hemeltje is los
-
luc26
- Geregistreerd lid
hemeltje is los
geachte saabforum leden,
ik heb een saab 93 cabrio uit 1999
vandaag kwam ik tot de ontdekking dat mijn hemeltje aan de achterkant los is geraakt in het midden zit hij nog vast alleen aan de rechter en linkerkant is hij losgeraakt ik heb eens gekeken en dit blijkt een plastic pvc buis (is dit ook een plaste pvc buis of lijkt dat maar zo?) te zijn die om een stalen buis zit geklemd deze stalen buis zit vast aan het dak
ik heb het gevoel dat de pvcbuis krom is getrokken (zou dit door de kou komen of iets dergelijks) aan de rechterkant klikt hij er wel in maar komt na een seconde weer los en de linkerkant klikt helemaal niet meer vast, ik vind het geen gezicht wat logisch is en vraag daarom ook aan jullie hulp wat ik hier het beste aan kan doen ?
alvast bedankt voor jullie hulp
gr luc
ik heb een saab 93 cabrio uit 1999
vandaag kwam ik tot de ontdekking dat mijn hemeltje aan de achterkant los is geraakt in het midden zit hij nog vast alleen aan de rechter en linkerkant is hij losgeraakt ik heb eens gekeken en dit blijkt een plastic pvc buis (is dit ook een plaste pvc buis of lijkt dat maar zo?) te zijn die om een stalen buis zit geklemd deze stalen buis zit vast aan het dak
ik heb het gevoel dat de pvcbuis krom is getrokken (zou dit door de kou komen of iets dergelijks) aan de rechterkant klikt hij er wel in maar komt na een seconde weer los en de linkerkant klikt helemaal niet meer vast, ik vind het geen gezicht wat logisch is en vraag daarom ook aan jullie hulp wat ik hier het beste aan kan doen ?
alvast bedankt voor jullie hulp
gr luc
-
luc26
- Geregistreerd lid
Re: hemeltje is los
kan iemand mij helpen met dit probleem of zijn er niet veel gevallen van dit bekent ?
alvast bedankt
alvast bedankt
-
werli
- Donateur (2x)

heey
trekbandje of dubbelzijdige plakband kan een oplossing zijn
mvg werner
trekbandje of dubbelzijdige plakband kan een oplossing zijn
mvg werner
-
luc26
- Geregistreerd lid
ik denk dat het gebroken is kan ik dit dan het beste vervangen?
en is dit niet schadelijk voor mijn dak als ik hem wil openen ?
gr luc
en is dit niet schadelijk voor mijn dak als ik hem wil openen ?
gr luc
-
Skalare
- Geregistreerd lid
Hoi Luc,
Ik heb een 2002 cabrio en heb hetzelfde euvel.
Dit aan de rechterkant vanaf het midden.
Druk ik de buis terug in de stang komt ie vanzelf weer los of nadat de kap open en weer dicht is geweest.
Ben benieuwd hoe jij het hebt opgelost.
Ik heb in de buis op 2 plaatsen een stuk binnenband van een fiets gelegd maar echt okee is het nog niet volgens mij.
Groeten van Henk.
Ik heb een 2002 cabrio en heb hetzelfde euvel.
Dit aan de rechterkant vanaf het midden.
Druk ik de buis terug in de stang komt ie vanzelf weer los of nadat de kap open en weer dicht is geweest.
Ben benieuwd hoe jij het hebt opgelost.
Ik heb in de buis op 2 plaatsen een stuk binnenband van een fiets gelegd maar echt okee is het nog niet volgens mij.
Groeten van Henk.
-
Skalare
- Geregistreerd lid
OPGELOST
Ik heb het zelfstandig op kunnen lossen, zonder veel werk.
Gewoon nylondraad met een kromme grote naald.
Hiermee vanonder de stof van het hemeltje, over de kunstof boog en weer terug door het hemeltje.
Dit 2 of 3 keer en vervolgens van onderaf bij het hemeltje enkele sterke knoopjes maken die niet los gaan.
Het euvel is bij mij permanent opgelost.
Wel deze tips volgen.
- Pas op dat je niet met de naald door je vinyl dak prikt, want dan is ie mogelijk niet meer waterdicht. (vandaar de kromme naald)
- Bij de eerste knoop, het geheel eerst goed aantrekken zodat de stof stevig tegen de kunstof boog wordt aangetrokken.
- Daarna snel enkele knopen er bovenop.
Succes er mee.
Gr. Henk.
Ik heb het zelfstandig op kunnen lossen, zonder veel werk.
Gewoon nylondraad met een kromme grote naald.
Hiermee vanonder de stof van het hemeltje, over de kunstof boog en weer terug door het hemeltje.
Dit 2 of 3 keer en vervolgens van onderaf bij het hemeltje enkele sterke knoopjes maken die niet los gaan.
Het euvel is bij mij permanent opgelost.
Wel deze tips volgen.
- Pas op dat je niet met de naald door je vinyl dak prikt, want dan is ie mogelijk niet meer waterdicht. (vandaar de kromme naald)
- Bij de eerste knoop, het geheel eerst goed aantrekken zodat de stof stevig tegen de kunstof boog wordt aangetrokken.
- Daarna snel enkele knopen er bovenop.
Succes er mee.
Gr. Henk.
-
Ruud 9.3
- Donateur

Ik ga dat ook eens proberen.
Het is denk ik wel een klusje voor 2 personen, want ik zou niet weten hoe het dak anders half open blijft staan om er bij te kunnen.
Het is denk ik wel een klusje voor 2 personen, want ik zou niet weten hoe het dak anders half open blijft staan om er bij te kunnen.
-
Skalare
- Geregistreerd lid
Ruud,
Ik heb het gewoon met het dak gesloten gefixt.
Je kunt dan opzij met je hand voorzichtig bij het hemeltje naar binnen (is open), bijgelicht door het licht van een zaklamp.
Op die wijze kun je de naald begeleiden om net boven de boog weer terug naar beneden te gaan.
Het dak zit niet overal vast aan de boog. (tenminste bij mij)
Wel een wat grotere kromme naald gebruiken.
Succes.
Ik heb het gewoon met het dak gesloten gefixt.
Je kunt dan opzij met je hand voorzichtig bij het hemeltje naar binnen (is open), bijgelicht door het licht van een zaklamp.
Op die wijze kun je de naald begeleiden om net boven de boog weer terug naar beneden te gaan.
Het dak zit niet overal vast aan de boog. (tenminste bij mij)
Wel een wat grotere kromme naald gebruiken.
Succes.
-
Skalare
- Geregistreerd lid
Succes.
Is goed te doen en bij mij werkt het tot op heden perfect.
Gr. Henk.
Is goed te doen en bij mij werkt het tot op heden perfect.
Gr. Henk.
-
Skalare
- Geregistreerd lid
Wauw, te gek.
Veel plezier er van.
Groeten Henk.
Veel plezier er van.
Groeten Henk.