soft top failure
-
Paul Banus
- Geregistreerd lid
soft top failure
sinds een jaar troste eigenaar van een 93 cabrio '99
tijdens afgelopen vakantie problemen met de open en sluiten van het dak.
zowel bij het open als het sluiten van het dak gaat de beschermkap van het dak niet automatisch open.
aangezien ik een totale leek op dit gebied ben vraag ik hier om hulp
wie kan mij op het goede pad v.w.b. de oorzaak brengen ?
tijdens afgelopen vakantie problemen met de open en sluiten van het dak.
zowel bij het open als het sluiten van het dak gaat de beschermkap van het dak niet automatisch open.
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Re: soft top failure
Kijk anders eens via: 'uw grootste vriend op dit forum', genaamd: De zoekfunctie. 
En ik zie dat dit je eerste bericht is op 'het forum der forums', dus: Welkom en vele fijne en veilige
toegewenst met de SAAB Cabrio. 
En ik zie dat dit je eerste bericht is op 'het forum der forums', dus: Welkom en vele fijne en veilige
-
Paul Banus
- Geregistreerd lid
ja ik zag ook na het plaaatsen van mijn hulpvraag dat er al iets over was gevraagd.De900C-GAS schreef:Kijk anders eens via: 'uw grootste vriend op dit forum', genaamd: De zoekfunctie.
wil natuurlijk niet aan bladvulling doen.
-
Anders D
- Geregistreerd lid
Welkom op het forum! Volgens mij kom je met de zoekresultaten hierboven een heel eind 
-
jansen
- Donateur (7x)

Rechtsboven gezien vanuit je kofferruimte zit een kruiskoppeling, deze zit vast aan je afdekkapbediening met behulp van een breekspie = een beveilleging ter bescherming van je mechaniek, deze zal wel gebroken zijn en neemt ie hem niet meer mee.zowel bij het open als het sluiten van het dak gaat de beschermkap van het dak niet automatisch open.
-
Herbie
- Geregistreerd lid
Indien hij helemaal niets doet zal het inderdaad de overbrenging zijn, maar dit lijkt me sterk, bij mijn weten zit deze bij een 99-er niet meer met een kruiskoppeling en een breekpen. Er zit een constructie die vast zit met 4 torcs voor zover ik me kan herinneren. Misschien is de motor die de klep aandrijft uit de overbrenging geschoten. De klep wordt middels een motor aangedreven die aan de rechterkant van de koffer zit. Je kunt de bekleding weghalen rechts, haal dan gelijk ook de bekleding boven weg zodat je de overbrenging van de klep kunt controleren. Indien de motor is losgeschoten, dit kan door trillingen zijn gebeurd ( slecht wegdek ). Dan kun je deze er terug induwen en controleren. Er is een modificatie in de handel hierdoor wordt de motor geborgd, een kwestie van 2 kleine hoekplaatjes monteren en een nieuwe as in het scharnier van de motor. Modificatie set kost 9 euro. Indien je dit bij de dealer laat doen ben je al snel 200 euro kwijt. Het is namelijk een redelijke klus. je kunt bij de motor komen in de koffer door de bekleding weg te halen, je kunt er aan sleutelen door je achterlicht te verwijderen. Indien de modificatie is uitgevoerd of er al standaard op zit is dit verhaal natuurlijk overbodig. Bij mij is de modificatie achteraf gedaan ( vorig jaar ) mijn caab is van febr 1998, dus ik heb er 11 jaar geen last van gehad.
Groeten en succes,
Groeten en succes,
-
inactief
- Geregistreerd lid
Correct, alle 9-3's hebben deze zelfde constructie, ik heb laatst ook een cabrio gezien waar deze breekpen het loodje had gelegd.jansen schreef: Rechtsboven gezien vanuit je kofferruimte zit een kruiskoppeling, deze zit vast aan je afdekkapbediening met behulp van een breekspie = een beveilleging ter bescherming van je mechaniek, deze zal wel gebroken zijn en neemt ie hem niet meer mee.
Wanneer je boven de "zak" de clips lostrekt zie je de constructie, de koppeling met breekpen zit aan de rechter (bijrijders) kant.
Gr Gijs
-
hkos
- Geregistreerd lid
Ik vermoed dat ook bij mij de breekpen (weer) is gebroken. Kan ik zelf zien of dat zo is? waar zit de precies, in de kruiskoppeling?
Gr. Hans
Gr. Hans
-
inactief
- Geregistreerd lid
Even de bekleding lostrekken aan de achterruit zijde van de kofferbak (binnen in de kofferbak tussen de scharnieren).
Dan zie je 'm aan de rechterkant zitten.
Gr Gijs
Dan zie je 'm aan de rechterkant zitten.
Gr Gijs