Het begin:
Pling: Soft top failure in mijn SAABRIO 9-3 uit 2002 op het moment dat de 5e boog gaat zakken en het dak bovenin moet gaan knikken.
Uiteraard de zoekfunctie op het SAABforum geraadpleegd op zoek naar een oplossing:
scharnierpunten smeren: check
kraan voor handbediening dicht: check
microswitches gecontroleerd:
passagierszijde:
bestuurderszijde:
en de verborgen switch aan de bestuurderszijde:
ze zeggen braaf "klik" als je er op drukt en zijn niet verbogen/vies. Lijkt niets mis mee..
Dan de hydraulische olie controleren:
Da's een fijn klusje ondersteboven in de kofferbak door een klein gaatje turen. Het is me toch gelukt een foto te maken van wat zich verbergt.
De gaatjes, een om te kijken, de ander om bij te schijnen met een zaklamp oid. Als je de voorrand van de bekleding van de kofferbak terugslaat, kom je dit tegen:
Hierachter zie je het volgende:
Je moet echt goed kijken om het vloeistofniveau te zien. Ik vind het op de foto beter dan wanneer ik zelf keek met het blote oog. Tijd voor een
De vloeistof is, bij mijn auto, erg helder en het blijft door die kleine gaatjes moeilijk zichtbaar. Zo moeilijk dat ik niet zeker was (ik heb de foto's later voor dit topic gemaakt...) en de pomp wilde uitbouwen.
Ook hier de foto's. Leg de bankleuning plat en schoef de zwarte afwerking uit de ski-doorvoer
Hieronder vind je de pomp en het ventiel voor handbediening van de kap.Schroef de 8 bouten los, sleutel 13mm
Je kunt nu de pomp etc naar achter omhoogdraaien. Dit geeft je vrij zicht op de hydrauliekolie en de leidingen. Nu is veel beter zichtbaar wat het vloeistof niveau is. Op het reservoir staan aan de voor- en zijkant strepen voor min en max niveau.
Het vloeistofniveau was goed. Er was ook nergens lekkage te zien dus het verbaasde me niet eigenlijk..
Wie heeft er nog suggesties? Dit topic kan toch niet zonder alle oplossingen blijven
EDIT: De oplossing!
Dus toch duidelijk de switch van de 5e boog. Was geconverteerd naar een wokkel ipv switch. Op de foto van Jeroen werd het me nog niet helemaal duidelijk maar ik ben eens aan het buigen geslagen. De kromming is er uit waardoor de "hobbel" loopt over het kapmechanisme. Net daarachter maakt het rechte deel contact met de switch. Dit is inderdaad een pinnetje in een stofhoesje. Bij mij zat het nog goed maar ik kan me voorstellen dat dit ook eenvoudig kapot gaat.
Het geluid van de staalkabel oid was het springen van de switch over het mechanisme van de kap, dat is dus ook direct weg.
Gelukkig hebben we de foto's nog:
Misschien zo geen blijvende oplossing, daarom over een tijdje de switch maar preventief vervangen.
Iedereen bedankt voor de suggesties etc!
Martin