kreunen en kraken dak classic open en dicht

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Jeroenwissink
Geregistreerd lid

kreunen en kraken dak classic open en dicht

Bericht door Jeroenwissink » di 25 mei, 2010 21:37

Hoi,

Ben mijn cabrio stukje bij beetje aan het verkennen, maar stuit op een irritant, maar volgens mij triviaal probleem; Het dak kraakt flink (enorm) bij openen en dichtgaan, alsof ergens een scharnier droog loopt. Het gaat echter prima open en dicht.

Opnieuw alle scharnieren die ik kan vinden/zien voorzichtig gesmeerd met kruipolie, maar het helpt helemaal niets ; zie ik iets over het hoofd? Of kraken alle classics zo?

JW

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: kreunen en kraken dak classic open en dicht

Bericht door De900C-GAS » di 25 mei, 2010 21:58

Vanwege je avatarafbeelding vermoed ik dat je een SAAB 900 NG en ik denk dat je klacht veroorzaakt wordt door de stabilsatorstangrubbers. :wink:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 26 mei, 2010 10:48

Ik ken er nog een die ontzettende herrie maakt bij het openen en sluiten van de kap (niet de mijne overigens). Ik zou het zelf ook in het smeren hebben gezocht. Heb je nog scharnieren over het hoofd gezien? Heb je ook de aangrijppunten van de cilinders meegesmeerd?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 26 mei, 2010 16:39

Dat kan natuurlijk niet aan de stabilisatorstang rubbers liggen, want een oude Saab cabrio, daarvan kun je het dak niet openen terwijl je rijdt :lol:
Dan moet je een 9.3 Sport Cabrio kopen, daar kan dat tot 30 km/u 8)
Mogelijk zit er iets niet helemaal goed in dat mechanische, dat kan ook wat ontzetten. Je moet dan alle delen inspecteren op het soepel functioneren. Gaat beter in de manuale (nood) modus, want die motortjes trekken er flink aan. Kijk eens of de balijnen/dwarsverbindingen niet ergens klemmen.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » wo 26 mei, 2010 16:44

Hmmm, is de topictitel soms aangepast?? :roll:

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » wo 26 mei, 2010 16:51

geeft niet hoor, Gasman ;-)
@ carlsson: Het dak kan je wel degelijk openen als je rijdt, dan moet je gewoon je handrem 1 tandje aantrekken zodat het lampje net brandt... En zorgen dat je niet erg hard rijdt. Maar uitrollend voor een stoplicht of langzaam rijdend in de file kan het best. Maar formeel heb je gelijk.

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » za 29 mei, 2010 9:50

carlsson schreef:Dat kan natuurlijk niet aan de stabilisatorstang rubbers liggen, want een oude Saab cabrio, daarvan kun je het dak niet openen terwijl je rijdt :lol:
Dan moet je een 9.3 Sport Cabrio kopen, daar kan dat tot 30 km/u 8)
Mogelijk zit er iets niet helemaal goed in dat mechanische, dat kan ook wat ontzetten. Je moet dan alle delen inspecteren op het soepel functioneren. Gaat beter in de manuale (nood) modus, want die motortjes trekken er flink aan.
Aha, Noodmodus :D Dat is denk ik wat ik zocht : Hoe zet ik die aan? (of moet ik gewoon de motortjes ontkoppelen?)

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » za 29 mei, 2010 15:52

[]Aha, Noodmodus :D Dat is denk ik wat ik zocht : Hoe zet ik die aan? (of moet ik gewoon de motortjes ontkoppelen?)[/quote]

Heb zelf vanmiddag het slimme klepje in de kofferbak gevonden voor manual operation; gaat met de hand ook krakend open en dicht, en schokt een beetje. Ik denk dat het gekraak uit de pistons komt, zowel links als rechts. Zou er verkeerde olie in kunnen zitten? te weinig? kan ik dat controleren?

groet,
Jeroen

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 29 mei, 2010 16:06

Jeroenwissink schreef:... of moet ik gewoon de motortjes ontkoppelen?
Dan kun je lang zoeken... de 'classic' 900 cabrio heeft geen motortjes, wel één elektrische hydrauliekpomp onder de achterbank.

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » za 29 mei, 2010 18:21

WimZ schreef:Ik ken er nog een die ontzettende herrie maakt bij het openen en sluiten van de kap (niet de mijne overigens). Ik zou het zelf ook in het smeren hebben gezocht. Heb je nog scharnieren over het hoofd gezien? Heb je ook de aangrijppunten van de cilinders meegesmeerd?
WimZ, waar zitten die aangrijppunten precies? Ik kan bij de stangen die uit de cilinder komen en daar heb ik een dikke klodder ver tegenaangezet. En het scharnier natuurlijk ook. Verder heb ik onder de achterbank gekeken en deelektrische pomp gevonden : lijkt allemaal ook OK. Manueel, met de hand de kap dichttrekken, kraakt net zo hard... :-S+

Waar zit het tankje eigenlijk met de hydr. olie? Daar wil ik wel eens even inkijken maar ik kan het niet vinden...

JW

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 29 mei, 2010 20:02

Jeroenwissink schreef:Waar zit het tankje eigenlijk met de hydr. olie?
Ook onder de achterbank, tegen de elektrische pomp aangebouwd, is één geheel.

Hier, op http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... istons.php" onclick="window.open(this.href);return false; heeft iemand een oplossing voor een pomp die storende geluiden maakt.

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » za 29 mei, 2010 22:22

[]Dat betekent dus een complete revisie ! (als toch de cilinders uit elkaar, dan ook meteen nieuwe ringen e.d. erin) Iemans nog een idee om de krakende cilinders weer kraakvrij te krijgen?

WimZ
Geregistreerd lid

Bericht door WimZ » zo 30 mei, 2010 10:54

Ik weet niet of het eenvoudig is, heb me daar op dat punt nog niet in verdiept, maar ik kan me goed voorstellen dat het wel te doen is: ik zou de cilinders eens loskoppelen van het dakframe. En dan het dak handmatig bewegen (en het losse hydraulische systeem via de schakelaar na het sluiten van de noodkraan). Dan kan je weer het een en ander uitsluiten cq pinpointen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de kraak uit de cilinders zelf komt.

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » zo 30 mei, 2010 20:07

[]ik eigenlijk ook niet. :idea: Ik zal de cilinders een loskoppelen : het goede daarvan is dat ik de cilinders dan eens goed kan bewegen als het probleem daarin zit.
keep you posted
JW

Jeroenwissink
Geregistreerd lid

Bericht door Jeroenwissink » ma 31 mei, 2010 20:46

[]Net de cilinders losgekoppeld van de kap ; dit loopt perfect zonder enige kraak. Ofwel het gekraak/lawaai komt rechtstreeks uit de cilenders. (De scharnieren heb ik blijkbaar goed gesmeerd want die lopen nu heerlijk :D )

De auto heeft een jaar stilgestaan; kan het zijn dater iets in de hydraulische olie is gelopen, zoals water? De volgende stap zou kunnen zijn het vervangen van de olie; heeft iemand daar een simpele beschrijving voor? (Ik dacht dat ie ergens stondf maar vind hem niet zo gauw :cry: )

J

Plaats reactie