kap opent niet
-
edith
- Geregistreerd lid
kap opent niet
Mijn 900 ng se uit 1995 opent de kap niet meer. Gisteren in Stresa nog gesloten en toen was de kofferbak open, wat hij niet aangaf en hoorde toen al een ander geluid.....
Bij openen om terug te rijden wilde de afdekklep niet openen en maakt een bonkend/ratelend geluid, meteen weer gesloten en 2x geprobeerd.....
iemand een idee of tip??? ben in Zwitserland nog 1 week en wil graag open rijden. Kan dit ook handmatig??
Vraag 2, mijn dasboard verlichting gaat aan en uit (meestal uit...soms disco) Ook mijn radio lijd en eigen leven, gaat soms uit zichzelf aan, hoor ik ineens een radio op het erf enz...
Vraag 3, helpt het ene nieuwere te kopen? Hij rijd heerlijk en zuinig maar kan het nog mee met 15 jaar en 256.000 km?
Vraag 4, heeft iemand een windscherm voor 900 se?
Bij openen om terug te rijden wilde de afdekklep niet openen en maakt een bonkend/ratelend geluid, meteen weer gesloten en 2x geprobeerd.....
iemand een idee of tip??? ben in Zwitserland nog 1 week en wil graag open rijden. Kan dit ook handmatig??
Vraag 2, mijn dasboard verlichting gaat aan en uit (meestal uit...soms disco) Ook mijn radio lijd en eigen leven, gaat soms uit zichzelf aan, hoor ik ineens een radio op het erf enz...
Vraag 3, helpt het ene nieuwere te kopen? Hij rijd heerlijk en zuinig maar kan het nog mee met 15 jaar en 256.000 km?
Vraag 4, heeft iemand een windscherm voor 900 se?
-
eddracket
- Geregistreerd lid
Re: kap opent niet
1) Je kan de kap handmatig openen of sluiten door aan de vergrendelingshendel achter de achterbankt te trekken,
MAAR ze vertellen er niet bij dat het dak daar niet meer vergrendeld op de afdekplaat, dus je dak staat dan vanachter
een klein stukje open => dus dealer nodig om hem terug te laten sluiten met de Tech
2) Dimknop van de verlichting die nie goed meer werkt?
3) Tja dat moet je voor jezelf afwegen, zijn er veel kosten aan deze, maar aan een andere tweedehandse komen ook kosten!
MAAR ze vertellen er niet bij dat het dak daar niet meer vergrendeld op de afdekplaat, dus je dak staat dan vanachter
een klein stukje open => dus dealer nodig om hem terug te laten sluiten met de Tech
2) Dimknop van de verlichting die nie goed meer werkt?
3) Tja dat moet je voor jezelf afwegen, zijn er veel kosten aan deze, maar aan een andere tweedehandse komen ook kosten!
-
pbrink
- Geregistreerd lid
Hoi,
Het ratelend geluid heb ik ook als de afdekplaat moet gaan openen. Ik ben er nog niet achter wat precies het probleem is. Je kan echter wel je dak openen en sluiten elektrisch. Het lijkt alsof het openen van de afdekplaat teveel kracht kost. Bedien de roof knop totdat de afdekplaat gaat ratelen, stop dan direct. Op dit moment kan je de afdekplaat handmatig omhoog zetten. Druk nu weer de roof knop en de rest gaat vanzelf. Het sluiten kan ook op deze manier hoewel het ratelen niet echt gezond klinkt. Sluiten gaat bij mij soms wel goed.
Het gebruik van de hendel achter de bank is een beetje een laatste redmiddel, want als je deze gebruik ontkoppel je de motor(mechanisch) die de afdekplaat bediend. Deze komt ook niet meer terug in de oorspronkelijke stand, daarvoor dien je de bekleding weg te halen en de motor kan je dan met de hand terug klikken. Wel eerst die noodhendel in de oorspronkelijke stand zetten.
Daarna "weet" de kap zijn stand en vergrendeld deze weer. Heb je de noodhendel gebruikt dan werkt inderdaad de vergrendeling niet en staat de kap z'n 2 cm open maar ondanks het heftige regenweer vorige week kwam er toch geen water binnen tijden het rijden en ook niet bij stilstand.
Ik ga dit oplossen, kwestie van tijd en geduld
Het ratelend geluid heb ik ook als de afdekplaat moet gaan openen. Ik ben er nog niet achter wat precies het probleem is. Je kan echter wel je dak openen en sluiten elektrisch. Het lijkt alsof het openen van de afdekplaat teveel kracht kost. Bedien de roof knop totdat de afdekplaat gaat ratelen, stop dan direct. Op dit moment kan je de afdekplaat handmatig omhoog zetten. Druk nu weer de roof knop en de rest gaat vanzelf. Het sluiten kan ook op deze manier hoewel het ratelen niet echt gezond klinkt. Sluiten gaat bij mij soms wel goed.
Het gebruik van de hendel achter de bank is een beetje een laatste redmiddel, want als je deze gebruik ontkoppel je de motor(mechanisch) die de afdekplaat bediend. Deze komt ook niet meer terug in de oorspronkelijke stand, daarvoor dien je de bekleding weg te halen en de motor kan je dan met de hand terug klikken. Wel eerst die noodhendel in de oorspronkelijke stand zetten.
Daarna "weet" de kap zijn stand en vergrendeld deze weer. Heb je de noodhendel gebruikt dan werkt inderdaad de vergrendeling niet en staat de kap z'n 2 cm open maar ondanks het heftige regenweer vorige week kwam er toch geen water binnen tijden het rijden en ook niet bij stilstand.
Ik ga dit oplossen, kwestie van tijd en geduld
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Het probleem is een versleten tandwieltje (van US$160...)
http://www.thesaabsite.com/900new/NG900 ... Chattering

http://www.thesaabsite.com/900new/NG900 ... Chattering

-
pbrink
- Geregistreerd lid
Zo klinkt het inderdaad, het is alleen nog wat moeilijk te zien natuurlijk omdat het kofferdeksel dicht moet zijn, maar ik ga zaterdag as. dat eens testen.
Bedankt vast voor de tip.
Wordt vervolgd.
Bedankt vast voor de tip.
Wordt vervolgd.
-
werli
- Donateur (2x)

heey72sonett3 schreef:Het probleem is een versleten tandwieltje (van US$160...)
dit spreek ik tegen
vaak is het de verbinding van de motor die getordeerd is
laat je dat ding ratelen dan frees je de tanden er natuurlijk vanaf (maar dan ben je zelf de oorzaak )
eerst de oorzaak aanpakken anders hebben nieuwe tandwielen geen zin (heb er zo al een paar gerepareerd )
als je die nood hendel gebruikt hebt ontkoppel je de motor van de afdekklep
die klik je een èèn hand beweging er terug in zodat die klep wel terug kan sluiten maar daarvoor dien je de rechter bekleding van je kofferbak los te doen
dan pas kan je eraan
mvg werner
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Tja, het is maar hoe je het bekijkt, het ene is een gevolg van het andere... het begin van de ellende is een te slappe bevestiging van de motor. Het is gewoon een ontwerpfout van Saab/GM.
Ze zijn bij de latere 9-3 dan ook niet voor niets teruggegaan naar een elektro-hydraulisch systeem.The problem with the original motors was that there was not enough strength in the housing that held the motor to support the top movement because the teeth on the gear drive would get chewed up when the motor moved out of position.
-
jansen
- Donateur (7x)

Hebben ze niet voor niets een verstevegingssetje uitgebracht hier voor.Het is gewoon een ontwerpfout van Saab/GM.
-
pbrink
- Geregistreerd lid
Zaterdag was te ver weg, ik vanavond de motor gedemonteerd en ook alles open geschroefd. Het opvallende is dat er aan niet 1 tandwiel slijtage is te zien, dat doet mij natuurlijk wel goed!! Verder vond ik het meest opvallend het kunststof tandwiel dat in de motor zelf zit. Dit zal mi. altijd het eerst kapot gaan. Goed ik heb de boel weer in elkaar gezet en vond eigenlijk dat als je de motor terug klikt in de vergrendeling dat dat niet ver genoeg ging. Na de klik kon je hem nog iets verder duwen. Ik heb daarom de metalen plaat waar de vergrendeling op vast haakt nog ietsje bij gebogen. Nu moet je de motor goed aandrukken wil hij vastklikken.
De eenheid weer in de Caab geschroefd en zowaar het werkt nu weer zoals het hoort, althans een paar keer met de roof knop gespeeld en de afdekplaat gaat steeds open zonder problemen en bij geluiden. Of het ook zo goed blijft? tja dat is afwachten......
De eenheid weer in de Caab geschroefd en zowaar het werkt nu weer zoals het hoort, althans een paar keer met de roof knop gespeeld en de afdekplaat gaat steeds open zonder problemen en bij geluiden. Of het ook zo goed blijft? tja dat is afwachten......