Tijdens de proefritjes heb ik de kap uitgeprobeerd en die werkte prima. Het enige was dat er aan het eind een berichtje in de display kwam dat zei: "check soft top". Ik heb gevraagd aan de verkoper wat dat betekende en of dat op een probleem duidde. Hij zei dat er niets mis was met de kap en ik heb dat toen aangenomen en de auto gekocht. Toen vond ik dit forum en las dat de kap van de 900 NG wel vaker tot problemen leidde en dat juist die problemen vrij kostbaar zijn. Ben afgelopen vrijdag naar de Saab dealer gegaan waar ik de kap heb laten doormeten. Daar kwamen drie foutmeldingen uit:
- B1606: stuurunit
- B1317: Potentiometer 5e boog
- B1183: schakelaar verg (?) 5e boog breuk
Nou heb ik inmiddels gelezen dat er eerste nogal eens als "fantoom" melding uit de bus komt, maar de andere twee duiden toch wel op een probleem (hoewel ik er helaas erg weinig over kan vinden op internet). Ik ga morgen eens kijken of ik een beter beeld kan krijgen van wat het gaat kosten, maar gauw daarna komt toch de vraag boven wie die kosten moet betalen. Volgens de consumentenwet sta ik redelijk sterk als ik zeg dat de handelaar dat moet betalen. Hij geeft wel aan dat dit niet onder zijn garantie valt, maar het is aan te nemen dat het euvel al bestond toen hij mij de auto verkocht, dus valt het niet onder garantie. Hij kan alleen ook voorstellen om de koop ongedaan te maken en zoals jullie je misschien kunnen voorstellen wil ik 'm niet meer kwijt
Groeten!
Bas