Heeft de accu invloed?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Richard 32
Geregistreerd lid

Heeft de accu invloed?

Bericht door Richard 32 » ma 08 mar, 2010 12:09

Heeft de accu invloed bij het open en sluiten van het dak?
Ik heb het idee dat hij langzamer open en dicht gaat.
Of Is het iets anders? (ik heb dus een volledig el'dak)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 08 mar, 2010 13:20

Ja, dat kost accuspanning, daarom gaat als je de motor tevens stationair laat draaien hij soms ook even meer toeren maken ca. 1100 t/m i.p.v. 700 t/m., de alternator moet bijspringen want een stationair lopende motor laad niet genoeg bij voor grote stroomverbruikers. Je moet dus een goede accu hebben, althans een accu die voldoende is opgeladen. Een accu die steeds te laag is gelaten gaat ook sneller overlijden. Daarom kan hij beter af en toe aan de druppel ladder, zeker bij lage buitentemperaturen. De wintertijd is een zware belasting voor de accu en de kans op extra slijtage is groter.
Je kunt ook eventueel andere grote stroomverbruikers als de airco/ventilatoren/ed even niet gebruiken.

Richard 32
Geregistreerd lid

Bericht door Richard 32 » ma 08 mar, 2010 15:09

een oudere accu kan er dus ook voor zorgen dat mijn dak een beetje traag open en dicht gaat? Het lijkt er af en toe op dat de motortjes het maar net trekken.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 08 mar, 2010 15:24

carlsson schreef:...daarom gaat als je de motor tevens stationair laat draaien hij soms ook even meer toeren maken ca. 1100 t/m i.p.v. 700 t/m., de alternator moet bijspringen want een stationair lopende motor laadt niet genoeg bij voor grote stroomverbruikers.
Wie/wat laat dan die motor meer toeren maken? Een stationair lopende motor gaat juist minder toeren maken als er grote stroomverbruikers worden ingeschakeld, de grotere EMK in de dynamo/alternator remt de motor af, maar zolang je laadlampje niet gaat branden is er niets aan de hand.

In het NG900 handboekje staat overigens dat je de kap niet open/dicht moet doen alleen op de accu, dus wel met draaiende motor. Ik denk dat je probleem meer in de motortjes zit dan in de accu.

Richard 32
Geregistreerd lid

Bericht door Richard 32 » ma 08 mar, 2010 15:31

zijn die aftestellen?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 08 mar, 2010 16:27

@72Sonett3,
Dat regelt de ECU, de Trionic 8, oudere ECU's kunnen dat mogelijk ook in regelen. Er wordt wat gegoocheld met de injectie en de ontsteking als dat nodig is. Er wordt dus vermeden dat de motor te weinig toeren maakt en de accu te veel wordt ontladen.
De kap dient idd beter niet gesloten/geopend te worden als de motor niet draait, er vinden veel computercontroles plaats tijdens de procedure. De ramen moeten ook automatisch iets omlaag en daarna weer omhoog als je ze niet geheel laat afzakken. Bij de 9.3 Sport Cabrio kun je zelfs tot ca. 30 km/u rijden tijdens het openen/sluiten.

Plaats reactie