Spriet met Speek vervangen of nieuw bij Halfords halen
-
mive
- Geregistreerd lid
Spriet met Speek vervangen of nieuw bij Halfords halen
Spriet van m'n 9.3 1998 gaat bijna nooit meer helemaal in en bijna altijd nog helemaal uit.
Nagezocht op forum:
-Spriet tegenhouden bij uitzetten radio: lijkt stukje naar binnen te willen trekken en dan weer ("TAK!") los te schieten en dat herhaalt zich (TAK - TAK - TAK -enz) zolang de spriet wordt tegengehouden. Had verder geen effect op het probleem.
-Nieuwe antenne: schreeuend duur
-Spriet vervangbaar: voor 17,50 plus bij Speektuning verkrijgbaar
-Universeelantenne: voor 40,- bij Halffords om de hoek mogelijk alternatief
Mijn vragen:
-Zou het gezien probleembeschrijving de spriet kunnen zijn?
-Lees tegenstrijdige berichten over moeilijkheid en klusomvang vervangen spriet: te doen? Kan best wat klussen maar niet bepaald monteur.
-De site http://www.speektuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; werkt bij mij niet goed, krijg allemaal 'rare teksten' op het scherm: bestaat Speek nog en is site nog in de lucht?
-Andere suggesties om probleem te verhelpen, of antenne meteen te upgraden (vooral werking en betrouwbaarheid, 'mooier' is alleen evt extra).
Thanks voor meedenken, delen ervaringen en je advies,
Mive
Nagezocht op forum:
-Spriet tegenhouden bij uitzetten radio: lijkt stukje naar binnen te willen trekken en dan weer ("TAK!") los te schieten en dat herhaalt zich (TAK - TAK - TAK -enz) zolang de spriet wordt tegengehouden. Had verder geen effect op het probleem.
-Nieuwe antenne: schreeuend duur
-Spriet vervangbaar: voor 17,50 plus bij Speektuning verkrijgbaar
-Universeelantenne: voor 40,- bij Halffords om de hoek mogelijk alternatief
Mijn vragen:
-Zou het gezien probleembeschrijving de spriet kunnen zijn?
-Lees tegenstrijdige berichten over moeilijkheid en klusomvang vervangen spriet: te doen? Kan best wat klussen maar niet bepaald monteur.
-De site http://www.speektuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; werkt bij mij niet goed, krijg allemaal 'rare teksten' op het scherm: bestaat Speek nog en is site nog in de lucht?
-Andere suggesties om probleem te verhelpen, of antenne meteen te upgraden (vooral werking en betrouwbaarheid, 'mooier' is alleen evt extra).
Thanks voor meedenken, delen ervaringen en je advies,
Mive
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Re: Spriet met Speek vervangen of nieuw bij Halfords halen
Bij mij werkt die site van Speek ook niet.
Zo'n motor antenne is idd wat duur, probeer er anders een van dat type op de sloop te vinden die nog fatsoenlijk werk.
Of hem eens demonteren en kijken wat er mis is, misschien is hij nog te redden.
Misschien is een onderdeel defect wat nog los te krijgen is, als het een bekend merk zoals Bosch is.
Zo'n motor antenne is idd wat duur, probeer er anders een van dat type op de sloop te vinden die nog fatsoenlijk werk.
Of hem eens demonteren en kijken wat er mis is, misschien is hij nog te redden.
Misschien is een onderdeel defect wat nog los te krijgen is, als het een bekend merk zoals Bosch is.
-
aha!
- Donateur

vervangen spriet is goed zelf te doen
nog gemakkelijker is het om de hele antenne te vevangen
eventueel kun je bij Elferink of bij mij een complete elektische antenne kopen voor 25 -30 euro
nog gemakkelijker is het om de hele antenne te vevangen
eventueel kun je bij Elferink of bij mij een complete elektische antenne kopen voor 25 -30 euro
-
Sapphire
- Donateur (7x)

De site doet het wel maar alleen met Internet Explorer. Firefox e.d. geven idd allerlei foutmeldingen van PHP. Wordt aan gewerkt heb ik vernomen.
-
mive
- Geregistreerd lid
Beste Saab-Forummers, Dank voor input tot nu toe: vervangen spriet best zelf probeerbaar begrijp ik?
-
_Danny_
- Geregistreerd lid
Je kunt proberen om de motor open te maken, en dan de koperen banen + contacten te reinigen.
Draaiende delen invetten, en terug in elkaar zetten.
Wel oppassen voor de kleine onderdelen, die ben je zo kwijt.
Bij mij werkt de spriet alweer een jaar perfect.
Danny
Draaiende delen invetten, en terug in elkaar zetten.
Wel oppassen voor de kleine onderdelen, die ben je zo kwijt.
Bij mij werkt de spriet alweer een jaar perfect.
Danny
-
Black 9000
- Geregistreerd lid
2 weken geleden zelf gedaan voor een 9-3 uit 2002. Geen idee of de antenne dezelfde is, maar ik was er binnen een kwartier mee klaar.
Sprietje bij Elferink a 18 euro.
En deze beschrijving http://www.thesaabsite.com/93/93faqs.ht ... eplacement
Sprietje bij Elferink a 18 euro.
En deze beschrijving http://www.thesaabsite.com/93/93faqs.ht ... eplacement
-
cavok
- Donateur

Heb toevallig vanochtend net de spriet van mijn auto vervangen. Openmaken van het antennehuis zelf is 5 minuten werk (bij mij zat het witte koord er nog in - moest eruit voor de nieuwe spriet erin kon).
De meeste tijd gaat zitten in het demonteren van het antennehuis uit de achterbak (Bekleding los, cd-wisselaar los, #$% stekker los).
Alles bij mekaar een uurtje.
Ik zou eerst even in de antenne kijken of er idd geen stuk nylonkoord vast zit; anders bestel je alsnog een andere en rijdt je een paar dagen met een stukje tape over het gat van de antenne tegen inwateren.
Dit is een handige link voor het openen van de antenne: http://www.forum-auto.de/technik/elektrische_antenne/" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste tijd gaat zitten in het demonteren van het antennehuis uit de achterbak (Bekleding los, cd-wisselaar los, #$% stekker los).
Alles bij mekaar een uurtje.
Ik zou eerst even in de antenne kijken of er idd geen stuk nylonkoord vast zit; anders bestel je alsnog een andere en rijdt je een paar dagen met een stukje tape over het gat van de antenne tegen inwateren.
Dit is een handige link voor het openen van de antenne: http://www.forum-auto.de/technik/elektrische_antenne/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
mive
- Geregistreerd lid
Dank voor alle info, bij elkaar genoeg stof in te duiken en gewoon maar te beginnen 
-
mive
- Geregistreerd lid
Beste allen, hartstikke bedankt voor alle advies!
De getande kunststof kabel was nog prima, vreesde daarom ander defect zoals tandjes tandwielen oid, maar rest leek ook allemaal in orde.
Geheel dedemonteerd, schoongemaakt, ingevet en nieuwe spriet er op. Had ik toch al maar besteld om in ieder geval tijdens klus bij de hand te hebben en zou zonde van de moeite zijn geweest om 'm er dan maar niet meteen op te zetten toch?
De oude spriet was ook niet krom of zo, dunste telescoopdeel liep wel ietsje minder soepel dan de rest en lijkt me sterk dat dat het probleem was. Het roterende schijfcontactje onder het klepje aan de buitenkant was erg viezig en leek wat ingesleten. Goed schoongemaakt en in de w40 zag het er als nieuw uit, niks ingesleten of zo. Ik vermoed dat dit dingetje nog wel eens de boosdoener kan zijn geweest.
Loopt weer geruisloos als een zonnetje
Voor wie het ook overweegt: uitbouwen antenne idd niet moeilijk maar wel k klusje en spriet vervangen zo gebeurd (heerlijk ontspannend op zo'n zonnige vrije ochtend als vandaag).
De getande kunststof kabel was nog prima, vreesde daarom ander defect zoals tandjes tandwielen oid, maar rest leek ook allemaal in orde.
Geheel dedemonteerd, schoongemaakt, ingevet en nieuwe spriet er op. Had ik toch al maar besteld om in ieder geval tijdens klus bij de hand te hebben en zou zonde van de moeite zijn geweest om 'm er dan maar niet meteen op te zetten toch?
De oude spriet was ook niet krom of zo, dunste telescoopdeel liep wel ietsje minder soepel dan de rest en lijkt me sterk dat dat het probleem was. Het roterende schijfcontactje onder het klepje aan de buitenkant was erg viezig en leek wat ingesleten. Goed schoongemaakt en in de w40 zag het er als nieuw uit, niks ingesleten of zo. Ik vermoed dat dit dingetje nog wel eens de boosdoener kan zijn geweest.
Loopt weer geruisloos als een zonnetje
Voor wie het ook overweegt: uitbouwen antenne idd niet moeilijk maar wel k klusje en spriet vervangen zo gebeurd (heerlijk ontspannend op zo'n zonnige vrije ochtend als vandaag).
-
Pimmie
- Geregistreerd lid
Bij Speek besteld zei je? Mijn antenne is zo krom dat het een gevaar voor voetgangers word... 
-
mive
- Geregistreerd lid
Mijne bij Speek besteld, komt wel 10,- bij voor de verzending in envelopje
verder prima en met enkele dagen in huis.