En wordt dit mijn eerste Saab? cabrio 93 Turbo 2.0 S

Voor alle Saab cabrio rijders
mpvader
Geregistreerd lid

En wordt dit mijn eerste Saab? cabrio 93 Turbo 2.0 S

Bericht door mpvader » ma 31 jan, 2011 20:52

Goeieavond allemaal,

Allereerst, voor de volgende die opzoek is naar aankoop tips: twee super handige threads van dit Saabforum, veel dank aan onder andere Werli en Arbilen hiervoor!
viewtopic.php?f=47&t=73846
viewtopic.php?f=7&t=78869&start=0

Ik ben vanmiddag wezen kijken in Leek bij een 9-3 cabriolet 2.0 turbo S uit 2000.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vis1yqxvvxnt

Maar nu vraag ik vraag me af of het een echte Aero is. Bij http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false; in de handelsbenaming staat in elk geval geen Aero. Er staat SAAB 9-3; 2.0 TURBO S CABRIOLET. En bij een Aero ziet het dashboard er toch ook anders uit? Ik ben zelf niet bekend met Saab, en al helemaal niet met de verschillen tussen wel en geen Aero. Het maakt mij ook niet uit of het wel of geen echte aero is, maar voor de prijs maakt dat natuurlijk wel uit :wink:.

Verder prima auto, geen roest te vinden, loopt mooi, zuigers kapje prima, etc. etc.

Dank alvast,

Matthijs

PS. mocht iemand bij de 9-3 cabrio in Beuningen gaan kijken, let even op toen ik keek miste er in elk geval 1 bout in het uitlaatspruitstuk, en liep hij niet goed stationair. Verder zag hij er goed uit voor zover ik kon beoordelen.
http://auto.marktplaats.nl/saab/3910436 ... 00-km.html

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: En wordt dit mijn eerste Saab? cabrio 93 Turbo 2.0 S

Bericht door werli » ma 31 jan, 2011 23:04

geen aero stuur
geen aero zetels
geen turbo druk meter op het dasch
geen aero pks >205

conclusie ; geen aero

mvg werner

mpvader
Geregistreerd lid

Bericht door mpvader » ma 31 jan, 2011 23:39

Helaas, zo simpel is het niet. Letwel, het gaat om die uit leek, niet Beuningen.

Hij heeft wel een turbodrukmeter op het dashboard, en heeft ook 205PK. (en trekt ook als een idioot op ;) )

Maar daar is het nog geen Aero mee. Ik heb nog wat door gezocht, en het lijkt er nu op dat Aero toen een optie was, en geen apart model, met bijbehorend opgevoerd bodywerk.

Geen extra lage sideskirts dus, maar wel elektrisch instelbare stoelen bijvoorbeeld.

Vriendelijke groet, Matthijs

mpvader
Geregistreerd lid

Bericht door mpvader » ma 31 jan, 2011 23:41

Ps. hoe ziet een Aero stuur er uit, en stoelen?

Zat dat überhaupt in de jaar-2000 modellen?

Groet

Mikey
Lid van verdienste

Bericht door Mikey » di 01 feb, 2011 13:06

Is in ieder geval uitgevoerd met Aero opties..
stuur en stoelen, en skirts..
voor zover verkrijgbaar rond dat jaartal..

Alleen aantal pk's blijft me onduidelijk

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » di 01 feb, 2011 15:32

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=vis1yqxvvxnt" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is absoluut een vroege Aero, maar 1 jaar en een beetje geleverd.
te zien aan skirts, t7 motor, aero stoelen, lederen deurpanelen, kofferbakspoiler en stuur.

Ik vind m mooi!

Ps toen ik op zoek was naar mijn Saab heb ik in duitsland ook naar dit type gekeken.
Zie foto's hieronder;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mpvader
Geregistreerd lid

Bericht door mpvader » di 01 feb, 2011 19:03

Dank voor alle reacties! Wel een beetje Aero dus. :).

Maar helaas, we zijn het niet over de prijs eens geworden. Ik heb er nu eentje in Apeldoorn gevonden, met 200.000 km op de teller. Maar ook snel, en zou goed, dealer, onderhouden moeten zijn. Lijkt me niet zo'n probleem, maar ik heb er natuurlijk geen ervaring mee.

Iemand hier een hele goeie reden waarom je upfront ca. EUR 3500 meer zou uitgeven voor 80.000 km minder op de klok? Wat kost bijv. een kapotte turbo!?

Wel mooie wit leder!
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Saa ... gemeen.htm

Vriendelijke groet, Matthijs

mpvader
Geregistreerd lid

Bericht door mpvader » di 01 feb, 2011 19:04

ps ik wordt wel razend enthousiast van zo rondkijken! kan niet wachten.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 01 feb, 2011 19:17

Bij H&H Interauto in Leek staan ook nog 2 cabrio's te koop, een 900SE, die andere weet ik niet. Bij Hofman staan er ook nog 3.

Nine
Geregistreerd lid

Bericht door Nine » wo 02 feb, 2011 0:26

Ik ben nu precies een jaar gelukkig eigenaar van een 2002 9-3 (eigenlijk laat 2001) cabrio 2.0 SE LPT (115 dzd km). Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk dacht dat ik meer power nodig zou hebben omdat ik ernaast nog een 9-5 2.3LPT heb....niets is minder waar. Ik zou de auto nog kunnen chippen maar heb besloten vooralsnog lekker basic met 150pk te blijven rijden. Cabrio's zijn nu eenmaal geen scheurijzers en deze motor loopt zo prachtig en de trekkracht is zeer gelijkmatig over de volle linie...heerlijk.
Ik heb destijds ook gekeken naar beduidend goedkopere cabrio's maar vanwege een stukkie zekerheid toch meer uitgegeven. Duurste probleem dat je kunt krijgen is defecte hydrauliek van het dak (dat geldt voor ieder merk). Een turbo is voor 800 Euro (incl arbeid) vervangen...en bij netjes bereiden gaan die dingen best lang mee (180 dzd of ruim meer).
Na een jaar wel besloten om er een carterontluchtingsmodificatie op te zetten (afgelopen week gebeurd)....en dan uiteraard ook carterpan laten reinigen (was geen black sludge te vinden overigens). Aan dat soort dingen geef ik mijn geld liever uit dan aan tunen/chippen.
Wat betreft Aero interieur is er inderdaad in de "oudere versies" alleen een "streepmotief" te zien op de stoelen. In de laatste OG 9-3 cabrio's (en ook de dichte versies) zijn die hele fraaie stoelen gekomen (vooruitgeschoven zittingen en meer geproportioneerde lendesteunen). Skirts en een stuurtje zijn nogal eens snel overgezet evenals velgen om het een aero te laten lijken. Interieur overzetten is vaak duurder en last but not least...Aero interieurs zijn er niet zoveel 2e hands te vinden.
Veel succes (en plezier!)

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » wo 02 feb, 2011 12:58

raar, de auto die jij nu laat zien (6999) mist de voorskirt. Kan zijn dat er een andere bumper op is gekomen of dat er schade geweest is. Even checken dus.

mpvader
Geregistreerd lid

Bericht door mpvader » do 03 feb, 2011 1:18

Alweer hartelijk dank voor alle reacties! De zoektocht gaat nog even verder. Ik heb nu een vrij mooie in den haag gevonden. Die uit Apeldoorn is waarschijnlijk best prima, maar voor mij toch wat te hoge km stand(200.000).

Caab dem haag heeft wel iets beschadiging achterspatbord, plus spiegel rechts moet vervangen (of gelijk allebei de spiegels even in kleur laten spuiten als spatbord ook netjes gemaakt wordt.

Automaat, 205pk, goed onderhouden, ca 120.000 km. Heb er in gereden, super.

Ik ben van plan om hem as. Zaterdag te gaan kopen maar heb nog 1 vraag. Als de motor draait, draait de pulley vd airco pomp niet... Stuurbekrachtiging werkt wel, en ik heb ook een multiriem zien draaien.

Die pulley vd airco lijkt van bovenaf een dubbele, en op de buitenste groeven zat wel een riem, maar die stond stil.

Klopt dat wel? Als ik hier op het forum zo lees dan hoort het 1 multiriem te zijn doe over alle pulleys loopt, incl. airco. En zoals ik het hier lees hoort de clutch voor de airco in de airco pulley of pomp te zitten, en niet elders. Wat zou beteken dat er dus iets niet klopt als doe pulley niet altijd draait.

??

:-S+

En is er een manier om ook bij koud weer de airco aan te krijgen? Het lukte mij niet.

Verder lijkt het een super auto, prijs is ook niet te hoog, dus mocht er nog iets aan airco gedaan moeten worden dan is daar misschien ook nog wel uit te komen. En deze reed verreweg het beste, met beste motorgeluid etc.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » do 03 feb, 2011 12:36

nee, klopt niet. De multiriem drijft de aircopomp aan. De magnetische koppeling van de aircopompen die Saab gebruikt (Sanden) gaan vaak stuk. Je kan er bij wijzen van de zomerklok op gelijk zetten. Maw als de zomer er aan komt poppen de topics over kapotte pompen hier op als paddenstoelen in de herfst.
Conclusie; er is iets met de pomp, en er is een kortere riem op gezet om de pomp vrij te schakelen. Kosten nieuwe pomp inclusief montage en afvullen ca 400 euro en meer. Iets om rekening mee te houden

bestway
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bestway » do 03 feb, 2011 13:46

Het is een S of SE en die is bij mijn weten in Nederland alleen maar als LPT of FPT (150 of 185PK) geleverd...............

Zelf heb ik een FPT met stage 1, heerlijke auto!

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » do 03 feb, 2011 17:22

Als het om deze gaat, dan is het wel een 205 pk op kenteken. Dat kan, als het bijvoorbeeld Duitse invoer is. Daar is de 205 pk geleverd, ook als S en SE editie.
De wagen is van 2000, en in 2002 ingevoerd volgens de RDW.

Plaats reactie