veel minder (dus: nauwelijks) dan ouder
- Aero mooier dan Vector (beide Aero´s mooier dan Vector)
- Aero rijdt beter en sportiever dan rest

Mijn persoonlijke conclusie: Aero Cabrio 2002

Ben super tevreden (en ja torsie neem ik voor lief)

Gr, V

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 07 mar, 2010 3:49

@Wijers,
Bij die keuze moet eigenlijk nog het verschil tussen de T7 en de T8 (B207)betrokken worden, T7 betekent goed opletten voor Black Sludge, want dat kan een zeer dure grap worden. Bij de T8 speelt dat aspect geen enkele rol.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » zo 07 mar, 2010 10:50

Ik denk ook dat het erom gaat wat je mooi vind, mijn MY 2004 Aero is een super auto, toch pak ik altijd mijn Classic Saab, ondanks torderen, ik vindt dit om te rijden veel leuker en meer auto rijden. Begint al als je instapt, de Classic ruikt naar auto. Wel vindt ik voldoende vermogen fijn, de Classic Cabrio gaat dus binnenkort omgebouwd worden van LPT naar FPT (wel volgens de originele fabrieks specs).

Zo veel mensen, zo veel wensen. :wink:

Plaats reactie