Klapperen dak
-
kawaron
- Geregistreerd lid
Klapperen dak
Hoi ik ben Ron ( zie EVEN VOORSTELLEN )
Ik heb een vraag,
Ben net 2 dagen eigenaar van een 93 cabrio 2.0T 136KW.
Ik ben net 2 zaken tegengekomen die mij niet zo erg bevallen,
1. als ik op keien rij met veel hobbels als mijn dak openstaat gaat mijn linker deur klappen ???? weet niet wat het is,,., lijkt net of hij los hangt maar is niet zo,
2. als ik op keien rij met het dak dicht gaat mijn dak bij mijn voorraam klapperen....net of hij niet strak genoeg aangetrokken zit.
Wie kan mij raad geven betreffende deze klachten ???
Hoor het graag.
Ik heb een vraag,
Ben net 2 dagen eigenaar van een 93 cabrio 2.0T 136KW.
Ik ben net 2 zaken tegengekomen die mij niet zo erg bevallen,
1. als ik op keien rij met veel hobbels als mijn dak openstaat gaat mijn linker deur klappen ???? weet niet wat het is,,., lijkt net of hij los hangt maar is niet zo,
2. als ik op keien rij met het dak dicht gaat mijn dak bij mijn voorraam klapperen....net of hij niet strak genoeg aangetrokken zit.
Wie kan mij raad geven betreffende deze klachten ???
Hoor het graag.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Re: Klapperen dak
Wat veel last van tordering van carrosserie. Die Saab's 900NG/9.3 Cabrio's houden niet zo van slechte keienstraten.
Is een geen roadster maar een vier persoons cabrio
Je zou de specifieke chassi versterkingen eens kun laten na kijken of er is iets los is gegaan.
Is een geen roadster maar een vier persoons cabrio
Je zou de specifieke chassi versterkingen eens kun laten na kijken of er is iets los is gegaan.
-
kawaron
- Geregistreerd lid
Thanks,
maar is er dan geen mogelijkheid om de bevestiging van het dak in het voorraam aan te draaien of iets in die strekking ??
ben maar een leek want ik heb de saab net een kleine 4 dagen.
Hoor het graag als er reacties zijn die mij een beetje verder opweg kunnen helpen.
Trouwens ik heb wel een paar redelijjk platte banden op mijn 93 zitten..zou dat een deel van de oorzaak kunnen zijn ?
225-45-17 maat.?????
maar is er dan geen mogelijkheid om de bevestiging van het dak in het voorraam aan te draaien of iets in die strekking ??
ben maar een leek want ik heb de saab net een kleine 4 dagen.
Hoor het graag als er reacties zijn die mij een beetje verder opweg kunnen helpen.
Trouwens ik heb wel een paar redelijjk platte banden op mijn 93 zitten..zou dat een deel van de oorzaak kunnen zijn ?
225-45-17 maat.?????
-
Nick
- Donateur (2x)

dit klapperen zit in het dakmechanisme. Als je aan de bijrijderskand het binnendoek een beetje opzij trekt dan zie je diverse stangen zitten, die klapperen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Grotere en platte banden en eventueel een (verlaagd) sportchassi zullen het effect wat verder versterken, een 45 serie band heeft stuggere zijkanten en een kleinere lucht kamer. Komt wel degelijk door de torsie, bij een geopende dak nog meer dan bij een gesloten dak. Bij een modernere 9.3 Sport Cabrio is die waarde 11.500 Nm maar bij een 900NG/9.3 Cabrio slechts 1/3!!! Dus die oude beweegt aanzienlijk meer in de carrosserie. Ik had vroeger een 9.3 Cabrio en nu een 9.3 Sport Cabrio, dat is een verschil van dag en nacht wat de sterkte van het chassi betreft. Je kunt het ook zien aan de binnenspiegel, die staat bij een 900NG/9.3 Cabrio behoorlijk te trillen op slechte wegen. Overigens is die 9.3 Sport Cabrio ook aanzienlijk zwaarder, ondanks de lichtere , lichtmetalen motor en meer aluminium in de wielophanging. Dat zit hoofdzakelijk in de verstevigingen van de carrosserie rondt de dorpels en de voorruit. De Sport Cabrio heeft ook geen dakklemmen, wat dat is niet nodig om het dak strak te spannen, hij heeft ook een (dwars)balijn meer, waardoor het dak stakker blijft bij hogere snelheden.
Tja, een 900NG/0.3 Cabrio model heeft zijn eigen charme, maar technisch is er uiteraard wat vooruitgang geboekt, anders wordt het verschil met de concurrenten te groot, die zitten uiteraard niet te slapen, want met cabrio's is veel meer geld te verdienen dan met een sedan/estate.
Tja, een 900NG/0.3 Cabrio model heeft zijn eigen charme, maar technisch is er uiteraard wat vooruitgang geboekt, anders wordt het verschil met de concurrenten te groot, die zitten uiteraard niet te slapen, want met cabrio's is veel meer geld te verdienen dan met een sedan/estate.
-
kawaron
- Geregistreerd lid
Thanks,
Ik ga even kijken want ik begin mij er aardig aan te irriteren als ik gesloten rij.
Bij open rijden is er natuurlijk geen rammeltje te horen behalve de bestuurders
deur af en toe maar dan alleen als ik echt over een slecht wegdek rij verder geen probleem.
Het zal zeker met de stijfheid en het torderen van het chassis te maken hebben die van mij komt uit 1998 en heeft
136KW.
Zo het weer nodigt weer uit om te gaan toeren...tja heb hem nog maar net dus........zoveel als het kan OPEN rijden...heerlijk.
Ik ga even kijken want ik begin mij er aardig aan te irriteren als ik gesloten rij.
Bij open rijden is er natuurlijk geen rammeltje te horen behalve de bestuurders
deur af en toe maar dan alleen als ik echt over een slecht wegdek rij verder geen probleem.
Het zal zeker met de stijfheid en het torderen van het chassis te maken hebben die van mij komt uit 1998 en heeft
136KW.
Zo het weer nodigt weer uit om te gaan toeren...tja heb hem nog maar net dus........zoveel als het kan OPEN rijden...heerlijk.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Ik heb ook ooit een 9.3 Cabrio gehad, maar van klapperende balijnen, die aluminium dwarsverbindingen, daar heb ik geen last van gehad.
Daar moet toch wat aan te doen zijn lijk mij zo, misschien een kwestie van de juiste afstelling.
Daar moet toch wat aan te doen zijn lijk mij zo, misschien een kwestie van de juiste afstelling.
-
kawaron
- Geregistreerd lid
Ja denk het ook, maar het zijn niet de baleinen zoals jij aangeeft , het is echt de bevestiging van het dak aan het voorraam.
Vanmiddag mijn SID1 laten reviseren (Pixelstoring zoals bij vele 93's ) doet het weer super trouwens.
Alleen mijn voorkeuze zenders van de radio blijven na het uitzetten van het contact niet geprogrammeerd IEMAND EEN SUGGESTIE >>>>????
Natuurlijk ook even naar het dak laten kijken maar hij vond het ook niet echt lekker klinken.
Volgend week even een afspraak maken om het te laten bekijken aan iemand die bij de SAAB werkt die schijnt er meer vanaf te weten.
Dus hopen maar dat het allemaal goed gaat komen ondertussen maar even met een klapperende dak de week door.
Mochten er meer mogelijke oplossing zijn .......????
Ik hou mij aanbevolen.
Vanmiddag mijn SID1 laten reviseren (Pixelstoring zoals bij vele 93's ) doet het weer super trouwens.
Alleen mijn voorkeuze zenders van de radio blijven na het uitzetten van het contact niet geprogrammeerd IEMAND EEN SUGGESTIE >>>>????
Natuurlijk ook even naar het dak laten kijken maar hij vond het ook niet echt lekker klinken.
Volgend week even een afspraak maken om het te laten bekijken aan iemand die bij de SAAB werkt die schijnt er meer vanaf te weten.
Dus hopen maar dat het allemaal goed gaat komen ondertussen maar even met een klapperende dak de week door.
Mochten er meer mogelijke oplossing zijn .......????
Ik hou mij aanbevolen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Misschien een kwestie van de juiste afstelling van de sluitingshaken en de dakspanning.
De torsiekrachten hebben wel effect op de bovenkant van het raam, daarom moet de kap goed aansluiten met net de juiste spanning bij de 900NG/9.3
De 9.3 Sport serie heeft geen handmatige vergrendeling meer, dat duwen zwaardere motoren de boel op hun plaats, er is ook een extra balijn/dwarsverbinding.
De torsiekrachten hebben wel effect op de bovenkant van het raam, daarom moet de kap goed aansluiten met net de juiste spanning bij de 900NG/9.3
De 9.3 Sport serie heeft geen handmatige vergrendeling meer, dat duwen zwaardere motoren de boel op hun plaats, er is ook een extra balijn/dwarsverbinding.
-
kawaron
- Geregistreerd lid
Oke dat dacht ik ook al, maar hoe controleer of stel ik dat af want hij sluit wel goed ??
Ik heb geen werkplaatshandboek en weet ook niet hoe het dak in elkaar zit ??
HELP !!!!!!!!
Ik heb geen werkplaatshandboek en weet ook niet hoe het dak in elkaar zit ??
HELP !!!!!!!!
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Je kunt eens bij van Dongen in Oss (Noord-Brabant) langs gaan. Hebben veel ervaring met (cabrio) Saabs.
De dakspanning wordt uiteraard wat minder wanneer de rek uit het doek of de stiksels is
De dakspanning wordt uiteraard wat minder wanneer de rek uit het doek of de stiksels is
-
Sabriolet
- Donateur (7x)

Beste Kawaron
ik zou even een belletje plegen naar van Dongen.
Zij zitten overigens in het dorpje Zeeland(Noord-Brabant) en dus niet in Oss
succes
Sabriolet
ik zou even een belletje plegen naar van Dongen.
Zij zitten overigens in het dorpje Zeeland(Noord-Brabant) en dus niet in Oss
succes
Sabriolet
-
kawaron
- Geregistreerd lid
Allen bedankt ga ik zeker doen !!
Ik hou jullie op de hoogte.
Ron
Ik hou jullie op de hoogte.
Ron
-
9900
- Donateur

Het niet onthouden van de zenders is een storing in de radio.
Je hebt als het goed is 2 geheugens: U1 en U2.
De U2 zal hoogst waarschijnlijk nog wel goed werken.
Er is wel eens meer over geschreven en het is te laten herstellen.
Mischien dat je het nog kan vinden via de zoekfunctie.
Succes
Je hebt als het goed is 2 geheugens: U1 en U2.
De U2 zal hoogst waarschijnlijk nog wel goed werken.
Er is wel eens meer over geschreven en het is te laten herstellen.
Mischien dat je het nog kan vinden via de zoekfunctie.
Succes
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Gewoon op de U2 je geheugen gebruiken en wennen aan het klapperen als je over keien rijdt. Oude 9-3 cabrio is nu eenmaal minder stijf en het wordt ook een oudere auto natuurlijk. Ik heb ook mijn drempel wat lager gelegd sinds de tijd dat ik Saab en cabrio rijd. Ik reed voorheen altijd maximaal 4 jaar ouder auto's en nu in veel oudere Saabs. Daar moet je toch wel wat op toeleggen als het gaat om rijden als nieuw.....