raar geluid onder de motorkap

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
luc26
Geregistreerd lid

raar geluid onder de motorkap

Bericht door luc26 » do 03 feb, 2011 10:58

Beste forumleden,

ik reed van morgen weg en toen was er nog niks aan de hand alles klonk gezond van mijn saabje

todat ik een half uurtje geleden even iemand moest ophalen ik rijd weg en hoor onder de motorkap een raar geluid het leek een slippend geluid en ik hoorde het alleen als ik optrok als ik naar zijn twee schakelde was het weg het geluid, dus ik mijn motorkap opengegooid geluisterd en het geluid het lijkt van de v-snaar te komen aan de zijkant van het blok. heb ik trouwens een distrubitieriem of een ketting?

kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is ?

ik heb een saab 9-3 cabrio uit 1999
er staat 176.000 km op de teller
het motorblok is een 2.0i

carlsson
Geregistreerd lid

Re: raar geluid onder de motorkap

Bericht door carlsson » do 03 feb, 2011 12:16

Je hebt een distrubutieketting, eigenlijk twee, een voor de nokken-assen en een voor de balans-assen. beide zitten in het blok en kun je zo niet zien :wink:
Die zichtbare V-snaar die is alleen voor de airco, dynamo en waterpomp.
Kan dus die V-snaar/aandrijfriem of misschien geluiden van de apparaten die daarop zijn aangesloten, b.v. de aircopomp.
Is die V-snaar niet meer goed dan gaat hij bij plotseling meer toeren eerder doorslippen, hij wordt door een poulie op de krukas aangedreven. dus dan wordt er flink aan getrokken. De spanning wordt geregeld met hydraulische druk van de motorolie via aandruk rollen.

luc26
Geregistreerd lid

Bericht door luc26 » do 03 feb, 2011 12:44

ik snap jou verhaal wat is nu dan het beste om te doen ?
moet ik de v-snaar/aandrijfriem vervangen en kan ik er mee doorblijven rijden, ik heb zondag een aardige rit voor de boeg ?
en wat zouden eventueel de kosten zijn ?

mvg

luc

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 03 feb, 2011 13:12

Aircopomp koppeling die niet meer mee wil?

Ik zou laten uitzoeken waar het aan ligt, want op de airco na zitten er toch wel wat dingen aan die noodzakelijk zijn om te blijven rijden. Is het de airco pomp dan tijdelijk een korte riem erop en rustig op zoek naar een nieuwe aircopomp koppeling.

Is het iets anders, meteen laten vervangen.

Gr Gijs

luc26
Geregistreerd lid

Bericht door luc26 » do 03 feb, 2011 14:12

dank jullie wel jongens,

ik heb mijn garage gebeld en ik kan vanmiddag nog terecht :D

mvg

luc

luc26
Geregistreerd lid

Bericht door luc26 » do 03 feb, 2011 16:20

nou jongens ik rij richting de garage en het begon flink te stinken in en om de auto :shock: ik kom bij het garage bedrijf rook uit de motorkap en me stuurbekrachtiging viel ook meteen weg was me v-snaar/multiriem er afgesmolten :cry: en nu moet mijn saabje een paar daagjes uitlogeren

mvg

luc

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 03 feb, 2011 19:28

Dan zou G-ice het wel eens gelijk hebben, die v-riem is gewoon opgerookt door een blokkage. Kan misschien ook aan een vast gelopen aandrukrol liggen, dat is wat goedkoper :wink:

luc26
Geregistreerd lid

Bericht door luc26 » vr 04 feb, 2011 9:58

laten we hopen dat het inderdaad allemaal meevalt
ik hoop dat de garage vandaag belt met goed nieuws want ze waren gisteren zeer vriendelijk en hij ging meteen spullen voor me bestellen
jullie ook bedankt voor jullie medeleven en nogmaals hopen dat het allemaal meevalt
ik hou jullie uiteraard op de hoogte

mvg

luc

luc26
Geregistreerd lid

Bericht door luc26 » za 05 feb, 2011 9:29

hallo beste forumleden

nou gisteren was het zover ik kon mijn saabje weer ophalen :D
ze waren er twee uurtjes aan bezig geweest en heb hebben het violgende vervangen:

-spanrol
-geleiderrol deze was helemaal weg
-en nog een andere rol waar een spanveer opzat deze was ook slecht
-multiriem
alles bij elkaar 350 eurootjes

me saabje ri9jd weer heerlijk als een zonnetje

mvg

luc

Plaats reactie