Pagina 1 van 2

Zelzame Finlandia

Geplaatst: wo 28 mei, 2025 15:57
door gerardf

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: wo 28 mei, 2025 20:19
door Ewout
Mijn handen jeuken om deze 900 weer te sensibiliseren :wink: Maar dat gaat bij dergelijke vraagprijzen nooit gebeuren.

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: wo 28 mei, 2025 20:21
door theun
Ik denk dat bij timmer de vraagprijzen niet heel vast zijn, na een half jaar statijd.

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: do 29 mei, 2025 8:11
door sterkstromer
Da's die waar we eerder gediscussieerd hebben over de afbakening tussen de twee kleuren, zie de achterklep...

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: do 29 mei, 2025 9:48
door MvR
Ewout schreef:
wo 28 mei, 2025 20:19
Mijn handen jeuken om deze 900 weer te sensibiliseren :wink: Maar dat gaat bij dergelijke vraagprijzen nooit gebeuren.
Tja, voor die vraagprijs heb ik nog wel andere Saabs (meervoud) op het oog! En eventueel ook nog wel andere merken dan Saab. De enige bijzonderheid is de lengte. Die zie je toch niet als je achter het stuur zit.

(Ik weet dat het niet origineel is, maar deze auto in een andere kleurstelling, zou het veel beter doen! Dit is saai, niet chique. Rover P5's Admirality Blue met een Silver Birch dak en dan een lichte kleur lederen interieur).

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: do 29 mei, 2025 10:00
door Style&Co
Ewout schreef:
wo 28 mei, 2025 20:19
Mijn handen jeuken om deze 900 weer te sensibiliseren
waar zou je mee beginnen? Ik wil wel een voorzetje geven:

- MY83 grille monteren
- Intercooler eruit
- Kleine turbo badges op motorkap verwijderen
- 900 embleem van de kofferklep verwijderen
- TRX of US turbo velgen monteren
- Vinyl op dak verwijderen en opnieuw spuiten
- Kentekenplaten met opgelegde letters en cijfers

maar mooi dat deze gered is want hij stond er maar beroerd bij

Afbeelding

Re: Zelzame Finlandia

Geplaatst: do 29 mei, 2025 10:01
door Barten
Persoonlijk vind ik het verlengen van een auto het lijnenspel van het model meestal niet ten goede komen. Dat geldt wat mij betreft ook voor een SEL van Mercedes, de iL van BMW en de A8L van Audi.

Re: Zelzame Finlandia

Geplaatst: do 29 mei, 2025 10:18
door Style&Co
Barten schreef:
do 29 mei, 2025 10:01
Persoonlijk vind ik het verlengen van een auto het lijnenspel van het model meestal niet ten goede komen.
Ik vind het juist bij de CD wel ten goede komen... door de langere wielbasis is de overhang van neus en kont optisch minder groot. Het totaal is wat gebalanceerder. Ik had laatst mijn zwarte CD en zwarte sedan naast elkaar staan en toen viel me dat pas op.

Maar zoals dat gaat met smaak... het is subjectief ;-)

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: do 29 mei, 2025 11:05
door Super72
Style&Co schreef:
do 29 mei, 2025 10:00
- Intercooler eruit
Puur uit interesse: waarom zou je dat doen?
En uit nog meer interesse: die armoedige zelf geknutselde en gebeitste middenconsole en 'bar' zou je laten zitten? :D

Hoewel de auto volledig is 'opgeknapt' (aldus de advertentie), vind ik het nog altijd maar een scharrig ding.

Re: Zelzame Finlandia

Geplaatst: do 29 mei, 2025 12:06
door brinky
Ik mis nog een v-snaar...

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: do 29 mei, 2025 12:41
door Style&Co
Super72 schreef:
do 29 mei, 2025 11:05
Puur uit interesse: waarom zou je dat doen?
Puur vanwege de originaliteit. Omdat ik vind dat zeldzame modellen zoals de CD origineel zouden moeten zijn. Voor de performance kun je m inderdaad beter laten zitten

Alle hout moet er ook uit... ik hout er niet van. Al vind ik dat minibarretje nog wel geslaagd qua idee

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: do 29 mei, 2025 14:31
door Super72
Style&Co schreef:
do 29 mei, 2025 10:00
- MY83 grille monteren
- Kleine turbo badges op motorkap verwijderen
- 900 embleem van de kofferklep verwijderen
- TRX of US turbo velgen monteren
- Vinyl op dak verwijderen en opnieuw spuiten
Dan zou-ie dus een beetje zoals deze worden:

Afbeelding

Dat is inderdaad wel een ander niveau.

Overigens, in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw werden 'after market' vinyl daken vooral gebruikt om schades te maskeren. Had een auto 'vinyl', dan kon je er donder op zeggen dat hij een serieuze klapper had gemaakt en dat er bergen plamuur onder vandaan zouden komen als je het er vanaf zou halen. Ik denk dat dat hier ook het geval is: het vinyl dient vooral om de (al dan niet geplamuurde) lasnaden aan het zicht te onttrekken. Haal het los, en je kunt zo maar een horrorlandschap tegenkomen. Die auto is volledig kaal geweest, maar ik durf er heel wat onder te verwedden dat het vinyl onaangeroerd is gebleven.

Re: Zelzame Finlania

Geplaatst: do 29 mei, 2025 17:28
door Style&Co
Super72 schreef:
do 29 mei, 2025 14:31
Dan zou-ie dus een beetje zoals deze worden:
behalve de turbo badges op de motorkap. Voor zover mijn info reikt zaten die niet op de 900 CD in 1983. Best apart want die zaten wel op de normale 3, 4 & 5 deurs 900 turbo's in 1983

Re: Zelzame Finlandia

Geplaatst: do 29 mei, 2025 21:45
door theun
Dat is wel dag en nacht verschil zeg. Ik kon er niet doorheen kijken, zo’n verschrikkelijke bananenbak vind ik die in Meppel. Maar in originele echt nette staat is het wel een geweldig mooie auto!

Re: Zelzame Finlandia

Geplaatst: do 29 mei, 2025 22:51
door Ewout
En tot overmaat van ramp nog een duplicaatcode op de kentekenplaten ook ;-(+

Afbeelding

Het lijkt haast een origineel Nederlandse, maar het is een import van 1988.