Probleempje met de kap, maar wie gaat dat betalen?

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Bas900
Geregistreerd lid

Probleempje met de kap, maar wie gaat dat betalen?

Bericht door Bas900 » zo 20 feb, 2011 18:59

Ik heb drie weken geleden een 900 cabrio (NG) gekocht bij een handelaar. Ik heb natuurlijk een paar proefritjes gemaakt en ik heb de auto door een bevriende garagehouder laten nakijken. Er kwamen een paar dingetjes naar boven (handremkabel, koppeling, mistlampje stuk etc.) maar het belangrijkste leek de "blistering" (vochtblaasjes in de lak) aan de voorkant. Ik heb daar met de verkoper een deal voor gemaakt, de voorkant wordt over een paar weken opnieuw gespoten.

Tijdens de proefritjes heb ik de kap uitgeprobeerd en die werkte prima. Het enige was dat er aan het eind een berichtje in de display kwam dat zei: "check soft top". Ik heb gevraagd aan de verkoper wat dat betekende en of dat op een probleem duidde. Hij zei dat er niets mis was met de kap en ik heb dat toen aangenomen en de auto gekocht. Toen vond ik dit forum en las dat de kap van de 900 NG wel vaker tot problemen leidde en dat juist die problemen vrij kostbaar zijn. Ben afgelopen vrijdag naar de Saab dealer gegaan waar ik de kap heb laten doormeten. Daar kwamen drie foutmeldingen uit:
- B1606: stuurunit
- B1317: Potentiometer 5e boog
- B1183: schakelaar verg (?) 5e boog breuk

Nou heb ik inmiddels gelezen dat er eerste nogal eens als "fantoom" melding uit de bus komt, maar de andere twee duiden toch wel op een probleem (hoewel ik er helaas erg weinig over kan vinden op internet). Ik ga morgen eens kijken of ik een beter beeld kan krijgen van wat het gaat kosten, maar gauw daarna komt toch de vraag boven wie die kosten moet betalen. Volgens de consumentenwet sta ik redelijk sterk als ik zeg dat de handelaar dat moet betalen. Hij geeft wel aan dat dit niet onder zijn garantie valt, maar het is aan te nemen dat het euvel al bestond toen hij mij de auto verkocht, dus valt het niet onder garantie. Hij kan alleen ook voorstellen om de koop ongedaan te maken en zoals jullie je misschien kunnen voorstellen wil ik 'm niet meer kwijt :wink:. Heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijke situatie? Of tips over hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Bedankt!

Groeten!

Bas

Garrett
Lid van verdienste

Re: Probleempje met de kap, maar wie gaat dat betalen?

Bericht door Garrett » zo 20 feb, 2011 19:19

Jij hebt je eraan gehouden (informatie vergaren) door specifiek het dak na te vragen. Volgens de verkoper was er echter niets mis mee.

Ergo: hij heeft gelogen ;)

Nu wil ik dit niet zo zwart-wit neerzetten (ieder verhaal heeft natuurlijk twee kanten) maar ik zou de verkoper er zeker op aanspreken. Ook op het feit dat je hem specifiek om het dak gevraagd hebt.

Mijn broer had een identiek verhaal met zijn NG900, dat is keurig opgelost door de verkoper. Maar het was ook een punt van onderhandeling (garantie op het dak) nadat ik hem met klem erop gewezen had géén NG900 cabrio te kopen zonder duidelijke afspraken over de werking en garantie van het dak.

Bas900
Geregistreerd lid

Bericht door Bas900 » ma 21 feb, 2011 23:08

Dank voor je reactie, ik heb het probleem voorgelegd aan de handelaar en hij denkt na over een voorstel. Ik snap ook wel dat hij me niet doelbewust heeft voorgelogen en ik ben er ook niet op uit hem een poot uit te draaien, maar ik zit wel met het probleem. Ben benieuwd waar hij mee komt, zoals het een handelaar betaamd heeft hij er een handje van de dingen zo goedkoop mogelijk op te lossen :wink:. Alleen wil ik het liever vooral goed opgelost hebben, ik geef dan liever een paar euro's extra uit. Als ik een reactie heb laat ik weer wat van me horen.

pzenden
Geregistreerd lid

Bericht door pzenden » ma 21 feb, 2011 23:53

kap probleem is dat de potentiometer 5de boog nieuws ingesteld moet worden met de tech2 dan zou het opgelost moeten zijn

de computerwaarde bij sluiten zal te kort zijn en dan geeft de computer de 5deboog sluitingen niet vrij

waarschijnlijk zal jou dak niet dicht zijn ofwel gesloten wat betekent dat als je het dak sluit je de achterste boog met achterruit kunt openen met de handen

pzenden
Geregistreerd lid

Bericht door pzenden » ma 21 feb, 2011 23:56

potentio meter 5de boog zit rechts als je de boog opent zie je hem zitten dan moet je eens controleren of je het beugeltje kunt bewegen wat de potentiometer bedient

indien hij los zit heb je het probleem gevonden

Bas900
Geregistreerd lid

Bericht door Bas900 » ma 21 feb, 2011 23:58

Dat klinkt als een overzichtelijk probleem, dat zou mooi zijn. Bij de dealer konden ze me niet direct vertellen waar het over ging, maar ik zal morgen je tip opvolgen en even kijken. Daarna ga ik me even beraden over waar ik dit ga laten oplossen. Ik lees hier goede verhalen over Van Dongen in Zeeland (dat is in Brabant ben ik achter gekomen :wink:), dus die ga ik maar eens bellen. Thanks!

pzenden
Geregistreerd lid

Bericht door pzenden » di 22 feb, 2011 0:00

kom maar eens naar het zuiden dan regelen we dat

Bas900
Geregistreerd lid

Bericht door Bas900 » di 22 feb, 2011 0:02

Goed excuus voor weer een lekker ritje ;-), ik zal eens kijken wanneer ik tijd heb!

Bas900
Geregistreerd lid

Bericht door Bas900 » wo 23 feb, 2011 11:46

Inmiddels even gekeken en ik zie niets loszitten. Toch maar even gebeld met Van Dongen, waarschijnlijk moet de schakelaar van de 5e boog vervangen worden. Ik er vrijdag even naartoe. Desalniettemin dank voor je aanbod! Ik hou jullie op de hoogte...

Bas900
Geregistreerd lid

Bericht door Bas900 » za 26 feb, 2011 2:07

Vandaag bij Van Dongen geweest, al met al was er niet zoveel aan de hand. Iemand is in het verleden aan het klussen geslagen met de elektronica en heeft twee draadjes doorgeknipt om vervolgens de twee verkeerde uiteindjes weer vast te maken en twee uiteindjes los te laten hangen... De kap is gelijk even opnieuw geprogrammeerd en nu helemaal klaar voor de aanstaande prachtig zonnige dagen! Kosten waren € 112,- inclusief het vervangen van de oliedrukmeter.

Maar Van Dongen is een aanrader, vaklui die van de auto houden en voor een hele redelijke prijs meer doen dan je zou verwachten. Daarnaast erg aardige mensen en goede koffie!

GHIA
Geregistreerd lid

Bericht door GHIA » za 26 feb, 2011 8:42

Bas900 schreef:Ik heb drie weken geleden een 900 cabrio (NG) gekocht bij een handelaar.

- Ik heb natuurlijk een paar proefritjes gemaakt en ik heb de auto door een bevriende garagehouder laten nakijken.

- Tijdens de proefritjes heb ik de kap uitgeprobeerd en die werkte prima.

- Het enige was dat er aan het eind een berichtje in de display kwam dat zei: "check soft top".

- Ik heb gevraagd aan de verkoper wat dat betekende en of dat op een probleem duidde. Hij zei dat er niets mis was

- ik heb dat toen aangenomen en de auto gekocht.

- Ben afgelopen vrijdag naar de Saab dealer gegaan waar ik de kap heb laten doormeten. Daar kwamen drie foutmeldingen uit:

- wie die kosten moet betalen. Volgens de consumentenwet sta ik redelijk sterk als ik zeg dat de handelaar dat moet betalen.

Groeten!

Bas
- De 'auto' geeft niet voor niets een storing.
- Eerst kopen en dan pas echt laten nakijken, 'k weet t'is moeilijk als je wat leuks ziet.
- De consumentenwet zegt wel meer, als het puntje bij het paaltje komt heb je meestal toch pech.
- Dan blijft alleen nog de kwaliteit van het bedrijf over, dat zit dus hier dan wel snor ...

Gr...

Bas900
Geregistreerd lid

Bericht door Bas900 » di 08 mar, 2011 23:34

GHIA schreef:
Bas900 schreef:Ik heb drie weken geleden een 900 cabrio (NG) gekocht bij een handelaar.

- Ik heb natuurlijk een paar proefritjes gemaakt en ik heb de auto door een bevriende garagehouder laten nakijken.

- Tijdens de proefritjes heb ik de kap uitgeprobeerd en die werkte prima.

- Het enige was dat er aan het eind een berichtje in de display kwam dat zei: "check soft top".

- Ik heb gevraagd aan de verkoper wat dat betekende en of dat op een probleem duidde. Hij zei dat er niets mis was

- ik heb dat toen aangenomen en de auto gekocht.

- Ben afgelopen vrijdag naar de Saab dealer gegaan waar ik de kap heb laten doormeten. Daar kwamen drie foutmeldingen uit:

- wie die kosten moet betalen. Volgens de consumentenwet sta ik redelijk sterk als ik zeg dat de handelaar dat moet betalen.

Groeten!

Bas
GHIA schreef: - De 'auto' geeft niet voor niets een storing.
Vandaar dat ik er naar heb gevraagd, hij verzekerde mij dat het niets was...
GHIA schreef: - Eerst kopen en dan pas echt laten nakijken, 'k weet t'is moeilijk als je wat leuks ziet.
Ik heb m laten nakijken, alleen de kap niet, ik wist op dat moment nog niet dat dat een kwetsbaar punt was van deze auto (ja, ik had mijn huiswerk nog beter kunnen maken, dat klopt)
GHIA schreef: - De consumentenwet zegt wel meer, als het puntje bij het paaltje komt heb je meestal toch pech.
Zo werkt het bij mij niet, als ik wat dat betreft het recht aan mijn zijde heb, dan zet ik ook wel door om het te halen. Helaas laten mensen zich nog te vaak afschepen... ik niet.
GHIA schreef: - Dan blijft alleen nog de kwaliteit van het bedrijf over, dat zit dus hier dan wel snor ...
Dat zit dus niet snor, hij heeft überhaupt niet meer gereageerd na zijn belofte er bij mij op terug te komen. Ik heb per voicemail laten weten dat ik de kosten voor eigen rekening neem, ook daar heb ik niks meer op gehoord.

Gr...

Plaats reactie