Saab cabrio 93 2001 verlagen

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
OnnoJaap
Geregistreerd lid

Saab cabrio 93 2001 verlagen

Bericht door OnnoJaap » do 18 feb, 2010 15:08

Ik ben van plan mijn Saab 93 uit 2001 te verlagen met de gele koni schroefset (schokdempers incl verlagingsveren) verlaging ±35mm, deze zijn te verkrijgen bij de koni importeur (EFKA).
zijn er ook mensen die ervaring hebben met verlagen dmv gele koni`s
schroefset, tav rijcomfort en wegligging.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 18 feb, 2010 15:09

Correct me if i'm wrong, but...

volgens mij doe je verlagen met de veren (Eibach Pro), evt icm dempers.

*Annelies*
Geregistreerd lid

Bericht door *Annelies* » do 18 feb, 2010 21:15

Dat verlagen... ik lees daar vaak over, maar kan iemand me vertellen waarom je een auto zou willen verlagen? Heeft dat met wegligging te maken? Of puur vanwege optisch effect?

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » do 18 feb, 2010 21:24

Heeft met beide te maken, maar ik denk bij de meeste optisch. Bij verlagen krijg je met het totaalpakket een kortere veerweg wat het comfort(meestal) niet ten goede komt, wegligging wordt anders en de auto rijdt en stuurt"strakker".

Puur persoonlijke keuze, auto's rijden bij normaal gebruik af-fabriek al goed. Mijn 2004 Caab is verlaagd en(wat mij betreft) ook behoorlijk hard.

*Annelies*
Geregistreerd lid

Bericht door *Annelies* » do 18 feb, 2010 21:28

O, okee... dank voor de uitleg.

Beetje race-auto effect nabootsen? Verlagen verhoogt sportief uiterlijk?

Sorry voor off-topic vraag.

maus
Geregistreerd lid

Bericht door maus » do 18 feb, 2010 21:30

Ja, voor veel mensen wel.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 18 feb, 2010 21:56

*Annelies* schreef:Dat verlagen... ik lees daar vaak over, maar kan iemand me vertellen waarom je een auto zou willen verlagen? Heeft dat met wegligging te maken? Of puur vanwege optisch effect?
Eigenlijk beide, wegligging is wel de belangrijkere van de twee.
Zoals ik gelezen heb, heb jij sinds kort een errug mooie 9-3 SS Cabrio op de kop getikt. Onder de cabrio's staat deze bekend als zeer stijf en de 9-3 SS heeft sowieso al een erg goede wegligging tov de 'oude' 9-3. Verlaging voor wegligging is dus niet echt noodzakelijk voor deze auto op dit moment.

Heb zelf een 9-3 SS gehad (200pk en op Vialle gas) en ook zelf verlaagd met Eibach pro, wegligging werd nog beter en daarbij natuurlijk ook stugger, een diepere hobbel ging je echt wel voelen. Optisch viel het eigenlijk niet eens zo op.

Heb nu zowel een Viggen cabrio als een Viggen coupé (beide 225pk) waarbij de laatste is verlaagd. En ja, deze ligt beter op de weg, geeft een wat 'sportiever gevoel' maar is daarbij ook een stuk minder comfortabel (meer spartaans). Voor een cabrio is dit niet altijd wat je wil aangezien deze auto meer een cruise auto is.

Hoewel ik er aan heb zitten denken de cabrio te verlagen, ben ik er nu vanaf gestapt omdat ik de verlaagde coupé heb en merk dat deze een stuk stugger is. Dit wil ik niet in mijn cabrio, die moet gewoon comfortabel cruisen. Moet toegeven dat als ik de coupé er niet bij had gekocht, de cabrio misschien stiekum toch had verlaagd.

Ik heb je ook al 'gehoord' over tunen, als je dat nog van plan bent en er een tijdje mee rondgereden hebt, kan je altijd nog is denken aan verlagen...

Laat de lente eerst maar is komen zodat je echt kan gaan genieten van je nieuwe bak, volgens mij gaat het een mooie zomer worden 8)

Hoop dat je hier iets mee kan :wink:

*Annelies*
Geregistreerd lid

Bericht door *Annelies* » do 18 feb, 2010 23:07

Ah, dank je wel, ehhhh..... hoe heet je eigenlijk? Ik ga je echt niet aanspreken met Psychotic. :)

Ik snap het verhaal. Ik ga voor comfort met wat sportieve pit.
Eerst inderdaad maar eens lekker rijden; ik zit dag in dag uit als een pit bull op de deurmat te smachten naar de postbode, althans... naar de envelop met het RDW-logo.

patje007
Geregistreerd lid

Re: Saab cabrio 93 2001 verlagen

Bericht door patje007 » do 18 feb, 2010 23:24

OnnoJaap schreef:Ik ben van plan mijn Saab 93 uit 2001 te verlagen met de gele koni schroefset.
zijn er ook mensen die ervaring hebben met verlagen dmv gele koni`s
schroefset, tav rijcomfort en wegligging.
bestaat er een schroefset !? :shock:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 18 feb, 2010 23:43

Verlagen kan ook het verbruik wat drukken, sommige autofabrikanten zetten hun ECO modellen wat lager. Je kunt dan de werveling onder de auto wat beter beheersen.
De autosportfans gaan meer voor het verlagen van het zwaartepunt, hoe lager dat ligt hoe beter de wegligging, maar een lagere luchtweerstand is uiteraard ook wenselijk. Hier moet ook het lift effect worden bestreden, een auto waar veel lucht onder wervelt verliest grip en bestuurbaarheid, als het te erg wordt wordt je airborn. Op Le Mans en ook de Nurburgring is zo'n bekend snel stuk waar al vele raceauto's "vleugel" kregen, dat kan rampzalig aflopen.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » za 20 feb, 2010 23:24

*Annelies* schreef:Ah, dank je wel, ehhhh..... hoe heet je eigenlijk? Ik ga je echt niet aanspreken met Psychotic. :)

Ik snap het verhaal. Ik ga voor comfort met wat sportieve pit.
Eerst inderdaad maar eens lekker rijden; ik zit dag in dag uit als een pit bull op de deurmat te smachten naar de postbode, althans... naar de envelop met het RDW-logo.
Ha Annelies, ik zie dat je je avatar hebt geplaatst, cool :wink:

Harry is de naam, Psychotic is een alias dat ik vaker op het internet gebruik. Ik kan het niet meer wijzigen volgens mij, anders zou ik het hier wel doen. Op 'Saabdagen' is het handiger gewoon je eigen naam te hebbben :roll: Het alias is gekozen omdat het een merk was wat fitnesskleding maakte dus niets engs verder ofzo :lol:

B.t.w, heeft de postbode je nog blij kunnen maken... met het kenteken bedoel ik?

Jammer dat je je Caab niet net iets eerder had, dan had je met het SSC kunnen meerijden. Op autoweek staat trouwens een hele mooie impressie van die dag en op 2 minuten zie je mij langsrijden in de MCY Caab Viggen.

Anyway, ik moet de Coupé Viggen van mij nog naar de RDW brengen maar wacht even tot de L op het kenteken verschijnt en moet daarbij mijn dagelijkse auto nog verkopen. Trouwens, de Coupé wordt ook van mijn vriendin, zij wilde graag meedoen en gaat er ook in rijden. En hey, ik ben niet de lulligste dus ze mocht meebetalen :yinyang: Het wordt onze gezinsauto zodat onze kleine meid ook in een veilige auto kan zitten. Vandaag trouwens de Coupé wel even stiekum gereden en het leer behandeld. Sjesus, wat is dat ding snel :headbang2:

Nou, jij veel plezier met je limo en genieten met dat ding!

*Annelies*
Geregistreerd lid

Bericht door *Annelies* » zo 21 feb, 2010 0:29

Het SSC... tja, de Caab kwam net te laat, Harry.
Ontzettend mooi filmpje, had hem nog niet eerder gezien; ik heb je op 2 minuten gespot; gaaf gezicht!

Vanmorgen kenteken ontvangen (KVR), dus nu lekker rijden.

Plaats reactie