AANKOOP SAAB???

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
DriesJ
Geregistreerd lid

AANKOOP SAAB???

Bericht door DriesJ » di 18 mei, 2010 20:28

Beste Saab Cabrio liefhebbers,

Ik ben een Belg die binnen afzienbare tijd een auto wil aankopen.
Aangezien het mijn eerste auto betreft wil ik wel eens wat speciaals.

Sinds kind was ik al gek van de Saab 900 Cabrio. Om toch nog iets of wat rationeel te doen zou ik een Saab 9-3 Cabrio aanschaffen. Deze is niet zou oud, verbruikt wss minder en is betrouwbaarder en veiliger. (niet?)
Ik zal de wagen voornamelijk gebruiken om naar mijn werk te rijden (stadsverkeer in Brussel) en om er in het week-end leuke tripjes mee te maken.

Omdat ik niet zoveel ken van Saab had ik graag beroep gedaan op jullie kennis.
Ik heb men oog immers laten vallen op een Saab 93 cabrio S Luxury. De wagen heeft een 120000km op de teller staan en het is een manueel.
motor 2.O lpt, eerste registratie zomer 1999.
Ik kan hem voor een €8000 op de kop tikken, met garantie van de garage gedurende één jaar.

Is dit een goeie zaak??? Is dit de geschikte auto voor me? Want ik ben wat bang voor een eventueel hoog verbruik en eventuele hoge kosten die zouden kunnen volgen... Hartelijk bedankt voor jullie help!!

Groetjes, Dries J.

christiaanjanssen
Geregistreerd lid

Re: AANKOOP SAAB???

Bericht door christiaanjanssen » di 18 mei, 2010 20:52

Dries, ik heb een 2002 Cabrio 2.0 SE automaat en ben er nog steeds heel blij mee. Vandaag weer met dak open 300 km gereden.
Met 1 jaar garantie lijkt me dat geen verkeerde keus. Ik heb in 1,5 jaar rijden (35.000 km/jaar) pech gehad met waterpomp, automaat sensor en gasklephuis. Ondanks de lage km stand bij aankoop (85.000 km) zijn dat dingen die kunnen gebeuren, maar ondanks dat ben ik zeer content.

Christiaan

blafwoef
Geregistreerd lid

Bericht door blafwoef » di 18 mei, 2010 21:25

Tja, cabrio rijden kan al heel snel en is super. Of een 900 Classic minder betrouwbaar is dan een 9-3, dat valt nog te bezien. Zoals al geschreven: Vooral de electronica kan nog wel eens roet in het eten gooien. De 900 Classic is uiteraardwat meer op leeftijd en zeker in de aanschaf niet goedkoper dan een 9-3. Technishc is het meer "straight forward" met minder vreemde electronica storingen en dus motorisch zeker betrouwbaarder, mits uiteraard goed bijgehouden. Ben zelf wel eesn bij een wezen kijken en die was echt in slechte staat. Was de prijs ook naar (7K), maar als ik dan nog een keer voor 6K moet opknappen....
Zelf vind ik de lijn van de 9-3 Cabrio super en is de auto voorzien van zaken als airbgas en ABS en dat soort dingen. Ook een vorm van veiligheid

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » di 18 mei, 2010 21:33

Beste Dries,

welkom op het forum. In dit topic staan ook een aantal goede tips; viewtopic.php?f=47&t=73846" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes met je aankoop, ik weet zeker dat je snel verslaafd bent aan het saab cabrio rijden.

gr Nick

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 18 mei, 2010 22:24

blafwoef schreef:Tja, cabrio rijden kan al heel snel en is super.
Zelf vind ik de lijn van de 9-3 Cabrio super en is de auto voorzien van zaken als airbgas en ABS en dat soort dingen. Ook een vorm van veiligheid
Ehm in mijn classic caab: ABS > aanwezig. Klapzak bestuurder > aanwezig.
Dus ook dat hoeft geen bezwaar te zijn. Je gevoel echter wel. En idd zijn de classic cabrio's ondertussen net zo geprijsd als de 9³'s

Gr,

(R)Ed

DriesJ
Geregistreerd lid

Bericht door DriesJ » wo 19 mei, 2010 11:35

Bedankt alvast voor de info.
Ik denk dat het een 9-3 gaat worden.
Maar zijn er verschillen tussen de verschillende generaties van de Caab 9-3 van 1998 tot 2003?
Is er een bepaalde generatie die het beste is, of maakt dit niet zoveel uit.

Mvg, Dries

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 19 mei, 2010 13:47

De verschillen zijn voornamelijk op motorisch gebied.
tot +/- was de lpt en de fpt een T5 motor en na die tijd de T7.

De aansturing op electronisch gebied verschilt. Maar verder schieten mij geen grote veranderingen binnen.

Gr,

(R)Ed

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 19 mei, 2010 17:44

Meestal zijn uitloopmodelen de best keuze, dus iets uit 2002/2003. Vaker ook iets beter uitgerust om de verkoop nog wat te stimuleren aan het einde van de looptijd. De start van een nieuw model gaat altijd gepaard met wat aanvangsproblemen, dat zag je ook bij de 9.3 Sport, al doende leert men, ook met auto's bouwen :lol:

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 19 mei, 2010 18:10

Echter de 9³ is al de evolutie van de 900ng dus daar zaten al niet heel veel troubles meer in lijkt me.

DriesJ
Geregistreerd lid

Bericht door DriesJ » vr 21 mei, 2010 15:35

bedankt voor de reacties,

Ik ga proberen dit week-end eens te gaan kijken naar de Caab. Ik hou jullie op de hoogte.
Wat is een goede prijs voor en 9-3 cabrio uit 1999 met een 110000 km? Hij ziet er in goede staat uit en heeft een jaar garantie.
Update volgt!

christiaanjanssen
Geregistreerd lid

Bericht door christiaanjanssen » vr 21 mei, 2010 21:22

ik weet nog wel een 2001 2.0T Caab te koop. Automaat, slechts 160.000 km, leer, navigatie etc. Rond de 11.000 Euro.
Staat in Den Bosch.

Laat maar even horen als er belangstelling voor is.

Christiaan

DriesJ
Geregistreerd lid

Bericht door DriesJ » zo 23 mei, 2010 1:49

Hey,

Vandaag ben ik gaan testen met de 93 Caab uit 1999. Alles leek me heel goed in orde.
Enkele dingen vielen me op:

-) Remmen zijn niet erg sterk (normaal?) Lijkt me normaal te zijn, ik heb vandaag nl ook met een 93 Aero gereden van de nieuwe generatie en die remmen waren ook zwak.
-) Wat roest op uitlaat, zou evt aan verkoper vragen deze te vervangen.
-) Auto had geen windscherm, wat is de prijs?
-) Auto had nog Cassette speler, wat zou een vervanger met CD kosten?
-) Zachte vering
-) Als de motor wil stilvallen (omdat er te weinig gas wordt gegeven bij het starten) 'rammelt' de motor wel wat.

Wat vinden jullie van men bedenkingen?

Grtz, Dries

De wagen lijk me heel erg goed in orde.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 23 mei, 2010 7:52

De remmen moet je wel flink intrappen, ze grijpen progressief aan, laatste model caab, sind 2003/ MY2004 als Aero heeft wat grotere remschijven voor en achter, beide geventileerd, dit laatste model weegt trouwens wel zo'n 1575 kg met een 4 pitter. Dus dat is weer wat meer dan de 900NG/9.3 Cabrio.

Roest op de uitlaat, vrij normaal vooral de achterste pijpen, hou je daar niet van, dan moet er een RVS uitlaat onder van bv Ferrita, catback sport type rond de € 500-600.

Worden vaker tweedehands aangeboden of als aftermarket varianten, rond de € 250 voor een goede exemplaar.

Schijnt iets van € 150 te kosten

Standaard vering van een cabrio is iets "zachter" zelfs in de Sport Chassi versie. De 900NG/9.3 heeft meer last van torsie, voelt wat slapper aan, de 9.3 Sport Cabrio is 3 keer stijver! Dus ligt niet alleen aan de veren/schokbrekers.

Kan van alles zijn, mogelijk te slappe ketting die de nokkenassen/hulpketting die de eventuele balans assen aandrijft. Gevaarlijk wordt het met een slecht een werkende hydraulische kettingspanner, dat kan op wisselende oliedruk duiden. Vooral bij de versies van de 9.3 met T7 ECU, die moeten altijd op Black-Sludge gecontroleerd worden. De modernere 9.3 Sport Cabrio met T8 ECU heeft daar geen last van. De oliedruk moet vrij snel op normale waarden komen en de kettingspanner is dan meteen actief.
Overigens hoef je bij het starten eigelijk geen gas te geven, de ECU moet zorgen dat hij precies het juiste gasmengsel krijgt om stationair te draaien. Is de motor nog koud dat is dat tijdelijk rond de 1000 t/m maar valt snel terug tot rond de 700 t/m.

Je moet eens de olievul dop van de (koude) motor afdraaien als hij stationair loopt, dan moet hij gewoon rustig door blijven lopen en niet opvallend gaan roken of afslaan. Dan komen er teveel druk uit de cylinders als bijpass langs de zuigerveren of klopt er iets mogelijk iets niet met de carterventilatie.

Voor nieuwe onderdelen prijzen kun je eens kijken op http://www.partsforsaabs.com" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.elkparts.com" onclick="window.open(this.href);return false; in Nederland bij http://www.rencarparts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
In Houthalen in Belgisch Limburg heb je nog http://www.apcars.be" onclick="window.open(this.href);return false; adverteren ook op http://www.kapaza.be" onclick="window.open(this.href);return false; en zijn Belgische importeur van http://www.speedparts.se" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.maptun.se" onclick="window.open(this.href);return false;

DriesJ
Geregistreerd lid

Bericht door DriesJ » zo 23 mei, 2010 11:54

het "rammel" probleem van de motor is niet echt bij het starten. Wel bij het vertrekken. Het gebeurde in het begin dat ik niet genoeg gas gaf (ben een diesel gewoon) en dan protesteerde de motor met een soort gerammel. Leek mij niet ongewoon.

Hartelijk dank voor de reacties!!!

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 23 mei, 2010 14:52

Idd een diesel heeft wat meer koppel bij lage toeren, verschilt per type motor.De meeste benzine turbo's komen er pas rond de 2500 t/m in, hangt wat van het type turbo en het programma af. Een LPT heeft vaker een iets kleinere turbo die wat sneller in actie komt. Al hij teveel "rammelt" kan het zijn dat de motorsteunen wat zijn uitgelodderd of ingescheurd.

Plaats reactie