Ergens in Nederland een mooie, bijzondere of goedkope Saab te koop gezien? Laat hier een bericht achter.
-
Li
- Geregistreerd lid
Bericht
door Li » di 31 mar, 2026 16:12
-
Koen9-3
- Geregistreerd lid
Bericht
door Koen9-3 » di 31 mar, 2026 16:28
Blijft een waanzinnige auto..... 2de serie is nog mooier wat mij betreft.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Bericht
door Saapie » di 31 mar, 2026 17:39
Mijn vader had een I E Tiurbo 16v. Was sneller dan een 2.0 Saab 9000. Geweldige auto
-
verde900
- Donateur

Bericht
door verde900 » di 31 mar, 2026 20:26
Een 2.0 turbo is ook sneller dan de 8.32 die log is en onbetaalbaar qua onderhoud
-
Saapie
- Donateur (2x)

Bericht
door Saapie » di 31 mar, 2026 20:58
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Bericht
door martinphili » di 31 mar, 2026 21:02
Zo'n auto, en dan zulke fotootjes?

-
9000-95
- Donateur

Bericht
door 9000-95 » di 31 mar, 2026 21:09
Snel zijn ze niet nee, zwaar en het vermogen zit alleen heel hoog in de toerenband, ondanks de aanpassingen aan het blok tov de Ferrari versie. Maar het geluid van de V8 is dan wel weer onverslaanbaar, daar koop je zoiets voor. Geldt ook voor die jaren zeventig V12 Ferrari's, niet snel, wegligging van niks, maar oh dat geluid van die 6 gorgelende dubbele Webers.
De 8.32 is jammer genoeg nooit echt goed uitontwikkeld. De V8 geeft bv een gigantische warmte ontwikkeling in de veel te krappe motor ruimte waardoor er continu van alles stuk gaat. En voor alles dat wat verder gaat dan nieuwe bougies steken mag het blok er uit. Dure hobby om zoiets op de weg te houden, helemaal als je iets met het blok zelf krijgt. Dus zeker geen auto om eens lekker kilometers in te gaan maken. Maar wel leuk.
-
gj900
- Donateur (9x)

Bericht
door gj900 » di 31 mar, 2026 23:36
Past die V8 eigenlijk ook in de 9000 als min of meer 'plug&play'?
-
verde900
- Donateur

Bericht
door verde900 » wo 01 apr, 2026 9:09
Zou zomaar kunnen, in n Ferrari stond hij alleen vrij ruim in de lengte met de bak ervoor.
In een FWD moet je hem dwars voorin frommelen.
Ruilde er in 1993 een in op een 9000CSE 2.3FPT, klant was daar wel tevreden over
-
Saapie
- Donateur (2x)

Bericht
door Saapie » wo 01 apr, 2026 9:12
Een 2.3 is in alles beter dan die V8
-
Saapie
- Donateur (2x)

Bericht
door Saapie » wo 01 apr, 2026 9:14
De thema was vooral leuk omdat hij lichter was dan de 9000 en dan bij voorkeur met de 2.0 injectie en turbo motoren. De V6 en de V8 waren te zwaar. De turbo ds was ook erg fijn. Heel veel koppel. Maar onder de streep was de 9000 de betere auto, veel beter gebouwd en doorontworpen. Maar die ene keer dat mijn vader “vreemd” was gegaan met de Thema was wel erg leuk. Een IE Turbo thema, zwart, is echt een hele fijne cruiser. Over de 3 ton mee gehaald. Daarna kocht hij weer Saabs, tot aan 2018.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Bericht
door Luthart » wo 01 apr, 2026 9:52
Gek genoeg zijn de Ferrari motoren wel goed! Motoren bouwen kunnen ze wel.
Als je kijkt naar de warmtehuishouding van een Audi RS6 en soort gelijke auto’s met een hot-V configuratie, waarbij de turbo’s in de vally zitten, zal het met deze Lancia wel meevallen met de warmte. Ik vind de B204 ook erg veel warmte produceren hoor.
En wat is snel.. alles is relatief! Ik vind het interieur erg smaakvol! Buitenkant wordt ik niet warm van. Een unieke auto.
Foto’s zijn erg slecht inderdaad!
-
Super72
- Geregistreerd lid
Bericht
door Super72 » wo 01 apr, 2026 10:38
Opvallend laag geprijsd. Maar de advertentie spreekt van een noodzakelijke 'technische restauratie', dus het aankoopbedrag kun je - als je uitsluitend OEM-delen gebruikt - minstens verdrievoudigen. Maar als het plaatwerk goed/hard is, kan het nog steeds een interessante investering zijn.
En voor wat betreft de kwalificaties 'goed', 'beter', 'snel': deze auto koop je niet vanwege zijn objectieve kwaliteiten. En je laat hem ook niet staan om zijn objectieve tekortkomingen. Opmerkingen als 'ja maar een tweeliter turbo rijdt beter', of 'hij is helemaal niet zo snel hoor', zijn volkomen irrelevant en tonen eigenlijk vooral aan dat je deze auto niet snapt. Een Thema 8.32 koop je uitsluitend (!) om emotionele redenen: omdat het vroeger je droomauto was. En dát snap ik dan weer wel.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Bericht
door Saapie » wo 01 apr, 2026 10:44
Dat snap ik ook hoor… toen in de tijd droomde ik ook van deze thema.
Maar als je een betaalbare hobby wilt, is een IE turbo met 8.32 trim een verstandigere keuze…
Ieder zijn eigen afweging
-
verde900
- Donateur

Bericht
door verde900 » wo 01 apr, 2026 10:46
Heb er in het totaal 2 ingeruild, de eerste perfect onderhouden van 1e eigenaar
De laatste van 3e of 4e eigenaar met de nodige makkes..
Heb zelf niet die emoties met n relatief onbetrouwbaar en ongelofelijk kostbaar in onderhoud zijnde (maar wel lekker klinkend) stuk techniek… hoef dat dus ook niet te begrijpen.. ik zat aan de kant waar de nota’s opgemaakt werden