En daar stond ik dan....

Voor alle Saab cabrio rijders
JohnR
Geregistreerd lid

En daar stond ik dan....

Bericht door JohnR » do 10 jun, 2010 5:25

Gisteren voor de eerste keer in 3,5 jaar liet mijn 900ng cabrio mij staan. Startmotor draaide prima rond maar starten ho maar. Uiteindelijk maar ben ik naar huis geleept waar ik weinig vrolijk van werd. Vanmiddag maar eens gaan kijken wat ermee is. Enige tips waar om te beginnen zijn welkom. Alarm heb ik er al tussen uit getrokken en de wel bekende gele stekker er tussen gedaan. Dit mocht niet baten.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Re: En daar stond ik dan....

Bericht door nelfrikandel » do 10 jun, 2010 9:41

Wilde gok: Brandstofpomp of BDP sensor. Was je door de ANWB geholpen, en zo ja was er wel iets geprobeerd voordat je afgelsppt werd om de oorzaak te vinden? Bij mijn 9000 draaide hij voor bij de motor een slangetje los om te kijken of daar brandstof uit sprietste bij het starten, en dat was niet het geval, dus diagnose brandsofpomp. Als het de BDP sensor is heb je goede kans dat hij dezemorgen afgekoeld ineens wel start, maar later als hij war m is weer niet.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » do 10 jun, 2010 9:47

Brandstofpomp en B.D.P.-sensor zouden ook mijn eerstegedacht zijn en omdat deB.D.P.-sensoren bij dit type SAAB vaker defect raken als bij andere typen SAAB zou bij mij dat verdachte nummer 1 zijn geweest. :idea:

JohnR
Geregistreerd lid

Bericht door JohnR » do 10 jun, 2010 15:01

Bedankt voor het meedenken. Ik ga het vanmiddag even uitproberen.

@Nelfrikandel. Nee geen WW lid voor binnenland in 32 jaar nog niet nodig gehad.

JohnR
Geregistreerd lid

Bericht door JohnR » do 10 jun, 2010 20:00

Ik heb vonk op de bougies dus ga er van uit dat de BDP gever wel werkt.

Benzinepomp zal dan wel de oorzaak zijn. Zie niet zo snel waar ik een leiding moet loshalen iemand een idee. Het is dus een 2300 zonder turbo. Gaat de relais wel een stuk?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 10 jun, 2010 20:04

Kan ook. Bij een 9000 zit de pomp op een relatief makkelijk toegankelijke plek, namelijk onder de vloer in de bagageruimte, en kun je er je oor op genoemde vloer leggen en hem horen draaien, of niet dus, als hij k-duuk is.

De door mij beschreven monteur draaid ergens bovenop bij de kleppendekstel een leiding los, maar ik zou niet meer durven zeggen waar die precies zat

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » do 10 jun, 2010 22:00

Gaat de relais wel een stuk?

Neen, nog niet eerder gezien, maar de zekering van de pomp zit in de zijkant van je dashboard ,tijdens het kontakt aanzetten moet je daar stroom op krijgen, gedurende een 5sec. deze zekering loopt rechtstreeks naar je benzinepomp toe, daar zit dan nog wel een stekker op net voor de pomp, deze stekker verbinding is toegangkelijk vanaf onder je achterbank, maar om je pomp te vervangen moet je tank er onder uit.

JohnR
Geregistreerd lid

Bericht door JohnR » do 10 jun, 2010 22:31

We hebben stroom tot aan de benzinepomp. Deze doet dus niets, ook niet met rechtstreeks 12 volt erop. Conclusie de benzinepomp is overleden.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » do 10 jun, 2010 22:35

Juist! En ik wed dat die benzinepompen allemaal hetzelfde zijn en geen drol kosten op de sloop...

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » vr 11 jun, 2010 7:09

Juist! En ik wed dat die benzinepompen allemaal hetzelfde zijn en geen drol kosten op de sloop...

Klopt ook Nel, latere modellen 9000,900ng,9-3 -2003 en 9-5, het enigste wat anders is, is het branstofmeter aanwijzingsplaatje, maar als je dat overzet uit je eigen oude pomp. :O:

JohnR
Geregistreerd lid

Bericht door JohnR » ma 14 jun, 2010 16:35

Tweedehands pomp valt tegen, €65,- en €100,- voor een reparatie setje. Heb maar voor de reparatie set gekozen.

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » wo 16 jun, 2010 11:00

Heeft iemand een SAAB onderdeelnummer voor deze BDP Sensor (voor een 2.3i ), geen idee namelijk hoe dit ding in het Duits heet :oops:

Wil deze puur voor de zekerheid vervangen bij mijn 900NG 2.3i, gaan blijkbaar vaak kapot en in Kroatie ( vakantie ) is dit zeer moeilijk te krijgen denk ik !

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » do 17 jun, 2010 11:27

Niemand :?:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 17 jun, 2010 11:37

Als je geen klachten hebt, niets vervangen. Anders kan je alle onderdelen wel preventief gaan vervangen...

steirerman77
Donateur
Donateur

Bericht door steirerman77 » do 17 jun, 2010 12:02

Opzich heb je wel gelijk, maaaaaar ik heb zo mijn ervaringen met SAAB en buitenland reizen. En vooral ook met SAAB´s en zeer warme buitenlucht temperaturen...We hadden de afgelopen dagen 35+ graden hier, de werkplaats stond vanaf maandag gelijk vol met SAAB´s die hiermee niet konden omgaan... :lol: En omdat het in Kroatie snel ook 35 - 40 graden kan zijn, wil ik dus enkele situaties preventief vermijden....de BDP sensor in mijn auto is waarschijnlijk nog de originele....en dat bij 182000KM....

Dus, wie heeft dit nummer voor me ?

Raymond

Plaats reactie