Terug van weggeweest

Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
Baas9-3-2-T
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Terug van weggeweest

Bericht door Baas9-3-2-T » do 17 aug, 2023 20:43

Ik ben een tijdje weggeweest op het forum (Saab verkocht). Nu zag ik deze op marktplaats, is deze bekend op het forum?

Saab 9-3 2.0 Turbo Aero Sport Sedan 2003 Zwart NIEUWE APK!!
€ 3.499,00
https://link.marktplaats.nl/m2009976437 ... ialbuttons

Grtzz Pat

RoelandV
Geregistreerd lid
Regio: - kies een regio

Re: Terug van weggeweest

Bericht door RoelandV » do 17 aug, 2023 21:02

Ken deze Saab niet. Denk dat je het beste even kunt gaan kijken.

"De Saab is voorzien van een distributie ketting wat onderhoud vrij is" is jammer genoeg niet juist.
De ervaring leert dat de distributieketting en de balansasketting niet altijd onderhoudsvrij zijn.

Voor de rest lijkt het een nette Saab 9-3 Aero met schuifdak voor die prijs.
Keep on smiling!

Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door Luud » do 17 aug, 2023 22:32

Hey Pat, Welkom terug en Succes met de (wellicht) nieuwe aankoop.
96 V4 1500 uit 1971
95 V4 1700 uit 1972
90 uit 1985

Sa93Ve
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Sa93Ve » vr 18 aug, 2023 4:46

Ik zou die Landsail bandjes direct vervangen. Het is regelrechte Chinese meuk. Zegt ook wel wat over de vorige eigenaar. Goedkope banden betekent vaak ook besparingen op andere onderhouds- en slijtagezaken.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door NeufegliseThierry » vr 18 aug, 2023 12:51

Ik denk niet dat je op basis van Landsail banden mag concluderen dat het onderhoud dan wel onder de maat zal zijn. Er zijn gewoonweg heel wat mensen die normaal de bocht omwillen en geen dure banden wensen. Ook; de tijd dat landsail een slechte band was ligt al even achter ons, zie ook:

https://www.autoprofijt.nl/nl/news/item ... andentest/
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 4 x coupé, 2 x cabrio) en een 9-5 estate OG
Daily driver: Citroën C6

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 18 aug, 2023 22:21

NeufegliseThierry schreef:
vr 18 aug, 2023 12:51
Ik denk niet dat je op basis van Landsail banden mag concluderen dat het onderhoud dan wel onder de maat zal zijn. Er zijn gewoonweg heel wat mensen die normaal de bocht omwillen en geen dure banden wensen. Ook; de tijd dat landsail een slechte band was ligt al even achter ons, zie ook:

https://www.autoprofijt.nl/nl/news/item ... andentest/
Ik denk dat ik dat wel kan en mag concluderen ook al is het een vooroordeel. De link die je laat zien is mij reeds bekend. Het is ook de enige test die je kan vinden over die band specifiek of het merk Landsail. Ik kan niet eens testen vinden van gerenommeerde reviewers waarin Landsail voorbij komt, zelfs niet van de ANWB of Tyre Reviews. Nogmaals het is meuk en dat wordt keer op keer bewezen en geconcludeerd voor goedkope banden uit China. Maar zet jij die fijne bandjes onder je occasions voor mensen die normaal de bocht om willen gaan met een auto van 1500 kilo. Gaan ze vanzelf een keer letterlijk de bocht om.

Mensen willen sjiek rijden maar dat kost geld. Simpel zat. Dan moet je niet bezuinigen op veiligheid. Dat geeft te denken over de rest van de staat van de auto en hoeveel de rijder om de auto geeft. Je ziet het ook bij klokje rond. Mensen die aftermarket motorsteunen kopen i.p.v. OEM. Geheid dat je er gedonder mee krijgt. Maar het is goedkoper!!!!! Ja, ten koste van wat. En zo is het ook met banden.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 19 aug, 2023 8:07

Die Landsail banden voldoen prima als je gewoon rustig rijdt. Voor een getunede Saab zijn ze minder geschikt.
Grootste nadeel is dat ze snel slijten, maar dat geldt ook voor Vredestein Ultrac banden.
Keep on smiling!

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » za 19 aug, 2023 10:05

[]

Getuned of ongetuned is natuurlijk onzin. De snelheid blijft hetzelfde waar je mee rijdt, ook door de bochten. De banden worden ook onder normale omstandheden getest en ook onder die omstandigheden komen ze niet te best uit de testen.

Het gaat uiteindelijk om stuurgedrag en grip. En dat ontbreekt veelal bij de Chinese merken. Waar ik van 100 naar 0 stop in zeg 35-40 meter doen de Chinezen het in 55+ meter en in een langzamer tijd. Dat zijn aanzienlijke verschillen. Bij een noodstop betekent dat grof gezegd dat je de Landsailrijder in je achterbak hebt.

Maar goed, het zal altijd een eeuwige discussie blijven: kies je voor je portemonnee of veiligheid (ook voor die van een ander).

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » zo 20 aug, 2023 9:12

Tsja, ik heb nu al meerdere SAABS gekocht met Landsail banden, wanneer ik ze doorverkocht deed ik dat met merkbanden simpelweg omdat je weet dat dat beter verkoopt. Maar die SAABS waar Landsail banden onderuit kwamen waren qua (onderhouds)staat niet minder dan andere SAABS.

Ik kan derhalve zelf geen verband waarnemen tussen Landsailbanden en de staat van onderhoud van SAAB's, maar dat is uiteraard enkel gebaseerd op mijn waarnemingen. Niet meer, niet minder.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 4 x coupé, 2 x cabrio) en een 9-5 estate OG
Daily driver: Citroën C6

Bummer
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Bummer » zo 20 aug, 2023 23:28

Landsail banden doen hun naam eer aan - je zeilt ermee over de weg bij het minste geringste beetje regen op de weg. Ooit dit aan de lijve ondervonden in mijn vorgie 9-3t og, ongetuned, net een week van bij een Saab-garage gekocht (die ze eronder gezet had). In een flauwe bocht eindige ik op de verkeerde helft van de weg en was de bushalte uiteindelijk mijn redding (en die van mijn 'nieuwe' 9-3) om een frontale botsing te voorkomen. Meteen ander rubber eronder laten zetten.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » ma 21 aug, 2023 7:54

Dat moet alweer een hele tijd geleden zijn geweest, want in Finland scoorden ze beter dan Michelin:
Landsail eindigde in de test van het Finse Tekniikan Maailma (World of technology) met de LS588 UHP
op de achtste plaats met een 8,3 en vier sterren. Michelin liet met de primacy 3 een tiende en een ster liggen
en bezet plek negen.
Bron: https://www.kentyre.nl/news/137/12/Land ... bandentest
Keep on smiling!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » ma 21 aug, 2023 9:33

Op mijn 9-5NG van 1950kg en 300pk zaten ook Landsail banden (all weather) toen ik de auto kocht, was niks mis mee met die band, en ik rijd niet als een oude opa :wink: Kwamen eronder bij +/- 180k km en ik heb ze gereden tot 224k km, deden zeer weinig slijten. Door plotselinge hoogteslag bij 1 band rechtsachter en slijtage door uitlijning voorzijde moesten ze vervangen worden. Nadeel was het afrolgeluid, dat was beter hoorbaar dan de Michelins die er nu onder zitten, maar met die set ga ik geen 60k halen (had qua profiel wel gekunnen met de Landsails) is mijn conclusie nu 10k verder.

Super72
Geregistreerd lid
Contacteer:

Bericht door Super72 » ma 21 aug, 2023 9:55

Vyv schreef:
ma 21 aug, 2023 9:33
Kwamen eronder bij +/- 180k km en ik heb ze gereden tot 224k km, deden zeer weinig slijten. (...) maar met die set ga ik geen 60k halen (had qua profiel wel gekunnen met de Landsails).
Een gebruikelijke (drog)redenering: weinig tot geen slijtage, DUS een goede band. Een band kan alleen maar nauwelijks slijten als het rubber keihard is. En keihard rubber betekent per definitie minder grip (je zou bijna zeggen: simpeler kan niet). Vergelijk het met kauwgom. Zacht kauwgom is bijzonder plakkerig en krijg je nauwelijks van het trottoir gepeuterd. Een opgedroogd (lees: keihard) stuk kauwgrom schop je zo aan de kant. Ergo: snoeiharde banden slijten amper (voor het gros van de automobilisten aankoopargument nummer één), maar je levert onherroepelijk in op het gebied van wegligging, remweg en nat-weer-omstandigheden.
Overigens, tik 'test Landsail banden' in op Google en de testresultaten en gebruikservaringen vliegen je om de oren. Je hoeft echt niet lang te zoeken om te ontdekken dat Sa93VE en Bummer gelijk hebben in hun analyse.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » ma 21 aug, 2023 10:08

Ik kan alleen maar *mijn* bevinding geven over de de 45k km die ik er mee gereden heb en de band heeft geen steek laten vallen bij mij, vandaar niks mis mee, niet persé omdat de band niet sleet. Snap ook wel dat een harde band niet slijt, minder grip heeft en meer lawaai maakt. Denk ook wel dat het met mijn onderstel te maken heeft, XWD en Hyperstrut compenseert wellicht voor de mindere band.

9000gra
Donateur 2014
Donateur 2014
Regio: NL - Provincie Friesland

Bericht door 9000gra » ma 21 aug, 2023 13:42

Verwacht geen nieuwe. 7 eigenaren en de km.stand. Zoek liever een 9-3 OG.

succes
:O: :O: 9000gra
Sinds april 2017 Saabloos ,na vrijwel 40 jaar onafgebroken Saabfan.

Toen: Sonett,95,96,99,900 OG,9-3,9000.

Plaats reactie