bouwkwaliteit sportscabrio !?

Voor alle Saab cabrio rijders
patje007
Geregistreerd lid

bouwkwaliteit sportscabrio !?

Bericht door patje007 » zo 06 mar, 2011 11:49

vd week was ik eens langs geweest bij een handelaar waar een cabrio te koop stond (nee , de mijne is nog steeds niet verkocht) om eens een sportscabrio van dichtbij te "besnuffelen" ... 8)

Het was een model '04 met 100000km gelopen en 1ste eigenaar .

Dit viel me echter dik tegen , dashboardcoating liet blijkbaar al los op sommige plaatsen , bedieningsknoppen op dash liet de coating ook al los , deurgrepen werden al lichtgrijs , plastic skirts werden al lichter van kleur tov de metalen koetswerkdelen ... :?

Is dit de bouwkwaliteit van een sportscabrio , mijn "ouwe" 9.3 scoort in dat opzicht stukken beter ! :!:

carlsson
Geregistreerd lid

Re: bouwkwaliteit sportscabrio !?

Bericht door carlsson » zo 06 mar, 2011 15:49

Dat bouwkwaliteit is niet minder, mijn cabrio van 2004 heeft nergens afbladerende coating en ook geen verkleuring in de skirts.
Het dashboard en de skirts zijn ook niet van andere materialen dan bij een sport sedan of sport estate.
Misschien eens verder kijken want een shabby interieur dat ligt toch ook aan de gebruiker, misschien had die vreselijke zweethanden :lol:
Daar is vrijwel niets tegen bestand omdat zweet uiterst agressief is en in het interieur veel kunststof is verwerkt dat tegenwoordig moet worden gerecycled.
Dat de skirts iets verkleuren kan aan het type en de kleur van lak liggen, watergedragen laksoorten zijn iets minder solide.
Daarnaast heeft een auto die veel buiten in de felle zon staat dan wat meer te verduren.
Overigens ben ik het wel met je eens dat het interieur van de 900NG/9-3 gewoon een iets betere kwaliteitsindruk maakt, maar dat geldt dan voor alle types.
Maar er zijn ook veel pluspunten, andere 4 pits motoren, aanzienlijk verstevigd chassi, meer aluminium in de wielophanging, meesturende achterwiel ophanging, vaak grotere remmen, verborgen rolbeugels, in de voorstoelen ingebouwde gordels, sterker constructie om de voorruit, etc.
Je moet er ook eens mee gaan rijden om een goede indruk te krijgen :lol:

jepserr
Geregistreerd lid

Bericht door jepserr » zo 06 mar, 2011 17:32

de bedieningsknoppen willen nog wel eens afbladderen ja, met name de knoppen van de radio en acc. voor acc zijn losse knoppen verkrijgbaar. voor de radio niet. ook de knop van het dashboard kastje heeft daar vaak last van. meestal is dat de eerste die lelijk word. het grootste verschil is het rijgedrag zoals mijn voorganger al zei :wink: dat is ten opzichte van de oude 9-3 cabrio enorm verbetert. waag eens een ritje zou ik zeggen!

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » ma 07 mar, 2011 21:45

De afwerkingskwaliteit van de 9-3 'Sport' is in sommige opzichten inderdaad niet om over naar huis te schrijven... Als je alles met respect behandelt en een beetje geluk hebt, valt het wel mee.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » ma 07 mar, 2011 22:02

De 9-3 Sport Cabrio is m.i. een hartstikke goed gebouwde cabrio, met een aanmerkelijk stijvere koets dan de vorige 9-3 en een uitstekende wegligging. De vorige was best een fijne wagen (ik had een 2000 model), maar bepaald een 'zwabberbak' vergeleken bij de huidige generatie (nu een 2007 model met sportchassis). Qua afwerkingskwaliteit weliswaar dezelfde kwaaltjes als de sedans en de estates, maar als je een exemplaar koopt waar goed op gepast is en je dat zelf ook doet heb je er een mooie en goede auto aan, waarin je nog jaren tegen een gaaf interieur aan kunt kijken. En als ik eerlijk ben; ik rij liever in de cabrio (ook met de kap dicht) dan in de estate.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » di 08 mar, 2011 0:50

shearwater schreef:En als ik eerlijk ben; ik rij liever in de cabrio (ook met de kap dicht) dan in de estate.
Hehe, het is er uit! :D Hier nog zo een, m`n caab rijdt zelfs lekkerder als m`n sedan aero.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 08 mar, 2011 16:37

Mijn 9.3 SS ook ingeruild voor een 9.3 Sport Cabrio, je leeft maar een keer dus weg met dat dak :lol:

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » di 08 mar, 2011 16:57

carlsson schreef:Mijn 9.3 SS ook ingeruild voor een 9.3 Sport Cabrio, je leeft maar een keer dus weg met dat dak :lol:
dakloze :!:

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » di 08 mar, 2011 17:30

viel mij ook al op patrick. Hier een willekeurige foto van een SC van Autoscout
Afbeelding

FredH
Geregistreerd lid

Bericht door FredH » di 08 mar, 2011 18:11

Ik herken dit niet, is bij mijn Caab SS van eind 2003 absoluut niet aan de orde !

Herken wel de opmerkingen over de rijkwaliteiten, die beter zijn dan die van diverse andere (merken) cabriolets waar ik eerder in reed. :)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 08 mar, 2011 19:39

Ik heb ook een knopje versleten van de airco :oops:
Daar heb ik nog geen thread van gemaakt :lol:

benno
Geregistreerd lid

Bericht door benno » di 08 mar, 2011 20:03

FredH schreef:Ik herken dit niet, is bij mijn Caab SS van eind 2003 absoluut niet aan de orde !

Herken wel de opmerkingen over de rijkwaliteiten, die beter zijn dan die van diverse andere (merken) cabriolets waar ik eerder in reed. :)
Blij te horen :-) :D :D

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » di 08 mar, 2011 20:07

carlsson schreef:Daar heb ik nog geen thread van gemaakt :lol:
Nog even doen dan :D

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 08 mar, 2011 20:18

De knoppenwinkel van de 9-3 SS/SC/CV is best in goede staat te houden. Je moet alleen geen lange nagels hebben en zorgen dat je niet met resten van oplosmiddelen, verf, make-up, after-shave e.d. aan die knoppen zit. Ook sleutelaars die met benzine en olieresten aan de knoppen zitten lopen het risico dat de boel gaat bladderen. 't is lullig, maar het is niet anders. Ik heb het al eens eerder op het forum gemeld, maar een Saabdealer waar ik eens mee aan de praat raakte was het opgevallen dat Saabs 9-3 waar voornamelijk vrouwen in hadden gereden deze kwaal het ergst hadden. Hij weet het aan de combinatie van lange nagels en make-upresten. Ik heb mijn auto nu ruim 5 jaar en er mankeert niets aan de knoppen en heb er altijd goed op gelet er niet met vieze handen aan te zitten. Dus wie weet sneed het hout wat de man zei. Dus goed je handjes wassen en veel nagelbijten.

N2024
Geregistreerd lid

Bericht door N2024 » di 08 mar, 2011 20:39

shearwater schreef:De knoppenwinkel van de 9-3 SS/SC/CV is best in goede staat te houden. Je moet alleen geen lange nagels hebben en zorgen dat je niet met resten van oplosmiddelen, verf, make-up, after-shave e.d. aan die knoppen zit. Ook sleutelaars die met benzine en olieresten aan de knoppen zitten lopen het risico dat de boel gaat bladderen. 't is lullig, maar het is niet anders. Ik heb het al eens eerder op het forum gemeld, maar een Saabdealer waar ik eens mee aan de praat raakte was het opgevallen dat Saabs 9-3 waar voornamelijk vrouwen in hadden gereden deze kwaal het ergst hadden. Hij weet het aan de combinatie van lange nagels en make-upresten. Ik heb mijn auto nu ruim 5 jaar en er mankeert niets aan de knoppen en heb er altijd goed op gelet er niet met vieze handen aan te zitten. Dus wie weet sneed het hout wat de man zei. Dus goed je handjes wassen en veel nagelbijten.
Mijn Aero is voorheen bereden door een vrouw, is helaas te zien aan de knoppen en zo. Ik denk dat ik `t laat spuiten. Met mijn Estate nooit problemen gehad (was van hetzelfde bouwjaar), ook met mijn caabjes (zijn jonger) nooit geen gedoe gehad. Ik denk dus echt dat het met name in make-up etc. zit en in de eerdere bouwjaren.

Plaats reactie