Koelvloeistof

Voor alle Saab cabrio rijders
Pimmie
Geregistreerd lid

Koelvloeistof

Bericht door Pimmie » di 24 aug, 2010 9:58

Hallo,

Mijn 93 2002 2.0 LPT SE (voor de zekerheid ander word ik weer uitgehoord over het type :lol: ) lijkt wat koelvloeistof te verbruiken.
Heb nu 2 maal de melding gehad dat ik het moest controleren en beide keren bijgevuld.
Blok is droog aan de buitenkant en in de olie vind ik ook niets van koelvloeistof terug, geen witte drab en het ruikt ook niet naar met koelvloeistof vervuilde olie.

Iemand een idee?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Koelvloeistof

Bericht door werli » di 24 aug, 2010 10:13

heey
waterpomp
kan je zien boven op de airco pomp dan staat daar wat koelvloeistof en kleurt indien het opgedroogd is

iets anders kan natuurlijk ook de reden zijn
radiateur kapot (steentje )
mvg werner

Pimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Pimmie » di 24 aug, 2010 10:27

Dank voor je reactie!

Maar zou ik dan geen druppels onder de auto moeten vinden op de grond?

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 24 aug, 2010 10:37

Om de hoeveel kilometer krijg je de melding?
Ik zelf moet om de +/- 1000km een halve liter bijvullen, soms wat eerder, soms ook later.
Ook ruikt het bij warme motor een beetje zoetig om mijn auto heen, ik vermoed toch dat het onder de kap vandaan komt.
Ik heb al gekeken en gekeken, en nog een keer gekeken, maar kan niets van witte sporen zien.
Ik zou er eigenlijk eens onder moeten gaan liggen of ik daar leksporen zie, maar heb hier zelf niet de mogelijkheid voor (geen goede krik), en helaas geen tijd om er achteraan te gaan.
Als ik niks kan vinden wil ik hem wegbrengen om het systeem onder druk te laten zetten, kijken of ze een lek vinden.
Zoniet, dan is er ook nog de optie om een spulletje in je koelvloeistof te laten gooien, dan kunnen ze zien of er uitlaatgassen in zitten, wat kan duiden op een lekke koppakking (of erger).
Niet meteen doemdenken, vaak is het 'gewoon' een lekje in een slang o.i.d. ;)

Pimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Pimmie » di 24 aug, 2010 10:57

Ik heb nog niet zozeer naar het aantal kilometers gekeken maar ik denk dat het ongeveer hetzelfde is, ongeveer een halve liter in 1000km.
En ook inderdaad die zoete geur af en toe...

Doemdenken doe ik zeker (nog) niet. Zolang ik geen drab in de olie vind ga ik nog niet zweten... :wink:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 24 aug, 2010 11:02

Ik heb +/- 3 maanden geleden (onder andere) mijn koppakking vervangen. Daarvoor had ik 2x zoveel verlies.
Ook had ik toen witte rook uit mijn uitlaat, ook bij volledig warme motor.
Het rare was, ik had het niet altijd, maar soms!
Dit is verdwenen na het vervangen van de pakking, en ik had gehoopt dat daarmee het koelvloeistof verbruik/verlies ook weg zou zijn.
Heb o.a. ook nieuwe waterpomp geplaatst, maar euvel blijft.

Probeer voor jezelf te localiseren waar de geur het sterkst is, voor of achter de auto. (En als het voor is, waar... maar dit laatst is erg lastig)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 24 aug, 2010 11:20

Kan ook op de waterkoeling van de turbo lekken, die is meestal zo heet dat het gelijk in- of extern verdampt. De waterkoeling zit op het gedeelte met het schoepenwiel dat de luchtcompressie regelt.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 24 aug, 2010 11:27

Maar dat zou dan wit moeten uitslaan daar. En waar lekt het dan? De turbo zelf?

Pimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Pimmie » di 24 aug, 2010 11:54

Één keer gaf een kennis inderdaad aan dat er witte rook uit de uitlaat kwam, daarna heb ik er op gelet en zelf niet meer geconstateerd.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 24 aug, 2010 12:30

gewoon goed in de gaten houden en af en toe even ruiken. Met name bij koude start kun je het na een kort ritje goed ruiken, soms zelfs koelvloeistof in de uitlaat.

Pimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Pimmie » di 24 aug, 2010 13:20

Duik er vanavond maar eens onder, kan ik meteen die lekkende uitlaat controleren... :?

Bedankt voor alle suggesties :D

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 24 aug, 2010 18:58

Als het ergens op de koppakking intern lekt zou je toch want te veel druk in het tankje kunnen krijgen of daar bubbels moeten kunnen zien.
Een halve liter koelvloeistof per 1000 km dat is toch wat te veel lijkt mij zo.
Kijk nog eens bij het thermostaathuis en op alle aansluitingen van de slangen en de radiator.
Dat er geen koelvloeistof onder de auto ligt zegt nog niet veel als het alleen lekt tijdens het rijden waait het vaak alle kanten op en is niet echt goed te zien.
Er zijn wel speciale toevoegingen die je in bij je koelvloeistof kunt mengen, die maken het iets gemakkelijker om externe lekkages op te sporen, eigenlijk moet je de motor vooraf laten schoonspuiten om het beter te kunnen zien.
Daarnaast kun je ook een compressietest laten uitvoeren, heeft een cylinder wat minder compressie dan kan dat ook een kleine lekkage in de koppakking zijn. Daarna kun je eens een kijkje laten nemen in de betreffende cylinder via het bougiegat. Aan de cylinderwand en de zuigerkop kun je meestal zien waar het mogelijk mis is.
Overigens kan het ook aan je verwarmingsinstallatie liggen, die is ook op het koelwatersysteem aangesloten :wink:

Pimmie
Geregistreerd lid

Bericht door Pimmie » di 24 aug, 2010 22:10

Ben blij dat je alles even vereenvoudigt... :roll: :lol:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 24 aug, 2010 22:49

Valt wel mee altijd eerst bij de meest eenvoudige oorzaken kijken :wink:
Continu koelwaterverlies daar moet je gewoon niet te lang mee doorrijden zonder dat je weet hoe het komt, als je de zaak wilt heel houden.
Je zou trouwens eens de verwarming helemaal moeten opdraaien om eens te kijken of het dan erger wordt, mogelijke vochtoverlast zou dan ergens achter het handschoenen kastje te vinden moeten zijn.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 25 aug, 2010 8:49

En dat betekent dus dat je eerst moet gaan rondrijden met de verwarming vol open, en daarna even het handschoenenkastje moet demonteren?

Plaats reactie